24 χρόνια Μετρό στην Αθήνα - Η πρώτη γραμμή και οι επεκτάσεις
Στις 29 Ιανουαρίου 2000, ο υπόγειος σιδηρόδρομος που ονομάζεται Μετρό μπαίνει στη ζωή των κατοίκων της πρωτεύουσας και αλλάζει για πάντα την καθημερινότητα των μετακινήσεων σε αυτή.
Το μετρό υπήρξε για πολλά χρόνια ένα έργο που οι Αθηναίοι περίμεναν ενώ τα έργα είχαν ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν. Με μια κόκκινη και μια μπλε γραμμή, περιοχές της Αθήνας συνδέθηκαν υπογείως ενώ οι σταθμοί εκτείνονταν από το Σύνταγμα έως τα Σεπόλια για την κόκκινη και Σύνταγμα – Πεντάγωνο για την μπλε.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία, αλλά και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και καλλιτεχνικού κόσμου αφού η λειτουργία του αποδείχθηκε τελικώς μαγνήτης για όλους.
«Το μετρό σηματοδοτεί την Ελλάδα που αλλάζει» υπογράμμισε στον χαιρετισμό του ο πρωθυπουργός κ. Κ. Σημίτης. Από την πλευρά του, ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Κώστας Λαλιώτης είχε σημειώσει ότι «η Ελλάδα έχει πάψει πια να είναι ‘ψωροκώσταινα’ και ‘το ορφανό’ της Ευρώπης” Είναι μια προσπάθεια που ξεκίνησε το 1987 και τη στήριξαν όλες οι κυβερνήσεις από τότε ως σήμερα».
Μεταξύ άλλων, ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωστής Σταφανόπουλος ανέφερε «Εκτίθεται και ένας ανθρώπινος σκελετός 2.500 χρόνων, για να μας θυμίζει ότι εδώ, σε αυτή τη χώρα, από τότε οι άνθρωποι έφτιαχναν θαυμαστά έργα. Βέβαια από τότε ως τώρα έχουμε κάνει προόδους…»
Επέκταση Σεπόλια-‘Αγιος Αντώνιος
Στις αρχές Αυγούστου 2004 άνοιξε για το επιβατικό κοινό ο Σταθμός ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, στο πλαίσιο της επέκτασης της Γραμμής 2 στα δυτικά προάστια του Λεκανοπεδίου. Η επέκταση αυτή έχει μήκος 1,4 χλμ. και σήμερα εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες ημερησίως.
H επέκταση αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς μέσω αυτής το Μετρό ξεπέρασε τα όρια του Κηφισού ποταμού και μείωσε δραστικά το χρόνο μετακίνησης των κατοίκων των δυτικών προαστίων.
Πλέον, οι επιβάτες χρειάζονται μόλις 7 λεπτά για να μετακινούνται με ασφάλεια, ταχύτητα και άνεση από το Σταθμό ‘Αγιος Αντώνιος έως το κέντρο της Πρωτεύουσας (πλατεία Ομονοίας) και περίπου 45 λεπτά για το Αεροδρόμιο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ (με μια μετεπιβίβαση στο Σταθμό ΣΥΝΤΑΓΜΑ).
Επέκταση Δάφνη-‘Αγιος Δημήτριος
Το νέο τμήμα της Γραμμής 2 από την περιοχή της Δάφνης μέχρι τον ‘Αγ.Δημήτριο, είναι μία επέκταση μήκους 1,2 χλμ., εκ των οποίων 350 μ. είναι σήραγγα τριπλής τροχιάς και 860 μ σήραγγα διπλής τροχιάς και με έναν νέο Σταθμό (‘ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ / ΑΛ. ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ). Η επέκταση αυτή κατασκευάστηκε με τις μεθόδους ΝΑΤΜ και Ανοικτού Ορύγματος.
Επέκταση ‘Aγιος Δημήτριος – Ελληνικό
Το έργο επέκτασης της Γραμμής 2 προς το Ελληνικό προέβλεπε αρχικά τη δημιουργία υπέργειου μετρό με υπερυψωμένη γέφυρα, περίπου 5,5 χλμ. κατά μήκος της κεντρικής νησίδας της Λεωφ. Βουλιαγμένης, η οποία όμως θα δημιουργούσε σημαντική ηχητική και οπτική όχληση. Μετά από απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ακυρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για το έργο αυτό και η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. προκήρυξε νέο, όπου το σύνολο της Γραμμής είναι πλέον υπόγειο, καθώς βάσει αναλυτικότερης εξέτασης του τρόπου κατασκευής διαπιστώθηκε ότι η υπογειοποίηση της Γραμμής θα επέφερε μικρή διαφορά στον προϋπολογισμό και το χρόνο κατασκευής του έργου.
Στις 8 Μαρτίου 2006 υπογράφθηκε η σύμβαση για την υπόγεια επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ελληνικό. Το συνολικό μήκος της επέκτασης είναι 5,5 χλμ. και περιλαμβάνει τους εξής 4 νέους σταθμούς: ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΑΛΙΜΟΣ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ και ΕΛΛΗΝΙΚΟ, καθώς επίσης και υπόγειο χώρο εναπόθεσης 8 συρμών για τις ανάγκες λειτουργίας της επέκτασης.
Μετρό στον Πειραιά
Τον Οκτώβριο του 2022 το Μετρό πάει στον Πειραιά και στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Ήδη, στις 6 Ιουλίου 2020 είχαν παραδοθεί προς χρήση στο επιβατικό κοινό οι τρεις πρώτοι σταθμοί Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Το σύνολο της επέκτασης της Γραμμής 3 παραδόθηκε σε εμπορική λειτουργία στις 10 Οκτωβρίου 2022.
Ειδικότερα, παραδόθηκαν στο κοινό οι τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό στον Πειραιά, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο». Με την επέκταση του δικτύου του μετρό κατά 3,2 χλμ. η γραμμή 3 «Δημοτικό Θέατρο – Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο» θα αριθμεί συνολικά 27 σταθμούς.
Οι τρεις νέοι σταθμοί άλλαξαν τα δεδομένα σε όλο τον άξονα της μετακίνησης της γραμμής 3 του Μετρό, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που πλέον έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν γρήγορα και εύκολα στο λιμάνι του Πειραιά και από εκεί σε νησιωτικούς προορισμούς.
Σημειώνεται δε ότι οι πολίτες και επισκέπτες της χώρας μπορούν να μετακινούνται με το Μετρό, απευθείας από το Λιμάνι του Πειραιά έως το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε μόλις 55 λεπτά.
Γραμμή 4
Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει και η Γραμμή 4 του Μετρό που θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι με το Γουδή περνώντας μέσα από τις πιο πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Αθήνας όπως είναι η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Το 2029 αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό οι 15 νέοι σταθμοί της Γραμμής 4.
Πρόκειται για τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί και εννέα ενδιάμεσα ή και τερματικά φρεάτια.
Το τμήμα Α της Γραμμής 4 μετρό έχει σχεδιασθεί για να εξυπηρετεί και πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια οργανισμών ή υπουργείων.
Οι σταθμοί αναμένεται να εξυπηρετούν καθημερινά περίπου 350.000 πολίτες, ενώ υπολογίζεται ότι 53.000 αυτοκίνητα θα φύγουν από τους δρόμους της Αττικής.
Με πληροφορίες από την Αττικό Μετρό