Πώς χάθηκαν 3.000 βενζινάδικα την τελευταία δεκαετία. Γιατί θα κλείσουν και άλλα
Κατακόρυφη πτώση παρουσιάζει ο αριθμός των πρατηρίων καυσίμων στην χώρα μας. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στο flash.gr o Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, Γιάννης Αληγιζάκης, την τελευταία δεκαετία έχουν κλείσει 3.000 βενζινάδικα. Συγκεκριμένα όπως ανέφερε το 2012 υπήρχαν 8.500 πρατήρια καυσίμων και σήμερα έχουν μειωθεί στα 5.500 με τάσεις περαιτέρω μείωσης.
Πέρα από την οικονομική ύφεση που έπληξε την κίνηση των οχημάτων την περασμένη δεκαετία και την πανδημία που επέτεινε ακόμη περισσότερο το πρόβλημα – οδήγησαν σε μία μείωση της ζήτησης κατά 45% - ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα ήταν η καθίζηση στην ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης. Οι παραπάνω εξελίξεις έφεραν στην επιφάνεια μια στρέβλωση που υπάρχει στην ελληνική αγορά η οποία αφορά στον πολύ μεγάλο αριθμό πρατηρίων καυσίμων στην χώρα.
Υπερπληθώρα πρατηρίων
Συγκεκριμένα όπως ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης εάν συγκρίνουμε την ετήσια κατανάλωση ενός πρατηρίου στην Ελλάδα με αυτή ενός πρατηρίου στην Σερβία στην χώρα μας είναι στο 1/7 συγκρινόμενη με την βαλκανική χώρα. Συγκεκριμένα ο μέσος όρος κατανάλωσης ανά πρατήριο στην χώρα μας είναι της τάξης των 80 κυβικών τον μήνα όταν στην Σερβία κινείται στα επίπεδα των 600 – 700 κυβικών.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο ενώ στην Ελλάδα υπάρχουν 1,2 βενζινάδικα ανά 1.000 οχήματα την στιγμή που οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης βρίσκονται στα 0,5 πρατήρια καυσίμων ανά 1.000 αυτοκίνητα. Στην χώρα μας θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι μέρος του μεγαλύτερου αριθμού οφείλεται στον νησιωτικό παράγοντα.
Νέα λουκέτα
Η κατάσταση σήμερα είναι ζοφερή για το μεγαλύτερο κομμάτι του κλάδου, καθώς όπως ανέφερε σε ερώτηση του flash.gr ο κ. Αληγιαζάκης στο περιθώριο της εκδήλωσης για την πάταξη της παραβατικότητας στον τομέα των καυσίμων, «ένα μεγάλος αριθμός πρατηρίων αδυνατεί να επιβιώσει είτε εξαιτίας των πολύ χαμηλών περιθωρίων κερδών που επικρατούν στην αγορά είτε επειδή δίπλα τους ανοίγει ένα παραβατικό πρατήριο που πουλάει πολύ χαμηλά καθιστώντας της λειτουργία του νόμιμου μη βιώσιμη».
Σύμφωνα με το προεδρείο του ΣΕΕΠΕ αναμένεται περαιτέρω μείωση του αριθμού των πρατηρίων τα επόμενα χρόνια. Σε αυτό θα συμβάλει σε ένα βαθμό και η στροφή στην ηλεκτροκίνηση καθώς ένας μεγάλος αριθμός οδηγών θα φορτίζει τα οχήματα του είτε στο σπίτι του είτε στις μονάδες φόρτισης σε χώρους εργασίας, αγορών ή στον δρόμο.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ένας μεγάλος αριθμός πρατηρίων που προσπαθούν να επιβιώσουν απέναντι στις δυσκολίες στρέφεται σε υπηρεσίες και συνεργασίες που αφήνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους. Πέρα από τις κλασικές που είναι το πλύσιμο και η αλλαγή λαδιών τα τελευταία χρόνια, για παράδειγμα, αναπτύσσεται ιδιαίτερα το κομμάτι του μίνι μάρκετ και του καφέ καθώς και οι συνεργασίες με εταιρείες ταχυμεταφορών (σ.σ. αρκετά βενζινάδικα λειτουργούν ως σημεία παραλαβής δεμάτων) και υπενοικίασης χώρων για smart boxes.