Προαστιακός Αθήνας: Κίνδυνος να μείνει χωρίς συρμούς
Από συρμούς κινδυνεύει να μείνει ο σιδηρόδρομος κυρίως στο προαστιακό τμήμα της Αττικής καθώς η δραματική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στον ΟΣΕ έχει οδηγήσει σε σχεδόν διακοπή της διαδικασίας λίπανσης των σιδηροτροχιών.
Η κατάσταση βρίσκεται σε οριακό σημείο με τους ιδιώτες της Hellenic Train και τον ΟΣΕ να αλληλοκατηγορούνται και τους εργαζόμενους να επισημαίνουν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, χωρίς ωστόσο να εισακούονται οι δραματικές εκκλήσεις τους.
Από την πλευρά της η Hellenic Train με επιστολή της προς την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ) και τον ΟΣΕ, προειδοποιεί ότι η κατάσταση είναι οριακή, ωστόσο εάν δε ληφθούν μέτρα, σύντομα θα είναι και μη διαχειρίσιμη.
Στην επιστολή επισημαίνεται ακόμα ότι «παρά τις αλλεπάλληλες επιστολές και τις επαναλαμβανόμενες συζητήσεις την τελευταία περίοδο, το πρόβλημα υφίσταται και πλήττει τον στόλο της εταιρείας με ρυθμό καταστροφικό». Όπως αναφέρεται, το σύνολο του προσωπικού της τεχνικής βάσης απασχολείται με την αλλαγή τροχών αφού τους τελευταίους 18 μήνες έχουν αντικατασταθεί οι τροχοί στο σύνολο των συρμών Desiro.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το πρόβλημα εστιάζεται στην ανυπαρξία φιλμ λίπους στις σιδηροτροχιές που βαθμιαία οδηγεί στην καταστροφή των τροχών των αμαξοστοιχιών εξαιτίας της επαφής μετάλλου με μέταλλο με αποτέλεσμα να απαιτούνται πολύ συχνά εργασίες αντικατάστασης των τροχών, πολύ πριν την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους. Οι εργασίες αυτές εκτός από κοστοβόρες (περίπου 50.000 ευρώ για ένα σετ τροχών προαστιακού συρμού), όταν γίνονται, απαιτούν ακινητοποίηση του συρμού για διάστημα περίπου ενός μήνα.
Παράλληλα, η Hellenic Train αναφέρει ότι «Είναι αδύνατον να υποστηριχθεί από την Hellenic αυτός ο τρόπος λειτουργίας του σιδηροδρόμου, ο οποίος είναι ασύμβατος με τα σύγχρονα δεδομένα, την τεχνολογία της εποχής και τις ορθής πρακτικές της τέχνης και της επιστήμης» και δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για τη μελλοντική διαθεσιμότητα του τροχαίο υλικού.
Να σημειωθεί ότι το σωματείο των μηχανοδηγών, σχεδόν, καθημερινά ενημερώνει σημείο προς σημείο για τις τραγικές και επικίνδυνες συνθήκες που αντιμετωπίζουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες Τρίτη (27/6), παρουσίασαν αναλυτικά εννέα μεγάλα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί στο δίκτυο. Το σωματείο των μηχανοδηγών αναφέρθηκε αναλυτικά και στην επιστολή της Hellenic Train, επισημαίνοντας «ότι οι συρμοί Desiro αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στους τροχούς λόγω της έλλειψης συντήρησης της υποδομής».
Παράλληλα, οι μηχανοδηγοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας ότι τα σημαντικότερα προβλήματα που καταγράφηκαν τις τελευταίες ημέρες στο σιδηρόδρομο, αφορούν:
- Στον Προαστιακό Αθήνας καθώς - όπως καταγγέλλουν - εδώ και ένα μήνα έχει καταρρεύσει η Τηλεδιοίκηση μεταξύ Κάντζας – Δουκίσης Πλακεντίας, ενώ καθημερινά δίνονται εντολές στους μηχανοδηγούς για υπερβάσεις κόκκινων φωτοσημάτων.
- Μεταξύ Λάρισας – Παλαιοφάρσαλου, όπου ο ΟΣΕ έχει προβλέψει ταχύτητες 140 χλμ και χωρίς να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, παρουσιάζονται καθημερινά προβλήματα στην φωτοσήμανση.
- Στον Προαστιακό Πάτρας, δεν λειτουργεί εδώ και 20 μέρες ο Νότιος Κλάδος προς Κάτω Αχαΐα, με τους εμπλεκόμενους φορείς να ρίχνουν το φταίξιμο ο ένας στον άλλο (ΟΣΕ σε Hellenic και το αντίστροφο).
- Παραμένει η μετεπιβίβαση στον σταθμό Ρέντη προς και από τον Πειραιά, καθώς και η δρομολόγηση συρμών Rail Bus στην διαδρομή Κάντζα- Λιόσια.
- Στην Αλεξανδρούπολη δε λειτουργεί η γραμμή προς Ορμένιο, ενώ μετά το Διδυμότειχο έχει τοποθετηθεί βραδυπορία 40 χλμ λόγω κατάστασης της υποδομής, ενώ σημαντικά προβλήματα υπάρχουν στις ισόπεδες διαβάσεις (ΑΣΙΔ).
- Οι γραμμές προς Φλώρινα και Δράμα παραμένουν κλειστές καθώς υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με τις επικοινωνίες, την φύλαξη των ΑΣΙΔ και την βλάστηση, ενώ δεν έχει δοθεί διαβεβαίωση για την επιθεώρηση γεφυρών.
- Στη γραμμή προς Ειδομένη υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με την βλάστηση.
- Στη γραμμή Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλο δεν έχουν επανέλθει τα τοπικά δρομολόγια, όπως και στην γραμμή Λιανοκλάδι – Στυλίδα.
- Οι φορητές συσκευές GSMR χρησιμοποιούνται μόνο στον Προαστιακό Αθήνας μετά την συμφωνία της ΠΕΠΕ με την Ηellenic Train, ενώ δεν έχει επεκταθεί η χρήση τους σε άλλες γραμμές όπου λειτουργεί το σύστημα γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες συσκευές και η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση για την αγορά νέων. Τα on board συστήματα GSMR, δεν έχουν εγκατασταθεί σε Desiro και H/A και παραμένει άγνωστο πότε θα εγκατασταθούν – πιστοποιηθούν καθώς το τροχαίο υλικό ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ και εποινικιάζεται από την Hellenic Train.
Με πληροφορίες από το ethnos.gr