Πως το αυτοκίνητό σας μπορεί να μάθει τα πάντα για τη σεξουαλική σας ζωή
Τα καινούρια αυτοκίνητα όλο και περισσότερο καταγράφουν και παρακολουθούν οδηγούς και επιβάτες, σύμφωνα με νέα έκθεση, συλλέγοντας πληροφορίες για τις προτιμήσεις τους.
Λίγες εθνικές ρυθμιστικές αρχές έχουν λάβει μέτρα κατά της συλλογής δεδομένων από εταιρείες αυτοκινήτων από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο GDPR. Ορισμένοι μάλιστα, κατασκευαστές παρακολουθούν ακόμη και τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών.
Σε μια ανασκόπηση 25 εμπορικών σημάτων και 15 εταιρειών αυτοκινήτων που δημοσιεύθηκε από το Ίδρυμα Mozilla την Τετάρτη 6/9, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan είπε ότι θα μπορούσε να πουλήσει πληροφορίες σχετικά με τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών και των επιβατών, την ευφυΐα και τη διάγνωση υγείας σε μεσίτες δεδομένων, υπηρεσίες επιβολής του νόμου και άλλες εταιρείες.
Η γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία Volkswagen δήλωσε ότι θα μπορούσε να καταγράψει τις φωνές των οδηγών για να τους δημιουργήσει προφίλ για στοχευμένες διαφημίσεις.
«Ο όγκος των δεδομένων που αυτές οι εταιρείες αυτοκινήτων δήλωσαν κατάφωρα ότι μπορούσαν να συλλέξουν ήταν σοκαριστικός», δήλωσε η Jen Caltrider, επικεφαλής ερευνήτρια στο Ίδρυμα Mozilla, μη κερδοσκοπική ιδιοκτήτρια της εταιρείας που διαχειρίζεται το πρόγραμμα περιήγησης Firefox. «Είναι σαν να μην τους έχει αμφισβητήσει κανείς ποτέ ή να τους κάνει ερωτήσεις σχετικά με το απόρρητο, και έτσι απλά περιλαμβάνουν τα πάντα».
Οι Ευρωπαίοι, σε γενικές γραμμές, προστατεύονται περισσότερο από μια τέτοια κατάχρηση από τη βασική νομοθεσία περί απορρήτου τους, τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), αλλά ο Caltrider της Mozilla πρότεινε ότι ο νόμος δεν εφαρμόστηκε επαρκώς στις εταιρείες αυτοκινήτων.
Μια ματιά στα μέτρα επιβολής σε όλη την Ευρώπη έδειξε ότι λίγες εθνικές ρυθμιστικές αρχές είχαν λάβει μέτρα κατά της συλλογής δεδομένων από εταιρείες αυτοκινήτων από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος.
Ο Caltrider και άλλοι ερευνητές εξέτασαν τις πολιτικές απορρήτου των εταιρειών αυτοκινήτων και κατέβασαν τις εφαρμογές τους στη Γερμανία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Διαπίστωσαν ότι η βιομηχανία συγκέντρωνε τεράστιες ποσότητες δεδομένων μέσω δεκάδων αισθητήρων και τεχνολογίας ενσωματωμένων σε νεότερα μοντέλα αυτοκινήτων που υπολογίζουν το βάρος των ανθρώπων καθώς κάθονται, βιντεοσκόπησαν το αυτοκίνητο μέσα και έξω με κάμερες, άκουσαν συνομιλίες μέσω μικροφώνου και παρακολουθούσαν τους χρήστες μέσω συνδεδεμένων εφαρμογές σε smartphone.
“Δεν είναι πια να πουλάς αυτοκίνητα για να βγάλεις χρήματα. Έχει να κάνει με τη συλλογή δεδομένων και μετά τη χρήση αυτών των δεδομένων για να βγάλεις χρήματα”, είπε ο Caltrider, προσθέτοντας ότι τα αυτοκίνητα φαίνεται να έχουν χειρότερες πρακτικές απορρήτου από τις εφαρμογές ψυχικής υγείας, τις έξυπνες οικιακές συσκευές και φορητές συσκευές όπως συνδεδεμένες ακουστικά και ιχνηλάτες γυμναστικής.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι το 84 τοις εκατό των εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων που εξετάστηκαν θα μπορούσαν να μοιράζονται και να πουλούν δεδομένα σε άλλες εταιρείες όπως μεσίτες δεδομένων, μια αγορά που υπολογίζεται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Λίγο περισσότερες από τις μισές επωνυμίες δήλωσαν ότι μπορούν να μοιράζονται δεδομένα με την κυβέρνηση και τις αρχές επιβολής του νόμου όταν τους ζητηθεί και όχι όταν λαμβάνουν δικαστική εντολή.
Οι ερευνητές επεσήμαναν επίσης ότι οι άνθρωποι σπάνια είχαν την ευκαιρία να συναινέσουν ρητά και εν γνώσει τους στους κανόνες απορρήτου των αυτοκινήτων τους. Η εταιρεία αυτοκινήτων Subaru, για ένα, είπε ότι το ίδιο το γεγονός ότι είσαι επιβάτης σε ένα από τα αυτοκίνητά της συνεπάγεται τη συναίνεση στην πολιτική απορρήτου της, σύμφωνα με την έκθεση.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές έχουν πατάξει την αυτοκινητοβιομηχανία. Η Tesla, η οποία έχει την έδρα της στην ΕΕ στην Ολλανδία, έπρεπε να κάνει αλλαγές στις κάμερές της που βιντεοσκοπούσαν το περιβάλλον τους τον Μάρτιο, κατόπιν αιτήματος της ολλανδικής ρυθμιστικής αρχής για την προστασία δεδομένων. Η Volkswagen επιβλήθηκε πρόστιμο λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο GDPR, σύμφωνα με μια ηλεκτρονική λίστα προστίμων GDPR. Η λίστα δεν περιλάμβανε πρόστιμα για τους άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην έκθεση (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda και BMW).
Η εκπρόσωπος Τύπου της Volkswagen για ψηφιακά θέματα, Kamila Joanna Laures, ανέφερε σε δήλωση ότι η εταιρεία συλλέγει, επεξεργάζεται, χρησιμοποιεί και αποθηκεύει προσωπικά δεδομένα «μόνο σύμφωνα με τις νομικές απαιτήσεις».
Η Nissan και η Subaru δεν απάντησαν αμέσως στις ερωτήσεις του POLITICO.