Σε κίνδυνο οι οδικές μεταφορές στην Ευρώπη
Μειώνονται όλο και περισσότερο οι οδηγοί φορτηγών στην Ευρώπη. Η έλλειψη τους αναμένεται να γίνει πιο έντονη από το 2025.
Στην αρχή θύμιζε ερώτηση από επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων αλλά τα ποσοστά δείχνουν πως πρόκειται για ένα νέο πρόβλημα (ή για κάποιους μία ευκαιρία για κέρδη και ανάπτυξη). Οι ανάγκες στις εσωτερικές και διεθνείς οδικές μεταφορές αυξάνονται. Για το 2024 κι άλλο οι κενές θέσεις εργασίας στις οδικές μεταφορές έφτασαν στο 12% του συνόλου, ενώ εκτιμήσεις ανεβάζουν τα κενά στο 15% για το 2025.
Τι φταίει για αυτό
Ως κύρια αιτία της έλλειψης οδηγών φαίνεται να είναι η… γήρανση των οδηγών στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με την απροθυμία των νέων να ακολουθήσουν το επάγγελμα.
Για να καλύψουν τις ανάγκες τους οι εταιρείες μεταφορών, ειδικά στην κεντρική Ευρώπη, στρέφονται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (κυρίως στην Ασία). Μάλιστα έρευνα έδειξε πως το 2024, το 70% των εταιρειών οδικών μεταφορών στη Γηραιά Ήπειρο έχουν αντιμετωπίσει για το 2024 ελλείψεις στις θέσεις των οδηγών.
Τι έδειξε η έρευνα της International Road Transport Union’s
Για τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορέων, το ποσοστό της έλλειψης οδηγών φορτηγών φτάνει το 12% με 7 στις 10 εταιρείες να αναφέρουν ελλείψεις οδηγών. Η έρευνα της Διεθνούς Ένωσης δείχνει επίσης ότι το 70% των εταιρειών οδικών μεταφορών στην Ευρώπη αντιμετώπισαν (για το 2024) ελλείψεις προσωπικού οι οποίες χαρακτηρίζονται ως σοβαρές ή πολύ σοβαρές.
Για το 2025 οι προοπτικές παρουσιάζονται να είναι ακόμη χειρότερες, με τις ελλείψεις οδηγών φορτηγών να αναμένεται να φτάσουν στο 15% του συνόλου των αντίστοιχων θέσεων από 12% σήμερα. Αυτό θα γίνει επειδή γιατί το 2025 αναμένεται επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερες ανάγκες για τη μεταφορά φορτίων.
Σύμφωνα με χωριστά στοιχεία που παρουσίασε μετά από δική της έρευνα η Deutsche Welle, μόνο στη Γερμανία οι ελλείψεις σε οδηγούς φορτηγών εκτιμάται ότι έχουν φτάσει τις 70.000. Άλλες χώρες που έχουν μεγάλες ελλείψεις οδηγών φορτηγών καταγράφονται ακόμη στην Πολωνία και την Τσεχία. Για να λύσουν το πρόβλημα οι εταιρίες αναζητούν προσωπικό σε χώρες της Ασίας και φτάνουν ως το Ουζμπεκιστάν, αναφέρει η έρευνα.
Ποιες χώρες έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα
Σε παγκόσμιο επίπεδο οι μεγαλύτερες ελλείψεις εμφανίζονται στο Μεξικό και την Τουρκία, αναφέρει η IRU.
Στις δύο αυτές χώρες οι κενές θέσεις οδηγών φορτηγών έχουν αυξηθεί σε 15% και 17% του συνόλου αντίστοιχα. Σε απόλυτους αριθμούς το Μεξικό έχει έλλειψη περίπου 100.000 οδηγών και η Τουρκία έλλειψη 93.000 οδηγών φορτηγών.
Πώς θα λυθεί
Στελέχη της International Road Transport Union’s ανέφεραν ότι υπάρχουν τρεις τρόποι για να αυξηθεί ο αριθμός οδηγών φορτηγών:
- Να γίνει το επάγγελμα ελκυστικό για τους νέους
- Να προσληφθούν οδηγοί από άλλες χώρες
- Να προσληφθούν περισσότερες γυναίκες
Η ηλικία ανεβαίνει
Η μέση ηλικία των ανδρών που οδηγούν φορτηγά αυξάνεται συνεχώς. Το 29% των οδηγών φορτηγών στις ΗΠΑ, είναι άνω των 55 ετών, ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό έχει φτάσει το 36%. Στην Αυστραλία ήδη αγγίζει το 47%. Τα επόμενα 10 χρόνια η κατάσταση θα γίνει χειρότερη αφού το 36% των Ευρωπαίων οδηγών φορτηγών αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν.
Θα ακολουθήσουν περισσότεροι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αυξάνοντας κι άλλο τις ελλείψεις, όπως δείχνουν τα ίδια στοιχεία.
Οι γυναίκες
Περίπου το 47% του προσωπικού στις ευρωπαϊκές εταιρείες μεταφορών είναι γυναίκες, αλλά μόνο το 4% είναι οδηγοί σύμφωνα με την IRU.
Οι ξένοι
Σήμερα μόλις το 6% των οδηγών φορτηγών στη Γηραιά Ήπειρο δεν είναι Ευρωπαίοι υπήκοοι και οι προσλήψεις από χώρες εκτός ΕΕ θα μπορούσαν να προσφέρουν άμεσες λύσεις. Αυτό όμως αυτό δεν είναι εύκολο, λόγω των υφιστάμενων κανονισμών εργασίας και των προτύπων οδήγησης, αναφέρει η IRU.
Το πρόβλημα σε αριθμούς
- 100.000 οδηγοί φορτηγών ζητούνται στο Μεξικό
- 93.000 οδηγοί φορτηγών ζητούνται στην Τουρκία
- 70.000 οδηγοί φορτηγών ζητούνται στη Γερμανία
- 70% των εταιρειών μεταφορών στην Ευρώπη θα αντιμετωπίσουν σοβαρές ή πολύ σοβαρές ελλείψεις σε οδηγούς
- 47% του συνολικού προσωπικού στις ευρωπαϊκές εταιρείες μεταφορών είναι γυναίκες
- 36% των οδηγών φορτηγών στην Ευρώπη έχει ηλικία άνω των 55 ετών
- 15% αναμένεται να φτάσει το ποσοστό αυτό το 2025
- 12% των θέσεων εργασίας έμειναν κατά μέσο όρο κενές το 2024
- 4% των γυναικών στις εταιρίες μεταφορών οδηγεί φορτηγά