Plastic Free Greece: Πως η Lidl Ελλάς βάζει «τέλος» στα πλαστικά απορρίμματα
Πως λειτουργεί και τι έχει πράξει το καινοτόμο που πρόγραμμα, που με τη συνεργασία του Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, συλλέγει πλαστικά από παραλίες και βυθούς, αλλά διδάσκει και τους πολίτες
Αν υπάρχει ένας οργανισμός που πρωταγωνιστεί και πρωτοπορεί στις δράσεις για ην προστασία του περιβάλλοντος και του κόσμου στον οποίο ζούμε, δεν είναι άλλος από την Lidl Ελλάς. Με καινοτόμες και ουσιώδεις ενέργειες, αλλά και βάθος σχεδιασμού στις πρωτοβουλίες της, δίνει ένα ευρύ παράδειγμα, ενώ λειτουργεί προτρεπτικά προς τους πολίτες για μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και πρακτική διαχείριση των τρόπων διαχείρισης αποβλήτων. Αν και όχι το μόνο, αλλά σίγουρα ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα που «τρέχει» υπό την αιγίδα της, είναι το Plastic Free Greece. Χάρη σε αυτό και με τη σύμπραξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης», την τελευταία πενταετία, έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες δράσεις στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και μείωσης των πλαστικών αποβλήτων σε ολόκληρη τη χώρα. Και ο απολογισμός είναι πραγματικά εντυπωσιακός.
Αυτό όμως που διαφοροποιεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα και το καθιστά καινοτόμο, είναι ότι από την έναρξη της πρωτοβουλίας, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας της βρίσκεται η εμπέδωση της αντίληψης πως χρειάζεται ατομική και συλλογική δράση για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης. Δηλαδή, δεν πρόκειται απλώς για μια δραστηριότητα κοινωνικής ευθύνης για την περισυλλογή πλαστικών και σχετικών αποβλήτων, αλλά περιλαμβάνει και την κρίσιμη εκπαιδευτική διάσταση: Χάρη σε αυτήν το ελληνικό κοινό ενημερώνεται διεξοδικά και ενθαρρύνεται για τη συμμετοχή του στις διαδικασίες μείωσης των αποβλήτων. Και αυτό γίνεται καθοριστικό για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δράσεων, παράγοντας ένα συνολικό μήνυμα βιώσιμης ανάπτυξης και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.
Όλα αυτά ξεκίνησαν το 2020 στη Σαντορίνη, με την πρωτοβουλία Plastic Free Santorini, που διαμορφώθηκε με τη συνεργασία της Lidl Ελλάς και του Υπουργείου Τουρισμού. Μόνο μέσα σε λίγους μήνες το project, ενσωματώθηκε στην ευρύτερη εθνική καμπάνια «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης», του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Στόχος της είναι η αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης, με έμφαση στους παράκτιους και υποθαλάσσιους καθαρισμούς. Μέχρι σήμερα, η καμπάνια έχει επεκταθεί σε πλήθος περιοχών, από τη Χαλκιδική έως τη Ρόδο και από τα Τρίκαλα έως την Πάτρα, με τη συμμετοχή εθελοντών, φορέων και στελεχών της Lidl Ελλάς και του Ιδρύματος "Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης". Η καμπάνια «Plastic Free Greece» δεν περιορίστηκε σε συγκεκριμένες περιοχές, αλλά επεκτάθηκε σε πολυάριθμους προορισμούς σε όλη την Ελλάδα.
Κατά την πενταετή δράση της πρωτοβουλίας Plastic Free Greece, έχουν σημειωθεί αξιοσημείωτα αποτελέσματα στον τομέα της απορρύπανσης και της ευαισθητοποίησης του κοινού. Συνολικά, για φέτος, από την έναρξη της πρωτοβουλίας, έχουν συλλεχθεί περίπου 5.692,86 κιλά απορριμμάτων μέσω παράκτιων και υποθαλάσσιων καθαρισμών. Τα δεδομένα αποδεικνύουν την ανάγκη συνέχισης τέτοιων προσπαθειών, καθώς τα πλαστικά απορρίμματα εξακολουθούν να μολύνουν τις ακτές και τον θαλάσσιο βυθό.
Οι παράκτιοι και Υποθαλάσσιοι Καθαρισμοί του 2024
Το 2024, οι δράσεις της Lidl Ελλάς είχαν μεγάλη απήχηση, αλλά και αποτελέσματα, με βασικό χαρακτηριστικό τους συνδυαστικούς καθαρισμούς τόσο στις ακτές όσο και στον βυθό. Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 14 παράκτιοι καθαρισμοί, με συνολικό βάρος απορριμμάτων 3.584,46 κιλά, αλλά και 6 υποθαλάσσιοι καθαρισμοί, που απέδωσαν 2.108,40 κιλά. Οι κατηγορίες των απορριμμάτων που συγκεντρώθηκαν περιλάμβαναν κυρίως αποτσίγαρα, μικρά πλαστικά κομμάτια και πλαστικά μπουκάλια. Ενδεικτικά, μόνο στους καθαρισμούς του 2024 συγκεντρώθηκαν 4.616 αποτσίγαρα, ενώ πλαστικά μπουκάλια και καπάκια κυριάρχησαν στις ακτές.
Στους παράκτιους καθαρισμούς συμμετείχαν εθελοντές από την καταδυτική ομάδα «Τρίτων» του Πανεπιστημίου Αιγαίου, συνεργάτες, πρεσβευτές και στελέχη της Lidl Ελλάς, ενώ οι υποθαλάσσιοι καθαρισμοί πραγματοποιήθηκαν από την καταδυτική ομάδα Dive in Action και εθελοντές.
Στη Ρόδο πραγματοποιήθηκαν 3 παράκτιοι και 2 υποθαλάσσιοι καθαρισμοί: με αποτέλεσμα να περισυλλέγουν 470,9kg απορριμμάτων. Οι παράκτιοι καθαρισμοί (184,5 κιλά) έγιναν στις παραλίες Αφάντου και Κρητικά καθώς και στο λιμανάκι Φάνες, ενώ οι υποθαλάσσιοι καθαρισμοί (286,4 κιλά) πραγματοποιήθηκαν επίσης στο Φαληράκι και τις Φάνες.
Στην Σαντορίνη πραγματοποιήθηκαν 2 παράκτιοι και 2 υποθαλάσσιοι. Οι παράκτιοι έγιναν καθαρισμοί στις παραλίες Μπαξέδες και Μονόλιθος με σύνολο περισυλλογής 109,5 κιλά, ενώ οι υποθαλάσσιοι στο λιμάνι Αποθήκες και τον Όρμο Φηρών με σύνολο 197 κιλά απορριμμάτων. Σύνολο δηλαδή 306,5 κιλά.
Στη Χίο μαζεύτηκαν συνολικά 1.675kg απορρίμματα. Απ’ αυτά τα 50 κιλά αφορούσαν παράκτιους καθαρισμούς στις παραλίες Βλυχάδα και Κοντάρι, αλλά το εντυπωσιακό ήταν τα 1.625 κιλά που συνελέγησαν στο λιμάνι Δασκαλόπετρα (1.493 κιλά) και το αλιευτικό καταφύγιο Αγίας Παρασκευής Καστέλο.
Στη Λέσβο πραγματοποιήθηκαν 3 παράκτιοι καθαρισμοί σε 3 παραλίες: Από την παραλία Τσαμάκια συλλέχθηκαν 81,22 κιλά, από την παραλία Σκάλα Πολιχνίτου συλλέχθηκαν 186,7 κιλά και από την παραλία Παναγιούδα συλλέχθηκαν 35 κιλά. Ένα σύνολο 302,92 κιλών, με σημαντικότερο ίσως τα 457 κομμάτια φελιζόλ!
Μία ιδιαίτερη αναφορά αξίζει και στις πρωτοβουλίες καθαρισμού που πραγματοποιήθηκαν στις περιοχές που η εταιρεία διατηρεί τα Logistics Centers της. Αυτές έγιναν στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη, τα Τρίκαλα και την Πάτρα, με τη συμμετοχή των εργαζομένων της εταιρείας. Η Lidl Ελλάς, με αυτόν τον τρόπο, ενσωμάτωσε το οικολογικό της όραμα στις ίδιες τις εσωτερικές της λειτουργίες, επισημαίνοντας τη σημασία της εταιρικής υπευθυνότητας σε κάθε επίπεδο.
Η δύναμη της συλλογικότητας για ένα καθαρό περιβάλλον
Πέρα από τον καθαρισμό των παραλιών και των θαλασσών, η Lidl Ελλάς εστιάζει και στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Σε κάθε προορισμό της καμπάνιας, πραγματοποιούνται συναντήσεις με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, με στόχο την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης στον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο. Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν στη δημιουργία ενός συλλογικού πλαισίου δράσης και ευθύνης, όπου οι τοπικές κοινότητες γίνονται μέρη της λύσης. Μέσα από την καμπάνια Plastic Free Greece, η Lidl Ελλάς και το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» αποδεικνύουν πως η προστασία του περιβάλλοντος είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας και κοινής δέσμευσης. Οι παράκτιοι και υποθαλάσσιοι καθαρισμοί, και η ενεργή συμμετοχή εθελοντών και εργαζομένων αποτελούν ένα έμπρακτο παράδειγμα του πώς η εταιρική κοινωνική ευθύνη μπορεί να συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η Lidl Ελλάς, με την προσήλωσή της στη μείωση των πλαστικών και στη βελτίωση της περιβαλλοντικής ποιότητας της χώρας, συνεχίζει να εμπνέει άλλες επιχειρήσεις και κοινότητες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της. Η καμπάνια Plastic Free Greece είναι μια ζωντανή απόδειξη ότι με στρατηγική, συνεργασία και συνεχείς προσπάθειες, μπορούμε να επιτύχουμε ένα καθαρότερο και πιο βιώσιμο μέλλον για όλους.
Το Legacy της Lidl Ελλάς στη Βιωσιμότητα
Η Lidl Ελλάς έχει αναλάβει ηγετικό ρόλο στις πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος στην Ελλάδα, προωθώντας καινοτόμες δράσεις που συμβάλλουν στη βιωσιμότητα και την υπεύθυνη κατανάλωση. Με έμφαση στη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, η εταιρεία έχει επενδύσει σε στρατηγικές που αφορούν την εξοικονόμηση πόρων, τη μείωση αποβλήτων και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας. Ποιοι είναι όμως οι βασικοί λόγοι που καθιστούν τη Lidl Ελλάς πρωτοπόρο στην προστασία του περιβάλλοντος;
Ας ξεκινήσουμε με τη διαχείριση αποβλήτων και μείωση πλαστικού: Η Lidl Ελλάς έχει δεσμευτεί να μειώσει δραστικά τη χρήση πλαστικού στα προϊόντα της, υιοθετώντας λύσεις όπως η χρήση βιοδιασπώμενων και ανακυκλώσιμων υλικών στις συσκευασίες. Παράλληλα, προωθεί την ανακύκλωση στις εγκαταστάσεις και τα καταστήματά της, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να ακολουθούν οικολογικές πρακτικές.
Ένας δεύτερος παράγοντας είναι η αειφόρος γεωργία και βιώσιμη προμήθεια: Η εταιρεία εφαρμόζει πρακτικές βιώσιμης προμήθειας, συνεργαζόμενη με παραγωγούς που σέβονται τη γη και περιορίζουν τη χρήση φυτοφαρμάκων και άλλων επιβλαβών χημικών ουσιών. Προάγει την αειφόρο γεωργία και εξασφαλίζει ότι τα προϊόντα που προμηθεύεται τηρούν υψηλά πρότυπα περιβαλλοντικής ευαισθησίας.
Την ίδια στιγμή, με επενδύσεις σε σύγχρονες, φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες, η Lidl Ελλάς βελτιώνει συνεχώς την ενεργειακή αποδοτικότητα των καταστημάτων της. Χρησιμοποιεί συστήματα φωτισμού και ψύξης με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και υιοθετεί μέτρα για την εξοικονόμηση νερού και ηλεκτρικού ρεύματος.
Παράλληλα, ως μέρος της δέσμευσής της για μείωση των εκπομπών CO₂, η Lidl Ελλάς εφαρμόζει στρατηγικές που περιλαμβάνουν την προώθηση βιώσιμων μεθόδων μεταφοράς και τον εκσυγχρονισμό του στόλου της με φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Επιπλέον, ενθαρρύνει τους συνεργάτες της να ακολουθούν ανάλογες πρακτικές για τη μείωση των εκπομπών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Και όπως πιθανότατα γνωρίζετε, η Lidl Ελλάς επενδύει στην εκπαίδευση του προσωπικού και των πελατών της, προωθώντας την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την υπεύθυνη κατανάλωση. Μέσω εκστρατειών ενημέρωσης, υποστηρίζει την υιοθέτηση οικολογικών πρακτικών, ενισχύοντας τη συλλογική δράση για το περιβάλλον.
Με αυτές τις πρωτοβουλίες, η Lidl Ελλάς ενισχύει την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα και συμβάλλει ενεργά στη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος, θέτοντας υψηλά πρότυπα για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα.