Πρόεδρος ΟΣΕ: Δεν υπήρξε ποτέ ενδεχόμενο μετωπικής στον Προαστιακό - Λειτούργησαν τα μέτρα ασφαλείας
Ο πρόεδρος του ΟΣΕ για τα δύο περιστατικά με αμαξοστοιχίες σε Σφενδάλη – Αφίδνες και Αγίους Αναργύρους.
«Ακούω με έκπληξη ότι απεφεύχθη μετωπική σύγκρουση. Και δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν υπήρξε ποτέ τέτοιο ενδεχόμενο», επισήμανε ο πρόεδρος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Γιάννος Γραμματίδης μιλώντας στην ΕΡΤNews με αφορμή το χθεσινό (13/9) σοβαρό περιστατικό στον Προαστιακό.
Σημείωσε, ακόμη:
«Εάν υπάρχουν φώτα σήμανσης, είναι ένα σημείο το οποίο είναι όπου η γραμμή είναι μονή. Και γιατί είναι μονή μεταξύ Σταθμού Αθηνών και σταθμού Αγίων Αναργύρων; Διότι μεσολαβεί το έργο της υπογειοποίησης των γραμμών στα Σεπόλια, που σημαίνει ότι αυτή η μονή γραμμή πλέον δεν έχει φωτοσήμανση, ούτε τηλεδιοίκηση (…)
Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει επικοινωνία ανάμεσα στα τρένα και στους σταθμούς. Αυτό γίνεται συνεχώς με VHF που καλύπτει τους μηχανοδηγούς οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Και βέβαια υπάρχει και το GSMR με το οποίο συνδέονται και επικοινωνούν οι σταθμάρχες (…)
Έγινε ανθρώπινο λάθος
Βεβαίως υπάρχει το ανθρώπινο λάθος. Έγινε το λάθος από τον σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (…) και ετέθη αμέσως σε διαθεσιμότητα.
Η σύγκρουση -εάν υπήρχε ποτέ ενδεχόμενο σύγκρουσης- θα είχε βεβαίως αποφευχθεί και λόγω της μικρής ταχύτητας που έχουν τα τρένα. Όμως, όταν δόθηκε το λάθος σήμα και ξεκίνησε η αμαξοστοιχία από τον σταθμό Αθηνών προς τους Αγίους Αναργύρους και παράλληλα δόθηκε η λάθος εντολή στην αμαξοστοιχία από τους Αγίους Αναργύρους να πάει προς την Αθήνα, δεν πρόλαβε στην πραγματικότητα να μπει η αμαξοστοιχία από το Κιάτο στη μονή γραμμή. Σταμάτησε 500 μέτρα πριν από τη μονή γραμμή και ακούω με έκπληξη ότι απεφεύχθη μετωπική σύγκρουση.
Και δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν υπήρξε ποτέ τέτοιο ενδεχόμενο (…) 100% δεν θα είχαμε (κάτι χειρότερο), διότι λειτούργησαν όλα τα συστήματα ασφαλείας».
«Δεν μπορούμε να κόβουμε δέντρα χωρίς την άδεια της Δασικής Υπηρεσίας»
Ενώ πρόσθεσε, σχετικά με το σημερινό (14/9) περιστατικό με την πρόσκρουση αμαχοστοιχίας σε πεσμένα δέντρα:
«Είναι γεγονός ότι ο ΟΣΕ διαθέτει τεράστια κονδύλια και έχει συνεργεία σε όλη την Ελλάδα και καθαρίζει τις σιδηροδρομικές γραμμές από κάθε είδους βλάστηση, πυκνή βλάστηση ή ακόμα και δέντρα.
Στο συγκεκριμένο σημείο όπου πέρναγε η αμαξοστοιχία, έγειρε και έπεσε ένα δέντρο το οποίο όχι μόνο πέρασε στην καμπίνα του μηχανοδηγού, αλλά παράλληλα έκοψε και την ηλεκτρική σύνδεση με αποτέλεσμα να κινητοποιηθεί το τρένο. Πρέπει να σας πω ότι αμέσως με επόμενη αμαξοστοιχία την μετεφέρθησαν στις Αφίδνες 35 άτομα, βεβαίως σώα, διότι δεν υπήρχε ποτέ πρόβλημα επικινδυνότητας για τους ανθρώπους. Και αυτό το λέω γιατί διεδόθη ότι είχαμε 25 άτομα τα οποία τραυματίστηκαν (…). Έχουμε εικόνα απ' όλο όλο σχεδόν το δίκτυο και με σύγχρονα μέσα δηλαδή drones.
Έχει γίνει αίτημα από πλευράς του ΟΣΕ προς τη Δασική Υπηρεσία και δεν μπορούμε να κόβουμε δέντρα χωρίς δυστυχώς την άδεια της Δασικής Υπηρεσίας, η οποία είτε απαντά, είτε όταν απαντά, απαντά αρνητικά. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύεται και πάλι για εμάς να κόψουμε δένδρα.
Και αυτή είναι η συγκεκριμένη περίπτωση. Διότι εμείς ξέραμε ότι υπήρχε ένα δέντρο και έχουμε κάνει αίτημα προς το Δασαρχείο, αλλά δεν μπορούμε όμως χωρίς άδεια του Δασαρχείου, διότι καταλαβαίνετε ότι έχουμε πια και ποινικές ευθύνες».
Μέτρα για την ασφάλεια δρομολογίων και υποδομών εισηγείται η διοίκηση του ΟΣΕ
Εξάλλου όπως αποκάλυψε σε συνέντευξη του, νωρίτερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος, η νέα Διοίκηση του ΟΣΕ έχει εισηγηθεί στις αρμόδιες αρχές μέτρα για την εμπέδωση των όρων ασφάλειας των δρομολογίων αλλά και των υποδομών του ΟΣΕ, μεταξύ αυτών και η ίδρυση "Σιδηροδρομικής Αστυνομίας", στο πρότυπο σειράς άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Όπως εξήγησε "αυτό γίνεται στα πλαίσια της ασφάλειας των δρομολογίων αλλά και της υποδομής και τού σιδηροδρομικού εξοπλισμού. Εκπρόσωποι τού νέου αυτού σώματος θα συμμετέχουν στο κέντρο επιχειρήσεων τού ΟΣΕ πού λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών.
Ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ Γιάννος Γραμματίδης τόνισε ότι "με αίσθηση ευθύνης η νέα διοίκηση τού ΟΣΕ ανέλαβε τον περασμένο Απρίλιο να αναδιατάξει τον ελληνικό σιδηρόδρομο μέσα από μια σειρά έργων ανάμεσα στα οποία και ο μετασχηματισμός τού Οργανισμού σε έναν ενιαίο φορέα με την απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ και τού τροχαίου υλικού μέχρι σήμερα διαχείρισης τής ΓΑΙΑΟΣΕ". "Πιστεύω, προσθέτει, ότι ο νέος φορέας θα είναι έτοιμος για λειτουργία από τον Ιανουάριο 2025. Στόχος αυτής τής σημαντικής μεταρρύθμισης είναι να προκληθούν οικονομίες κλίμακας, να ορθολογιστεί η λειτουργία τού Οργανισμού, να εξασφαλισθεί η ταχύτερη λήψη αποφάσεων και να υιοθετηθούν σύγχρονες αρχές εταιρικής διακυβέρνησης."
Πιο συγκεκριμένα, σημειώνει ο Πρόεδρος του ΟΣΕ ,"ο νέος φορέας αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις τού διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής και θα είναι μόνος υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων πού εκτελούνται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, για τη διαχείριση τού τροχαίου υλικού καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων ιδιοκτησίας του. Τέλος, θα καταρτίσει σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο ενώ θα ευθύνεται για την απόδοσή του που θα παρακολουθείται από το αρμόδιο Υπουργείο βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων."
Σύμφωνα με τον κύριο Γραμματίδη, "με πυκνής συχνότητας αποφάσεις της, η νέα διοίκηση ολοκλήρωσε έργα αποκατάστασης φωτισμού, πυρόσβεσης και παρακολούθησης με συστήματα συναγερμού και κλειστού κυκλώματος καμερών στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών, πλήρους λειτουργίας των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου, Σιδηροδρομικού Κόμβου Αχαρνών, Λιανοκλαδίου και Θεσσαλονίκης και ολοκλήρωσης τού Κέντρου τής Λάρισας και, τέλος, αποκατάστασης και ενίσχυσης τής ραδιοεπικοινωνίας με VHF σε όλο το μήκος τού άξονα Κόρινθος-Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Στρυμώνας, Προμαχώνας.
Έθεσε σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για την συντήρηση υποδομών πού αφορούν την επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και το GSM-RE, την επιτήρηση των σηράγγων και την φύλαξη εγκαταστάσεων, την αντικατάσταση 90 αυτόματων ισόπεδων διαβάσεων παλαιάς τεχνολογίας κ.α., ενώ μέσω drones ήδη εποπτεύει την ασφάλεια του δικτύου από κλοπές, βανδαλισμούς και ζημίες στο μεγαλύτερο μέρος των σιδηροδρομικών αξόνων.
Κοινή συνισταμένη όλων των παραπάνω έργων, σημειώνει, είναι η εξασφάλιση της ασφάλειας στη λειτουργία τού σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου αλλά και η άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων πού είχαν απαραδέκτως σωρευθεί εδώ και δεκαετίες και βάρυναν ή κρατούσαν καθηλωμένο τον Οργανισμό σε μια ολοένα και χειρότερη κατάσταση."
Ο κ Γραμματίδης ανέφερε ότι στόχος τού ΟΣΕ είναι επίσης η σύνδεση τού δικτύου με τα λιμάνια τής χώρας, τα εμπορευματικά κέντρα και τις βιομηχανικές περιοχές για την ενίσχυση της εμπορευματικής κίνησης, η ανάπτυξη προαστιακών συνδέσεων για την διευκόλυνση της επιβατικής κίνησης και η ανάπτυξη σύγχρονων διαλειτουργικών συνδέσεων με τους διευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες.
Αμέσως με την ανάληψη των καθηκόντων της η νέα διοίκηση ξεκίνησε τον εκσυγχρονισμό τού Οργανισμού με την δημιουργία Επιτροπής Αποδοχών, Επιτροπής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και Επιτροπής Ελέγχου πού κύριο μέλημά τους είναι ο συνεχής έλεγχος τής ίδιας της διοίκησης, η συμμόρφωση τού Οργανισμού σε σύγχρονες αρχές εταιρικής διακυβέρνησης και το άνοιγμά του στην κοινωνία μέσα από κοινωνικές και πολιτιστικές δράσεις. Ανάμεσα στις δράσεις αυτές εντάσσονται οι παραχωρήσεις χρήσεως μη χρησιμοποιούμενων ακινήτων σε τοπικές κοινωνίες για τη δημιουργία πάρκων, ποδηλατοδρόμων κ.α., οι παραχωρήσεις χρήσεως άχρηστου τροχαίου υλικού σε κοινωφελείς οργανισμούς και πολιτιστικούς συλλόγους, η προβολή κινηματογραφικών ταινιών σε παλιούς σιδηροδρομικούς σταθμούς σε όλη τη χώρα κατά τούς θερινούς μήνες, η συμμετοχή τής χορωδίας τού Οργανισμού σε πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις, η ενίσχυση μικρών ιδιωτικών σιδηροδρομικών μουσείων κλπ."
Κατά την διάρκεια της ΔΕΘ, προ ολίγων ημερών, ο ΟΣΕ με τούς Γερμανικούς Σιδηροδρόμους υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας στον εκπαιδευτικό τομέα με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, την πληροφόρηση και την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών σε μεθόδους διδασκαλίας και μέσα (όπως οι προσομοιωτές) έτσι ώστε ο Οργανισμός να προσελκύει νέους ανθρώπους στις τάξεις του, να εξασφαλίζει συνεχή παρακολούθηση καλών πρακτικών και εξελίξεων με τελικό παρονομαστή όλων των παραπάνω την εμπέδωση της ασφαλείας στη σιδηροδρομική λειτουργία, τόσον σαν αίσθημα όσο και σαν ουσία. Ήδη, τέλος, ο ΟΣΕ έχει έτοιμο ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης μαθητών σχολείων και πληροφόρησης συλλόγων και κηδεμόνων σε θέματα ασφάλειας της σιδηροδρομικής κίνησης που στοχεύει να μειώσει ή τέλος να αποτρέψει σχετικά ατυχήματα που δυστυχώς είναι συνηθέστατα στη χώρα μας λόγω απροσεξίας οδηγών οχημάτων και πεζών όταν περνούν π.χ. από σιδηροδρομικές ισόπεδες διαβάσεις.
Επέκταση Οδοντωτού μέχρι την Αγία Λαύρα
Ο πρόεδρος του ΟΣΕ τονίζει ακόμη ότι "όραμα και απόφαση της νέας διοίκησης είναι η αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων τού Οργανισμού όπως ο Σταθμός Πελοποννήσου, η Έκταση Λεύκα στον Πειραιά και ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης, όπως και δημιουργία τουριστικών και πολιτιστικών διαδρομών σε τόπους φυσικού κάλλους και ιστορίας της χώρας μας. Στα πλαίσια αυτά επαναλειτουργήσαμε τον Οδοντωτό στη διαδρομή Διακοφτό-Καλάβρυτα πού θα την επεκτείνουμε μέχρι της Ι.Μ. Αγίας Λαύρας και το τραινάκι τού Πηλίου."
"Ο ΟΣΕ αλλάζει με τη δύναμη και την αγάπη των ανθρώπων του πού εδώ και χρόνια αποτελούν τη βάση της λειτουργίας του" καταλήγει ο κ Γραμματίδης.