Πρόστιμο για 800.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ – Τι κέρδισε το κράτος από το αυτοκίνητο
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για όσους δεν πλήρωσαν τα Τέλη Κυκλοφορίας και θα πληρώσουν το διπλάσιο ποσό, αυτό σημαίνει χρήματα για το κράτος.
Περίπου 800.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν κατέβαλαν τα Τέλη Κυκλοφορίας έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, θα επιβαρυνθούν με αυξημένα τέλη. Από τα συνολικά 6,7 εκατομμύρια οχήματα στην Ελλάδα, οι 5,9 εκατομμύρια κάτοχοι – δηλαδή 9 στους 10 – πλήρωσαν εγκαίρως.
Για όσους εξόφλησαν τα τέλη μεταξύ 1ης και 31ης Ιανουαρίου, το ποσό ήταν προσαυξημένο κατά 25%, ενώ για πληρωμές έως τις 28 Φεβρουαρίου, η αύξηση ανέρχεται στο 50%.
Όσοι δεν καταβάλουν το ποσό μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 28ης Φεβρουαρίου, από την 1η Μαρτίου θα χρεωθούν με διπλάσια τέλη μέσω του προσωπικού τους λογαριασμού στο Taxisnet.
Επομένως, οι ιδιοκτήτες έχουν περιθώριο μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου να πληρώσουν το 50% επιπλέον αντί για τη διπλή χρέωση που θα εφαρμοστεί από τον Μάρτιο του 2025.
Σημαντική αύξηση στα κρατικά έσοδα από το αυτοκίνητο
Παρά τις διακυμάνσεις στην αγορά, τα κρατικά έσοδα από τα αυτοκίνητα σημείωσαν άνοδο το 2024. Η είσπραξη από τα Τέλη Κυκλοφορίας και το Τέλος Ταξινόμησης αυξήθηκε κατά 35,36% σε σχέση με το 2023. Συγκεκριμένα, το κράτος συγκέντρωσε 2,224 δισ. ευρώ από τα δύο αυτά τέλη, έναντι 1,643 δισ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Εάν προστεθούν και οι φόροι από τον ΦΠΑ, τα καύσιμα και τα ασφάλιστρα, τα συνολικά κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου εκτοξεύθηκαν στα 34,341 δισ. ευρώ για το 2024, καταγράφοντας αύξηση 23,73% από τα 27,754 δισ. ευρώ του 2023.
Ωστόσο, το 2025 προβλέπεται αβέβαιο για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζουν τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να επηρεάσουν την αγορά και τις καταναλωτικές επιλογές. Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι ρευστή, με τον κλάδο να κινείται σε λεπτές ισορροπίες που μπορεί να διαταραχθούν ανά πάσα στιγμή.
Αναλυτικά τα έσοδα από τους φόρους αυτοκινήτου
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Δελτίου Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων μειώθηκε κατά 6,6% το 2024, φτάνοντας τα 450 εκατ. ευρώ έναντι 482 εκατ. ευρώ το 2023. Παρόλα αυτά, ο στόχος του προϋπολογισμού επιτεύχθηκε, καθώς οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 449 εκατ. ευρώ.
Ο ΦΠΑ, που περιλαμβάνει και τα έσοδα από τα αυτοκίνητα, αυξήθηκε κατά 12,6%, αγγίζοντας τα 26,3 δισ. ευρώ το 2024 από 23,3 δισ. ευρώ το 2023, δηλαδή 3 δισ. ευρώ περισσότερα. Αυτή η αύξηση συνέβαλε στην επίτευξη ενός ακόμη δημοσιονομικού στόχου.Επιπλέον, τα έσοδα από τον φόρο ασφαλίστρων παρουσίασαν αύξηση 9,4%, αγγίζοντας τα 591 εκατ. ευρώ έναντι 540 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος – μια διαφορά 51 εκατ. ευρώ υπέρ του 2024.
Όσον αφορά τα Τέλη Κυκλοφορίας, τα οποία αναφέρονται ως "Φόροι Οχημάτων" στον προϋπολογισμό, κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο 52,7%, φτάνοντας το 1,774 δισ. ευρώ από 1,161 δισ. ευρώ το 2023, αποφέροντας επιπλέον 613 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία. Αν και ο αρχικός στόχος για το 2024 προέβλεπε έσοδα 1,836 δισ. ευρώ, τελικά καταγράφηκε μικρή απόκλιση 62 εκατ. ευρώ.
Στον αντίποδα, τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα και τα παράγωγά τους σημείωσαν μικρή πτώση 1,98%, διαμορφούμενα στα 2,226 δισ. ευρώ έναντι 2,271 δισ. ευρώ το 2023.