Πρεμιέρα για τις θερινές εκπτώσεις: Οι τιμές, οι προσφορές και οι παγίδες
Οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις αναγραφές των εκπτώσεων. Τα κόλπα με τις τιμές.
Στο ρυθμό των θερινών εκπτώσεων κινείται από σήμερα και μέχρι τις 31 Αυγούστου η αγορά. Το λιανικό εμπόριο περιμένει το δίμηνο των εκπτώσεων προκειμένου να κινηθεί το εμπόρευμα και οι καταναλωτές -κυρίως πριν τις θερινές διακοπές- να ανανεώσουν ρουχισμό και εξοπλισμό σπιτιού.
Βέβαια, πάντα οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, μιας και επιτήδειοι μπορεί να εκμεταλλευτούν τις διαφορετικές τιμές και οι πολυδιαφημιζόμενες εκπτώσεις να είναι μια «τρύπα στο νερό».
Τα ωράρια και οι διάρκεια
Από τις 8 έως και τις 31 Αυγούστου διαρκεί η θερινή περίοδος των εκπτώσεων. Επίσης, η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων δίνει τη δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα να μείνουν ανοιχτά (αν είναι αργία μετατίθεται στην επόμενη Κυριακή). Αυτό σημαίνει πως την Κυριακή 14 Ιουλίου τα καταστήματα μπορούν να είναι ανοιχτά.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Μια ρεκλάμα με ένα εντυπωσιακό ποσοστό έκπτωσης μπορεί να προσελκύσει εύκολα τον καταναλωτή, ωστόσο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα υποψιασμένος και επιφυλακτικός. Επίσης οι καταναλωτές πρέπει να ελέγξουν εάν η τιμή πριν και μετά την έκπτωση είναι οι πραγματικές, καθώς πολλοί έμποροι τεχνητά αυξάνουν τις τιμές λιανικής μια με δυο εβδομάδες πριν τις εκπτώσεις και τις μειώνουν ισόποσα όταν ξεκινούν οι εκπτώσεις, με αποτέλεσμα την παραπλάνηση των καταναλωτών.
Μικρές συμβουλές από για καταναλωτές και εμπόρους περιλαμβάνουν τα εξής:
- Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται.
- Το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
- Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
- Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
- Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
- Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να ζητάνε απόδειξη. Εκτός από λόγους φορολογικής εντιμότητας, σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος η απόδειξη είναι απαραίτητη για την επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές.
Τι ισχύει για τις τιμές
Σύμφωνα με τον ΕΕμπορικό Σύλλογο Αθηνών, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Άρα οι δύο τιμές, εξακολουθούν να αποτυπώνονται υποχρεωτικά που ορίζει περί αναγραφής νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ» ή «50 ευρώ 100 ευρώ». Παράλληλα, μπορεί συμπληρωματικά να χρησιμοποιείται ποσοστό π.χ. 20% έκπτωση.
Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.
Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των εξήντα (60) ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.