Revving: Πόλεις στο έλεος του θορύβου
Το Λονδίνο η Νέα Υόρκη και σιγά σιγά η Αθήνα κατακλύζονται από τους οπαδούς του revving που μαρσάρουν όσο και όπου μπορούν.
Η νέα (ενοχλητική) μόδα λέγεται revving και έρχεται από το παρελθόν. Ξεκίνησε ως συνήθειο των μοτοσικλετιστών του 40 και του 50 στην Αμερική. Στα φανάρια οι αναβάτες προσπαθώντας να κρατήσουν τις μπαταρίες των δίκυκλων τους (με τα εξάβολτα ηλεκτρικά) γεμάτες μάρσαραν τους κινητήρες τους. Τα ηλεκτρικά κυκλώματα άλλαξαν αλλά κάποιες συνήθειες έμειναν. Τώρα το μαρσάρισμα ή revving (ανέβασμα των στροφών του κινητήρα) γίνεται για να τραβήξει την προσοχή.
Σημασία δεν έχει η επιτάχυνση ή άμεση απόδοση της δύναμης. Εδώ πρωταγωνιστής είναι ο ήχος. Είτε ο κινητήρας είναι πολύστροφος τετρακύλινδρος, είτε έντονος δικύλινδρος ή μονοκύλινδρος σε μοτοσυκλέτες, ένα άνοιγμα του γκαζιού σε στάση (ή κίνηση με μικρή ταχύτητα) αρκεί, όπως δείχνει το video από το κανάλι Dutch motorsport
Στα αυτοκίνητα από τον μελωδικό δωδεκακύλινδρο, της Ferrari ή της Lamborghini, τον V10 της Audi τον V8 της Ferrari ή των Muscle cars της Αμερικής μέχρι τον εξακύλινδρο boxer της Porsche και τον ήχο από τους τετρακύλινδρους turbo κινητήρες ξεσηκώνει την ακοή. Μάλιστα στα αυτοκίνητα αν από τις εξατμίσεις βγουν και φλόγες τότε η ακοή και η όραση… γιορτάζουν σε όσους αρέσει αυτό το φαινόμενο. Σε όσους δεν αρέσει είναι ακόμη μία αξιόποινη πράξη.
Ο ήχος από τους κινητήρες των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών στο όριο των στροφών τους, έχει γίνει σύμβολο μιας κουλτούρας που, για κάποιους, εκφράζει ελευθερία και δύναμη, ενώ για άλλους είναι ενοχλητική και επικίνδυνη. Αυτή η πρακτική, γνωστή ως «revving», εξελίχθηκε στα μέσα του 20ού αιώνα, όταν τα τροποποιημένα οχήματα έγιναν σύμβολα status και οι αγώνες ταχύτητας στους δρόμους (κόντρες/street racing) απέκτησαν δημοτικότητα.
Η κουλτούρα του «revving» ενισχύθηκε έντονα από το franchising των ταινιών «The Fast and the Furious» και σύντομα έγινε τρόπος ζωής για πολλούς νέους. Ο θόρυβος της μηχανής δεν είναι απλώς ένδειξη ισχύος, αλλά και ένας τρόπος να τραβήξουν την προσοχή και να εκφράσουν την ταυτότητά τους.
Νόμιμο ή Παράνομο;
Στην Αμερική, ο θόρυβος από τους κινητήρες αυτοκινήτων αν ξεπερνά κάποιο (διαφορετικό σε κάθε πολιτεία) όριο ντεσιμπέλ διώκεται ποινικά. Πολλές πόλεις έχουν κάμερες που μετρούν ταχύτητα και ήχο για να συλλαμβάνουν όχι μόνο τους… revers αλλά και όσους απλά έχουν μία διαφορετική εξάτμιση. Την ίδια πρακτική (με τις κάμερες) ακολουθεί πειραματικά η Αγγλία και η Γερμανία.
Στην Ελλάδα σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, απαγορεύεται η κυκλοφορία οχήματος που προκαλεί θόρυβο είτε από την εξάτμιση είτε από χρήση πηγής ήχου.
Όσον αφορά τις εξατμίσεις, το άρθρο 15 του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας απαγορεύει την κυκλοφορία κάθε οχήματος που εκπέμπει ουσίες καθώς και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων. Τα όρια που σχετίζονται με ρύπους καθώς και με τα επίπεδα θορύβου κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος.
Στην περίπτωση που ένα όχημα δεν πληροί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 Στην περίπτωση που η ένταση του ηχοσυστήματος ενός οχήματος κριθεί ότι παρενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου, τότε οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Γιατί γίνεται αυτό
Η ανάγκη για εντυπωσιασμό, η αδρεναλίνη και η κοινωνική αναγνώριση είναι μερικοί από τους κύριους λόγους που οδηγούν τους νέους σε αυτήν την πρακτική. Το «revving» λειτουργεί ως μέσο αυτοέκφρασης, ένας τρόπος να διαφοροποιηθούν από τους άλλους και να δηλώσουν την παρουσία τους.
Πόλεις στο έλεος του θορύβου
Στην Αμερική πρωτεύουσα του «revving» είναι η Δυτική Ακτή ενώ στην Ευρώπη είναι το κέντρο του Λονδίνου και το Μονακό (όπως δείχνει το video των «ExoticCarspotters». Στη μακρινή Ιαπωνία κάποιες underground συνοικίες στο Τόκιο. Στην Ελλάδα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη έχουν μία αυξημένη δραστηριότητα «revving». Στην Αθήνα, περιοχές όπως η Γλυφάδα ή τα Λιμανάκια γίνονται συχνά σημεία συγκέντρωσης, ενώ στη Θεσσαλονίκη, η παραλιακή λεωφόρος μετατρέπεται σε άτυπη πίστα.