Σας παίρνουν τηλέφωνο και το κλείνουν; Τι σημαίνει και τι μπορείτε να κάνετε
Συχνό είναι το φαινόμενο των «ενοχλητικών κλήσεων» στο κινητό, όταν άγνωστοι αριθμοί σας καλούν και μπαίνετε στο δίλημμα αν πρέπει να σηκώσετε το τηλέφωνο ή όχι.
Μεταξύ αυτών των τηλεφωνημάτων, που μπορεί να είναι από κλήσεις γνωστών σας -που απλά δεν είχατε αποθηκευμένο το νούμερο- μέχρι τηλεφωνικές απάτες, συχνά προκύπτει να απαντήσετε και να σας το κλείσουν απότομα από την άλλη γραμμή.
Τι σημαίνει, όμως, όταν συμβαίνει αυτό και πώς μπορεί να σας επηρεάσει;
Αφήνοντας για λίγο στην άκρη το ενδεχόμενο της τηλεφωνικής απάτης -αν και δυστυχώς αποτελεί έναν συχνό κίνδυνο από άγνωστες κλήσεις- φαίνεται πως η «μυστηριώδης κλήση» αποτελεί μία κοινή πρακτική κυρίως από call centers που καλούν καταναλωτές για σκοπούς εμπορικής προώθησης προϊόντων.
Ειδικότερα, φαίνεται πως πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν ειδικά λογισμικά, τα οποία καλούν συνεχώς τυχαίους τηλεφωνικούς αριθμούς με απώτερο σκοπό να αποθηκεύουν ως «υποψήφιους πελάτες» όσα νούμερα απαντούν στις κλήσεις.
Καθώς η κλήση γίνεται από αυτοματοποιημένο πρόγραμμα, κανείς δεν μπορεί να απαντήσει όταν ακουστεί το τυπικό «παρακαλώ;» από την άλλη γραμμή και το τηλεφώνημα είναι προγραμματισμένο να τερματιστεί αμέσως, με τον αντίστοιχο αριθμό να «φακελώνεται».
Κλήση από το εξωτερικό; Προσοχή!
Προφανώς, βέβαια, το να αποθηκεύσει ένα πρόγραμμα τον αριθμό μας για να μπούμε σε λίστα προώθησης εμπορικών προϊόντων είναι ίσως το μικρότερο κακό που μπορεί να μας βρει, όταν βλέπουμε έναν τυχαίο αριθμό να μας καλεί, καθώς πλήθος τηλεφωνικών απατών πραγματοποιείται καθημερινά, με κύριο σκοπό την κλοπή προσωπικών δεδομένων ή ακόμα και χρημάτων.
Κυρίως όταν βλέπουμε να μας καλεί αριθμός από το εξωτερικό, αυξάνονται πολύ οι πιθανότητες να έχουμε στοχοποιηθεί από απατεώνες, ενώ επ’ ουδενί δεν πρέπει να καλούμε πίσω νούμερο από εξωτερικό που μας έχει κάνει αναπάντητη κλήση.
Τέτοιου είδους απάτες με αναπάντητες κλήσεις (από εγχώριους και διεθνείς αριθμούς) βασίζονται στην έμφυτη περιέργειά μας για το ποιος μπορεί να μας καλούσε, με αποτέλεσμα πολλοί να είναι αυτοί που καλούν πίσω τον μυστηριώδη αριθμό, για να δουν τελικά τον λογαριασμό τους να χρεώνεται με υπέρογκα ποσά.
Τι είναι το Μητρώο 11
Πώς, όμως, μπορούμε να προστατευτούμε από αυτούς τους κινδύνους, που προκαλούν οι ανεπιθύμητες «ενοχλητικές» κλήσεις;
Σύμφωνα με στοιχεία του Flash.gr, κάθε πάροχος τηλεφωνικής σύνδεσης (είτε σταθερής είτε κινητής τηλεφωνίας) τηρεί έναν ειδικό κατάλογο, στον οποίο μπορούν να εγγραφούν όσοι συνδρομητές δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να δέχονται γενικώς κλήσεις για σκοπούς εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς. Αυτός ο κατάλογος είναι γνωστός και ως «Μητρώο 11» και ουσιαστικά πρόκειται για το μητρώο του άρθρου 11 του νόμου 3471/2006.
Είναι μία λίστα την οποία οφείλει να τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ενώ οι διαφημιστικές εταιρείες και οι εταιρείες προώθησης προϊόντων είναι υποχρεωμένες να παίρνουν αυτούς τους καταλόγους και να τους επικαιροποιούν συχνά ώστε να γνωρίζουν ποιοι καινούριοι αριθμοί έχουν δηλωθεί ως απαγορευμένοι για προωθητικές κλήσεις.
Αν αποφασίσετε να προχωρήσετε σε αυτή την κίνηση και υποβάλλετε αίτηση εγγραφής στον ειδικό αυτό κατάλογο, από τον αμέσως επόμενο μήνα θα πρέπει να σταματήσει οποιαδήποτε κλήση στο τηλέφωνό σας από call center.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως εάν οι «ενοχλητικές κλήσεις» συνεχιστούν, έχετε το δικαίωμα να προχωρήσετε σε αγωγή αποζημίωσης για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τόσο κατά της εταιρείας τηλεφωνίας όσο και κατά της εταιρείας που σας ενόχλησε ενώ μπορείτε να τους καταγγείλετε και στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για να τους επιβάλλει πρόστιμα.
Παράλληλα, σημειώνεται πως η ένταξη στο Μητρώο 11 δεν προσφέρει καμία προστασία από εταιρείες και call centers που βρίσκονται ή εμφανίζονται να βρίσκονται στο εξωτερικό.