Πολυκαταστήματα attica: Τι αγοράζουμε και ποιοι κρατούν τα σκήπτρα των αγορών
Στην ανθρωπογεωγραφία των πωλήσεων στα πολυκαταστήματα attica αναφέρθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Δημοσθένης Μπούμης.
Έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από τότε που τα πολυκαταστήματα attica άνοιξαν τις πόρτες τους στο κοινό και ουσιαστικά εδραίωσαν και επίσημα την μεταφορά του εμπορικού κέντρου της πόλης από την Ομόνοια στις περιοχές γύρω από το Σύνταγμα. Χθες σε δημοσιογραφική εκδήλωση ο Δημοσθένης Μπούμης, διευθύνων σύμβουλος και μέλος του ΔΣ της εταιρίας ανέφερε ότι «Όραμά μας είναι τα attica να είναι ο απόλυτος προορισμός shopping με κορυφαία brands και μοναδικές εμπειρίες σε ένα εξαιρετικό περιβάλλον».
Πρωταθλητές οι άνδρες
Παράλληλα έδωσε ενδιαφέροντα στοιχεία για το πως μοιράζονται οι πωλήσεις με το 80% να αφορά την μόδα και το 20% τα καλλυντικά. Εντύπωση προκαλεί ότι στον χώρο της μόδας η ανδρική ένδυση (22%) καταλαμβάνει μεγαλύτερο μερίδιο σε σχέση με την γυναικεία (18%) ενώ ακολουθούν με μικρότερα μερίδια τα αξεσουάρ (11%), τα υποδήματα (10%) και τα αθλητικά είδη (5%).
Ένα σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων που φθάνει το 10% αφορά πολίτες εκτός Ε.Ε. μέσω Tax Free το οποίο σύμφωνα με τον κ. Μπούμη εμφανίζει αύξηση 21% το 2024. Όπως ανέφερε ο κ. Μπούμης στην αγορά αυτή κυριαρχούσαν οι Κινέζοι έως το 2019 ενώ πλέον στις πρώτες θέσεις βρίσκονται πελάτες από τις ΗΠΑ, την Τουρκία, τις Αραβικές χώρες, το Ισραήλ και τα Βαλκάνια.
Με στόχο να αποκτήσουν το εκτόπισμα εμβληματικών πολυκαταστημάτων της Ευρώπης, τα Πολυκαταστήματα attica ενισχύουν την αναπτυξιακή τους πορεία υλοποιώντας ένα επενδυτικό πλάνο, συνολικού ύψους 40 εκατ. ευρώ, που άρχισε το 2021 και ολοκληρώνεται το 2027. Έχοντας ξεκινήσει το 2005 με 22.600 τ.μ., τα πολυκαταστήματα attica διαχειρίζονται σήμερα 69.000 τ.μ. και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Συγκεκριμένα, το δίκτυο περιλαμβάνει πλέον 4 πολυκαταστήματα με παρουσία στην Αθήνα (Citylink, Golden Hall) και στη Θεσσαλονίκη (Mediterranean Cosmos, Tsimiski), 4 monobrand stores και 3 multi-brand καταστήματα.
Τα Πολυκαταστήματα attica απασχολούν περισσότερους από 2.000 εργαζομένους και συνεργάζονται με περισσότερους από 300 προμηθευτές από την ελληνική και διεθνή αγορά. Εξυπηρετούν περισσότερους από 5 εκατ. πελάτες ετησίως και φιλοξενούν περισσότερα από 1.000 κορυφαία brands και 1 εκατ. προϊόντα στα φυσικά καταστήματα. Παράλληλα, το digital store διατηρεί πρωταγωνιστική θέση στον τομέα των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, προσελκύοντας 11,4 εκατ. επισκέπτες ετησίως και διαθέτοντας περισσότερους από 30.000 κωδικούς προϊόντων. Σημειώνεται ότι ήδη έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις άνω των 25 εκατ. ευρώ τα τελευταία 4 χρόνια, ενώ μόνο το 2024 διατέθηκαν 6,5 εκατ. ευρώ σε ανακαινίσεις και εμπορικές αλλαγές στα πολυκαταστήματα. Παράλληλα, στο πλάνο εντάσσεται η περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εργαζομένων με ειδικά προγράμματα και με πρωταρχικό στόχο την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πελατών.
Σε ό,τι αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα, το 2023 η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) διαμορφώθηκε στα 23,9 εκατ. ευρώ, με τις λιανικές πωλήσεις να φτάνουν τα 227 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,5% και 24% αντίστοιχα έναντι του 2022. Η θετική πορεία συνεχίστηκε και το 2024 με τις λιανικές πωλήσεις του πρώτου 10μήνου να ανέρχονται σε 179,6 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 10% και την λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) σε 19,2 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 15,7%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Σύμφωνα με τη διοίκηση, το έτος θα κλείσει με αύξηση που πιθανώς θα υπερβεί τον περυσινό ρυθμό και τις προβλέψεις του ομίλου Ideal Holdings όταν προχώρησε στην εξαγορά των attica, καθώς το τελευταίο δίμηνο του έτους συνεισφέρει ποσοστό 25% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Σημαντικό ρόλο στις θετικές επιδόσεις διαδραματίζουν και τα αυξημένα τουριστικά ρεύματα στη χώρα με τις αγορές tax free να συνεισφέρουν περί το 10,5% στον συνολικό τζίρο και την αξία των αφορολογήτων αγορών να ενισχύεται ήδη στο δεκάμηνο του έτους κατά 21% σε σχέση με πέρυσι.
Επενδύοντας στη σύγχρονη τάση του experiential retail, ο στρατηγικός σχεδιασμός των πολυκαταστημάτων attica εστιάζει στην αναβαθμισμένη εμπειρία του πελάτη σε όλα τα κανάλια και σημεία με εισαγωγή νέων και επώνυμων brands, ενίσχυση του digital store, ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, ανακαίνιση χώρων, τεχνολογική αναβάθμιση και υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση. Συγκεκριμένα και το 2025 τα Πολυκαταστήματα attica θα δώσουν προτεραιότητα στη συνεχή αναβάθμιση των χώρων και την περαιτέρω ενίσχυση της προϊοντικής ποικιλίας, εισάγοντας και αναπτύσσοντας premium, αλλά και niche brands που ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις των πελατών τους. Παράλληλα, θα επενδύσουν περαιτέρω στο digital store με εμπλουτισμό του αριθμού των μαρκών που παρουσιάζουν. Επίσης, αναπτύσσουν περαιτέρω εξατομικευμένες, premium υπηρεσίες για τους πελάτες, όπως personal shopping σε VIP room και beauty treatments, αλλά και pop-up events. Ακόμη εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη εμπειρία αγορών μέσα από omnichannel υπηρεσίες όπως το «Click & Collect» και η κατ' οίκον παράδοση.