Πόσο θα αντέξει η Boeing να χάνει δισεκατομμύρια κάθε χρόνο
Η εταιρεία μπορεί να συνεχίσει να πουλάει, να κατασκευάζει και να παραδίδει αεροσκάφη για πολλά ακόμα χρόνια
Ελάχιστες εταιρείες έχουν καταγράψει μεγαλύτερες ζημίες από τα 32 δισεκατομμύρια δολάρια που έχασε η Boeing την τελευταία πενταετία. Και ακόμα λιγότερες είναι οι εταιρείες που θα άντεχαν να χάσουν τόσα χρήματα και να μην ενταχθούν σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές – ή απλά να βάλουν λουκέτο.
Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν ισχύει για τον αμερικανικό κολοσσό κατασκευής αεροσκαφών, επειδή η εταιρεία είναι μόνο η μία από τις δύο κατασκευάστριες επιβατικών αεροσκαφών στον πλανήτη, τα οποία μάλιστα έχουν υψηλή ζήτηση από τις αεροπορικές εταιρείες.
Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία μπορεί να συνεχίσει να πουλάει, να κατασκευάζει και να παραδίδει αεροσκάφη για πολλά ακόμα χρόνια, παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει.
Η Boeing, παρά τις ανησυχίες και τις έρευνες για τα αεροσκάφη της – ειδικά το 737, έχει ένα πακέτο παραγγελιών για την κατασκευή περισσότερων από 5.600 εμπορικών αεροσκαφών αξίας 529 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι παραγγελίες αυτές θα χρειαστούν χρόνια για να παραδοθούν. Και το πρόβλημα είναι ότι ο αμερικανικός κολοσσός έχει μειώσει το ρυθμό παραγωγής ώστε να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που ασφαλείας που έχουν δημιουργηθεί, με αποτέλεσμα να μην έχει αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα να παράγει αρκετά αεροσκάφη ετησίως ώστε να βγάζει κέρδη.
Από την άλλη, αναλυτές επισημαίνουν ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί για πάντα
Η διοίκηση της εταιρείας επιμένει ότι έχει επικεντρώσει τις προσπάθειες της να επιλύσει τα θέματα ποιότητας και ασφάλειας αντί να ασχολείται με το πότε θα επιστρέψει στην κερδοφορία. Και τονίζει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται.
Από το δεύτερο τρίμηνο του 2019, αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα με το 737 Max που οδήγησε στην καθήλωση στο έδαφος της ναυαρχίδας της Boeing μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2024, μετά την αποκόλληση πόρτας από το Boeing 737 Max της Alaska Airlines, οι λειτουργικές ζημίες της Boeing ανήλθαν σε 31,9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Καμία άλλη εταιρεία του δείκτη, S&P, της υψηλής κεφαλαιοποίησης του αμερικανικού χρηματιστηρίου δεν έχει χάσει τόσα χρήματα σε πέντε χρόνια. Και, βέβαια, αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, το χρέος του αμερικανικού κολοσσού να εκτιναχθεί από τα 13 δισεκατομμύρια το 2018 στα 48 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα.
Περαιτέρω απώλειες θα οδηγήσουν τα ομόλογα της εταιρείας έναντι του χρέους στην κατηγορία «σκουπίδια», πράγμα που σημαίνει ότι η Boeing θα δυσκολευτεί να εξυπηρετήσει το χρέος της ακόμα και αν η εικόνα των οικονομικών της βελτιωθεί λίγο το επόμενο διάστημα.
Η Boeing έχει πλεονεκτήματα που δεν έχει καμία άλλη εταιρεία
Το πρώτο είναι το γεγονός ότι η κατασκευή αεροσκαφών παγκοσμίως γίνεται από ένα δίπολο. Και ακόμα και αν όλοι οι πελάτες της αλλάξουν τα αεροπλάνα τους από Boeing σε Airbus, η ευρωπαϊκή εταιρεία έχει παραγγελίες για 8.000 νέα αεροσκάφη και φέτος αναμένεται να παραδώσει μόλις τα 800. Η αναμονή, λοιπόν, για δέκα χρόνια ακόμα και για παραγγελίες που έχουν ήδη γίνει, σημαίνει ότι δύσκολα οι πελάτες της Boeing θα πάνε στην Airbus και θα αντιμετωπίσουν νέα αναμονή.
Αν ένας νέος κατασκευαστής έμπαινε στο παιχνίδι, θα χρειαζόταν χρόνια και δισεκατομμύρια δολάρια για να κατασκευάσει ένα ανταγωνιστικό μοντέλα απέναντι στις Boeing και Airbus.
Επίσης, ακόμα και αν οι εταιρείες μπορούσαν να αποκτήσουν άμεσα νέα Airbus, το κόστος του να συντηρούν τα υπάρχοντα Boeing και ένα στόλο νέων Airbus είναι δυσβάσταχτο. Οι πιλότοι μίας εταιρείας μπορούν να πετάνε μόνο τα αεροπλάνα, για τα οποία έχουν πιστοποιηθεί και δεν μπορούν να αλλάξουν έτσι απλά αεροσκάφος.
Επίσης, η αεροπορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να διαθέτει και αποθέματα ανταλλακτικών για τα αεροσκάφη που διαθέτει.
Βέβαια, όλα αυτά δε σημαίνουν ότι δε θα μπορούσε κάποια στιγμή η Boeing να χάσει από την Airbus σε ένα βάθος χρόνου, ειδικά αν συνεχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα ασφαλείας.
Αν δεν αλλάξει πολιτική η Boeing, το προβάδισμα που έχει η Airbus – ειδικά μετά τα δυστυχήματα – θα παγιωθεί και τότε θα πλεονεκτήματα αυτού του δίπολου δε θα είναι αρκετά για να τη σώσουν…