Σε ρυθμούς Μετρό η Θεσσαλονίκη - Σήμερα τα λαμπερά εγκαίνια του εμβληματικού έργου
Στις 12 το μεσημέρι θα γίνει η λαμπερή τελετή των εγκαινίων ενός ιστορικού έργου, που πήρε διαστάσεις αστικού μύθου όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Με τους γοργούς ρυθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης χτυπά η καρδιά των Θεσσαλονικέων, που από σήμερα Σάββατο (30/11) θα έχουν στη διάθεσή τους το υπερσύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς για τις μετακινήσεις τους.
Μετά από δεκαετίες σχεδιασμού, το εμβληματικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης παραδίδεται στους κατοίκους της πόλης και αναμένεται να αλλάξει τόσο τον οδικό χάρτη, όσο και την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων, που περνούν ατελείωτες ώρες μέσα στα αυτοκίνητά τους εγκλωβισμένοι στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Ήταν το μακρινό 1988 όταν ο τότε δήμαρχος της πόλης, Σωτήρης Κούβελας, ξεκίνησε το μεγαλόπνοο σχέδιο για την κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο μετά από έναν χρόνο τα έργα σταμάτησαν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και το όνειρο του δημάρχου έμεινε στην ιστορία ως «η τρύπα του Κούβελα». Μετά από 37 χρόνια, τόσο ο Σωτήρης Κούβελας, που δεν μπόρεσε να κρύψει τη συγκίνησή του, όσο και οι κάτοικοι της νύμφης του βορρά, ετοιμάζονται για την πρώτη βόλτα με το υπερσύγχρονο Μετρό.
Στις 12 το μεσημέρι, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα γίνει η λαμπερή τελετή των εγκαινίων ενός ιστορικού έργου, που πήρε διαστάσεις αστικού μύθου όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Μενδώνη: «Εφαρμόσαμε όλες τις αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας»
Για τις πρωτοποριακές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν προκειμένου ο Σταθμός Βενιζέλου να πάρει την τελική του μορφή και ουσιαστικά να ενσωματώσει ένα μουσείο μέσα στο κέλυφός του, μίλησε στο Action 24, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη: «Η Θεσσαλονίκη έχει αυτή την παγκόσμια πρωτιά, έναν αρχαιολογικό χώρο που είναι 1260 τετραγωνικά μέτρα αυτό που βλέπουμε, ενταγμένο απολύτως στο κέλυφος του σταθμού. Η παγκόσμια πρώτη είναι ότι κάτω από τα αρχαία που βλέπουμε, έχουμε ακόμη δύο φάσεις αρχαιολογικές, τις ρωμαϊκές αρχαιότητες και κάτω από τα ρωμαϊκά έχουμε τα ελληνιστικά. Αυτά που βλέπουμε είναι οι πρώτοι βυζαντινοί αιώνες. Αυτά σηκώθηκαν προσωρινά, έγινε η ανασκαφή και η μελέτη των κάτω στρωμάτων, σηκώθηκαν και τα ρωμαϊκά, έγινε η αντίστοιχη έρευνα και ανασκαφή στα ελληνιστικά. Βρήκαμε την αρχή της πόλης. Και επανατοποθετήθηκαν».
Σταϊκούρας: «Στην Καλαμαριά μέχρι το 2025»
Ο υπουργός Υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αποκάλυψε στο Action 24 ότι η κυβέρνηση εργάζεται προκειμένου σύντομα να αποδοθεί στο κοινό και η επέκταση μέχρι την Καλαμαριά. «Εργαζόμαστε για να παραδώσουμε την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά μέχρι το 2025» ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε πως το Μετρό θα αλλάξει τον οδικό χάρτη της πόλη τονίζοντας ότι «με το μετρό θα κυκλοφορούν 70.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης», ενώ επεσήμανε πως «το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι πιο σύγχρονο από αυτό της Αθήνας».
Γκιουλέκας: «Σημαντικό έργο υποδομής»
Ο υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Κώστας Γκιουλέκας, είπε στο Action 24: «Για να χρησιμοποιήσει κανείς το μετρό, περνά μέσα από την ιστορία της αρχαίας Θεσσαλονίκης. Από τη ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη. Διαπιστώνει κανείς ότι αυτή η πόλη στα 2.300 χρόνια από τότε που ιδρύθηκε το 316, μέχρι σήμερα κινείται πάνω στους ίδιους οδικούς άξονες. Πολλοί θα συνειδητοποιήσουν την ιστορία τους, θα πιστέψουν ότι πια υπάρχει μετρό μόνο όταν μπουν. Μετά από τόσα χρόνια καθυστέρηση είναι πολύ σημαντικό ότι έρχεται η κυβέρνηση και χωρίς φανφάρες, κάνει την έναρξη λειτουργίας και αποδίδει σε κοινή χρήση το μετρό, όπως αρμόζει σε μια μεγάλη πόλη να αποκτά ένα σημαντικό έργο υποδομής».
Τα αποκαλυπτήρια στον Σταθμό Βενιζέλου
Για ένα έργο που είναι μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έκανε λόγο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησής του το απόγευμα της Παρασκευής (29/11) στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, μία ημέρα πριν τα λαμπερά εγκαίνια του μεγάλου έργου που θα αλλάξει τον οδικό χάρτη της πόλης.
«Ο Σταθμός Βενιζέλου αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς, όταν θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν αυτή την τεράστια προσπάθεια, που έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και μετρό», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στα αποκαλυπτήρια του Σταθμού Βενιζέλου, που αποτελεί ένα «κόσμημα» παραβρέθηκε και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου.
«Τον τελευταίο χρόνο έγινε μια εξαιρετική προσπάθεια. Θέλω να ευχαριστήσω τους ανθρώπους της AKTOR. Έδωσαν την ψυχή τους, υπερέβησαν αυτό που κανείς θα περίμενε από αυτούς. Δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη συμβολή του κ. Ταχιάου, του κ. Σταϊκούρα, του ίδιου του πρωθυπουργού, της κ. Μενδώνη. Η συνεργασία που υπήρξε μεταξύ του εργολάβου και του δημοσίου κατά τη γνώμη μου είναι υποδειγματική», δήλωσε ο ισχυρός άνδρας του Ομίλου, ο οποίος συμπλήρωσε: «Πιστεύω ότι το Μετρό θα είναι από μόνο του ένα αξιοθέατο. Ίσως δεν υπάρχει πουθενά αλλού Μετρό, το οποίο θα το επισκέπτεται κανείς, όχι για να ταξιδέψει, αλλά για να δει ένα μουσείο».
Η ακτινογραφία του έργου
Από την λεγόμενη «τρύπα του Σωτήρη Κούβελα» πέρασαν 38 χρόνια μέχρι το Μετρό Θεσσαλονίκης να μπει στις ράγες της υλοποίησης και πλέον να παραδίδεται στους πολίτες ως ένα δίκτυο από τα πιο σύγχρονα σε όλο τον κόσμο και σίγουρα μοναδικό με την ανάδειξη των αρχαίων θησαυρών στον σταθμό του Βενιζέλου. Στη διάρκεια κατασκευής του έργου ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 ευρήματα.
Το έργο αυτό περιλαμβάνει:
- 13 σύγχρονους Σταθμούς,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
- Μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
- Αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
- Σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
- Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες,
Οι σταθμοί του Μετρό
- Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
- Δημοκρατίας
- Βενιζέλου
- Αγίας Σοφίας
- Σιντριβάνι
- Πανεπιστήμιο
- Παπάφη
- Ευκλείδης
- Φλέμινγκ
- Ανάληψη
- 25ης Μαρτίου
- Βούλγαρη
- Νέα Ελβετία
Το εισιτήριο και το ωράριο λειτουργίας
Το εισιτήριο θα κοστίζει στα 0,60 ευρώ σε Μετρό αλλά και λεωφορεία στην αστική ζώνη ενώ η μηνιαία κάρα θα στοιχίζει 16 ευρώ. Για τις πρώτες τέσσερις ημέρες η μετακίνηση των πολιτών θα είναι δωρεάν.
Συνολικά λειτουργούν 13 εκδοτήρια και 104 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων σε όλους τους σταθμούς και η πληρωμή γίνεται με μετρητά, χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Το ωράριο λειτουργίας του Μετρό είναι 05:30 έως τις 2:30 Παρασκευή και Σάββατο ενώ τις καθημερινές το Μετρό θα λειτουργεί από τις 5:30 έως τις 12:30