ΡΑΕ: Συμβουλές προς τους καταναλωτές για την προμήθεια ρεύματος
Η ΡΑΑΕΥ (πρώην ΡΑΕ) μέσα από τον δικτυακό της τόπο της παρέχει χρήσιμες συμβουλές προς τους καταναλωτές, που μπορούν να οδηγήσουν και στη μείωση των λογαριασμών και την αποτελεσματικότερη σύγκριση μεταξύ των προγραμμάτων των παρόχων:
1. Ρήτρα Αναπροσαρμογής
Από την 1η Αυγούστου 2022 έως την 1η Ιουλίου 2023, βάσει των διατάξεων του άρθρου 138 του ν.4951/2022, η εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής έχει ανασταλεί σε όλα τα κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Η αναστολή αυτή δεν σημαίνει ότι καταργούνται τα προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με κυμαινόμενη τιμολόγηση, δηλαδή με τιμή που ακολουθεί τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, αλλά πως κατά τη διάρκεια εφαρμογής των έκτακτων ρυθμίσεων η τιμολόγηση των προϊόντων βασίζεται σε τιμή που καθορίζεται 10 ημέρες πριν από το μήνα κατανάλωσης (εκ των προτέρων καθορισμός τιμής), σε αντίθεση με τα τιμολόγια που βασίζονταν στη ρήτρα αναπροσαρμογής και η τελική τιμή καθορίζονταν εκ των υστέρων, με βάση τη μέση τιμή της χονδρεμπορικής αγοράς ή και άλλων στοιχείων κόστους της χονδρεμπορικής αγοράς.
2. Διαφημιζόμενα δώρα
Ορισμένοι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας διαφημίζουν την παροχή δώρων προς τους καταναλωτές. Η ΡΑΑΕΥ τούς συνιστά να αξιολογούν τα προσφερόμενα δώρα πριν από τη σύναψη σύμβασης προμήθειας.
Για παράδειγμα, μια προσφορά 300 ευρώ έναντι μελλοντικής κατανάλωσης θα πρέπει σαφώς να αναφέρει σε ποια τιμή θα εφαρμοστεί και σε ποιον χρονικό ορίζοντα θα δοθεί.
3. Χαμηλότερη τιμή
Πολλοί προμηθευτές διαφημίζουν ότι προσφέρουν τη χαμηλότερη τιμή της αγοράς. Η ΡΑΑΕΥ συνιστά στους καταναλωτές να εξετάζουν εάν αυτή η χαμηλότερη τιμή συνδέεται με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα εκπτώσεις συνέπειας, παράλληλη επιλογή και προϊόντος φυσικού αερίου κ.λπ.).
Οι τιμές που δημοσιεύει η Αρχή στον δικτυακό της τόπο αφορούν σε τιμές χωρίς προϋποθέσεις.
4. Έλεγχος λογαριασμού
O έλεγχος και η σωστή ‘’ανάγνωση’’ του λογαριασμού κατανάλωσης είναι βασικό εργαλείο, ώστε να γίνουμε ενεργοί και ενημερωμένοι καταναλωτές.
Οι χρεώσεις χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
- Ανταγωνιστικές χρεώσεις, οι οποίες αφορούν στην αξία του ρεύματος που καταναλώνεται στα νοικοκυριά ή στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις και βασίζονται στη μοναδιαία τιμή που προσφέρει ο κάθε προμηθευτής,
- Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις, που εξαρτώνται από την κατανάλωση αλλά οι μοναδιαίες τιμές τους είναι κοινές για όλους τους καταναλωτές –ανά κατηγορία– ανεξαρτήτως του προμηθευτή που έχουν επιλέξει και καθορίζονται βάσει νομοθετικών διατάξεων και αφορούν στις Χρεώσεις Χρήσης των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής, το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) και τη χρέωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), και
- Χρεώσεις Υπέρ Τρίτων (Δημοτικά Τέλη, Τέλος Ακίνητης Περιουσίας κλπ.) οι οποίες δεν αποτελούν χρεώσεις που σχετίζονται με την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας αλλά εισπράττονται μέσω του λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο λογαριασμός κατανάλωσης διακρίνεται σε δύο εξής κατηγορίες:
- Στον εκκαθαριστικό λογαριασμό, ο οποίος προκύπτει ύστερα από καταμέτρηση που πραγματοποιεί ο ΔΕΔΔΗΕ και αναγράφει την αξία της κατανάλωσης όλης της περιόδου μέχρι την τελευταία καταμέτρηση, και
- Στον Έναντι λογαριασμό που αναγράφει την κατ’ εκτίμηση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας του προηγούμενου μήνα/διμήνου και συμψηφίζεται στο τελικό ποσό του αντίστοιχου εκκαθαριστικού λογαριασμού.
Οι καταναλωτές πλέον έχουν τη δυνατότητα να μετρούν και να εγγράφουν την ένδειξη του μετρητή τους στον δικτυακό τόπο/εφαρμογή (application) του προμηθευτή τους ή του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε η τιμολόγησή τους να γίνεται βάσει πραγματικών ενδείξεων και να αποφεύγουν τιμολογήσεις επί κατ’ εκτίμηση καταναλώσεων, οι οποίες μπορεί να δημιουργήσουν μεγάλες διακυμάνσεις στους μηνιαίους ή διμηνιαίους λογαριασμούς.