ΡΑΣ: Πρόστιμα στη Hellenic Train και τον ΟΣΕ για σωρεία λαθών και παραβάσεων
Πρόστιμα 100.000 ευρώ στη Hellenic Train και 98.000 ευρώ στον ΟΣΕ επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), καθώς εντόπισε σωρεία λαθών και παραβάσεων του γενικού κανονισμού κίνησης, και των σχεδίων διαχείρισης ασφάλειας κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», στις 24 Ιανουαρίου 2022, όταν ακινητοποιήθηκε λίγο πριν από τη Λειβαδιά επιβατική αμαξοστοιχία (IC 54), η οποία έκανε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 181 επιβάτες και προσέκρουσε με μηχανή βοήθειας/ρυμούλκησης.
Το περιστατικό είχε αποτέλεσμα τον τραυματισμό περίπου 6 επιβατών, ενώ οδήγησε στη μετέπειτα ακινητοποίηση άλλων δύο αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, με αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό επιβατών κάτω από πάρα πολύ δυσμενείς συνθήκες.
Οι παραλείψεις, τα λάθη, τα κενά στη συνεννόηση του προσωπικού των δύο εταιρειών και η γενικότερη έλλειψη συντονισμού για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης οδήγησαν, έναν χρόνο μετά, στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Σύμφωνα με απόφαση της ΡΑΣ, όπως αυτή γνωστοποιήθηκε μετά την αυτεπάγγελτη έρευνα για το συμβάν, στην περίπτωση της Hellenic Train εντοπίστηκαν παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, καθώς το προσωπικό της αμαξοστοιχίας περιορίστηκε σε «άλλα καθήκοντα ήτοι, στον εφησυχασμό του επιβατικού κοινού, για την πολύωρη καθυστέρηση και όχι στις υπηρεσίες που όφειλαν να παρέχουν τη δεδομένη χρονική στιγμή, δηλαδή στην τήρηση κανόνων ασφάλειας κατά τη διάρκεια της στάθμευσης της αμαξοστοιχίας».
Παράλληλα, η απόφαση αναφέρει πως οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας IC 54 δεν συνεννοήθηκαν με τους σταθμούς Λειβαδιάς και Οινόης για την επιλογή της πιο «ευνοϊκής δηλαδή με την έννοια της ευχέρειας της πραγματοποίησης της ταχύτητας, καθώς και των επιπτώσεων γενικά στην κυκλοφορία».
Σε άλλο σημείο γίνεται αναφορά για παραβάσεις και ως προς την ταχύτητα κίνησης του μηχανοδηγού της μηχανής ρυμούλκησης, όπου, βάσει του γενικού κανονισμού κίνησης, προβλέπεται «ταχύτητα πορείας από την ταχύτητα βήματος πεζού μέχρι τη μέγιστη ταχύτητα των 40 χλμ./ώρα, έτσι ώστε να μπορεί κάθε στιγμή να σταθμεύσει έγκαιρα προ ενός εμποδίου μιας προπορευόμενης αμαξοστοιχίας ή ενός σήματος στάθμευσης».
Για τον ΟΣΕ
Στην περίπτωση του ΟΣΕ, η ΡΑΣ διαπιστώνει πως ο σταθμάρχης δεν είχε επιδώσει υπόδειγμα (εντολή πορείας εν όψει) στον μηχανοδηγό της μηχανής βοήθειας, ενώ δεν προσκομίστηκε στην Αρχή οποιοδήποτε έγγραφο ή στοιχείο από το οποίο να προκύπτει πως ο ΟΣΕ προχώρησε στον συντονισμό ενεργειών σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στη Hellenic Train είναι το ανώτατο που επιβάλλεται όταν εντοπίζονται πολλαπλές παραβάσεις του σχεδίου διαχείρισης ασφάλειας.
Τέλος, στην απόφασή της, η Aρχή επισημαίνει πως οι παραβάσεις «έθεσαν σε σοβαρό κίνδυνο τους 181 επιβάτες, οι οποίοι εκτέθηκαν σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες», ενώ τονίζει πως κάποιοι από αυτούς τραυματίστηκαν «εξαιτίας λανθασμένων επιλογών και μη έγκαιρων και σωστών συνεννοήσεων μεταξύ των εδώ ελεγχόμενων επιχειρήσεων».
Πηγή: kathimerini.gr