Πώς εξαπλώνεται η ρωσική προπαγάνδα στο Facebook εν όψει των ευρωεκλογών
Ένα αποκαλυπτικό όσο και ενδιαφέρον ρεπορτάζ φιλοξενεί το Politico σχετικά με τις προσπάθειες της Μόσχας να επηρεάσει τις ευρωπαϊκές εκλογές.
Όπως αποκαλύπτεται στο ρεπορτάζ του Politico, ένα πολύ γνωστό δίκτυο παραπληροφόρησης επεκτείνεται στο Facebook και προωθεί προπαγάνδα υπέρ του Κρεμλίνου με διαφημίσεις που αγοράζονται μέσω ψεύτικων λογαριασμών.
Το δίκτυο αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά του 2022 και αργότερα δέχτηκε τις κυρώσεις από την ΕΕ. Πρόκειται για τη ρωσική καμπάνια, Doppelganger, η οποία συνέχισε να επηρεάζει τους Ευρωπαίους διαδικτυακά και εντοπίστηκε τους τελευταίους μήνες από τις Γαλλικές και Γερμανικές αρχές.
Νέα έρευνα της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, AI Forensics, έδειξε ότι το δίκτυο όχι μόνο συνεχίζει να λειτουργεί, αλλά επεκτείνεται κιόλας, έχοντας ήδη καταφέρει να έχει πρόσβαση στους 10πλάσιους ανθρώπους από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Η καμπάνια γίνεται καθώς οι Ευρωπαϊκές αρχές προσπαθούν να εντοπίσουν κακόβουλες προσπάθειες επηρεασμού της κοινής γνώμης εν όψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου.
Η Γαλλία «έχει πλημμυρίσει από προπαγάνδα και παραπληροφόρηση», δήλωσε την περασμένη Τρίτη ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, ο οποίος πρόσθεσε ότι τις προηγούμενες έξι εβδομάδες, δεν πέρασε ούτε μία που να μην εντοπιστεί κάποια συντονισμένη προσπάθεια παραπληροφόρησης που να επηρεάζει τη Γαλλία.
Το ρωσικό δίκτυο κατάφερε να αγοράσει και να τρέξει διαφημιστικές καμπάνιες στο Facebook στοχεύοντας τη Γερμανία και τη Γαλλία, με αποτέλεσμα να γίνεται ακόμα πιο εμφανής η αποτυχία του μέσου κοινωνικής δικτύωσης να ελέγξει τα fake news και την παραπληροφόρηση.
Σύμφωνα με την έρευνα, πάνω από το 65% των διαφημίσεων που συνδέονται με πολιτικά και κοινωνικά θέματα διαμοιράζονται στο Facebook σε περισσότερες από 16 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς την απαραίτητη σήμανση, ενώ η Meta κατάφερε να κατεβάσει λιγότερο από το 5% εξ αυτών.
Η ρωσική προπαγάνδα επεκτείνεται σε πολλούς τομείς. Στόχος ένας και μοναδικός: Να δυσφημίσει την Ευρώπη και να αυξήσει τον αριθμό των ευρωσκεπτικιστών. «Αν δεν πούμε όχι στην ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ, θα καταστρέψουμε τους αγρότες μας», έγραφε μία διαφήμιση που βγήκε στις 28 Ιανουαρίου εν μέσω των αγροτικών κινητοποιήσεων σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Τις σχετικές διαφημίσεις είδαν δεκάδες χιλιάδες χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης σε Γερμανία και Γαλλία.
Το πιο εντυπωσιακό και συνάμα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι ειδικά το συγκεκριμένο ρωσικό δίκτυο προπαγάνδας είναι πολύ γνωστό στις ευρωπαϊκές αρχές, στους οργανισμούς παραπληροφόρησης, ακόμα και στη Meta.
Το δίκτυο, Doppelganger, ανακαλύφθηκε αρχικά το 2022 αφού διέδιδε προπαγάνδα μέσω Δυτικών μέσων, όπως η εφημερίδα, Guardian, το ιταλικό πρακτορείο, Ansa, και το γερμανικό, Spiegel, αλλά και σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το X μές διαφημίσεων και ψεύτικων προφίλ. Τότε, η Meta εκτιμούσε ότι το δίκτυο είχε πληρώσει πάνω από 100.000 δολάρια για προπαγανδιστικές διαφημίσεις.