Πέτρος Κόκκαλης: «Ιστορική νίκη» ο νόμος για την αποκατάσταση της φύσης
«Ιστορική νίκη των προοδευτικών δυνάμεων στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο», χαρακτήρισε ο συνιδρυτής του ΚΟΣΜΟΣ και ευρωβουλευτής των Πρασίνων Πέτρος Κόκκαλης την υπερψήφιση του Νόμου για την Αποκατάσταση της Φύσης.
Είναι ένας εμβληματικός νόμος για τη διάσωση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, σημείωσε, ο οποίος υπερψηφίστηκε παρά την αρνητική στάση του ΕΛΚ και του επικεφαλής του κόμματος Μάνφρεντ Βέρνερ.
«Σήμερα είναι μία σπάνια μέρα αποκατάστασης του κόσμου που θα αφήσουμε στα παιδιά μας. Σήμερα κάναμε ένα τεράστιο βήμα για την ανθρώπινη επιβίωση, αλλά και το μετασχηματισμό της κοινωνίας μας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, για μία ζωή με μεγαλύτερη ασφάλεια, μικρότερες ανισότητες, καλύτερη τροφή και υγεία. Η σημερινή νίκη των προοδευτικών στο κοινοβούλιο, είναι δηλωτική όσων μπορούμε να καταφέρουμε όταν υπάρχει η πολιτική βούληση, όταν επιμένουμε στο δημόσιο συμφέρον και την προάσπιση των δημόσιων αγαθών», δήλωσε ο κ. Κόκκαλης.
Το κείμενο στο οποίο συμφώνησαν το Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη εγκρίθηκε με 329 ψήφους υπέρ, 275 ψήφους κατά και 24 αποχές.
Η νέα νομοθεσία, σύμφωνα με το κείμενο που εξέδωσε το ΕΚ, «θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα και τη βιοποικιλότητα και θα ενισχύσει την επισιτιστική ασφάλεια».
Στη νομοθεσία προβλέπεται ότι για να επιτευχθούν οι γενικοί στόχοι της ΕΕ, τα κράτη μέλη οφείλουν μέχρι το 2030 να αποκαταστήσουν τουλάχιστον το 30% των οικοτόπων που καλύπτονται από τη νέα νομοθεσία: από δάση, λιβάδια και υγροβιότοπους μέχρι ποτάμια, λίμνες και κοραλλιογενείς βυθούς. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 60% για το 2040 και στο 90% για το 2050. Όπως είχε ζητήσει το Κοινοβούλιο, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις περιοχές Natura 2000 έως το 2030. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να καταρτίσουν Εθνικά Σχέδια Αποκατάστασης της Φύσης, στα οποία θα περιγράφουν λεπτομερώς πώς σκοπεύουν να επιτύχουν τους στόχους αυτούς.
Μεταξύ των προβλέψεων για τη βελτίωση της βιοποικιλότητας στα γεωργικά οικοσυστήματα, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να σημειώσουν πρόοδο στον δείκτη πεταλούδων λειμώνων, στο μερίδιο των γεωργικών εκτάσεων με χαρακτηριστικά τοπίου υψηλής ποικιλομορφίας και στον δείκτη πτηνών που ζουν σε γεωργικές εκτάσεις, δεδομένου ότι τα πτηνά αποτελούν καλό δείκτη όσον αφορά τη συνολική κατάσταση της βιοποικιλότητας.
Σημειώνεται ότι πάνω από το 80% των οικοτόπων στην ΕΕ είναι σήμερα σε ανησυχητικά κακή κατάσταση. Μιλώντας χτες, στο πλαίσιο της καθιερωμένης ενημέρωσης που οργανώνει το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα με Ελληνες ευρωβουλευτές, για την ατζέντα της ολομέλειας, ο κ. Κόκκαλης παρέπεμψε στο καλοκαίρι, όταν, παρότι ο νόμος πέρασε στην ολομέλεια , «σχηματίστηκε μια συμμαχία μεταξύ μιας μερίδας του ΕΛΚ, του κόμματος των Μεταρρυθμιστών και Συντηρητικών (Μελόνι) και της Ταυτότητας και Δημοκρατίας (Λε Πεν) οι οποίοι καταψήφισαν τον νόμο», με το επιχείρημα του κινδύνου για την επισιτιστική ασφάλεια.
Εν ενόψει των κινητοποιήσεων των αγροτών, ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων τόνισε ότι τα προβλήματά τους δεν αφορούν την πράσινη μετάβαση, αλλά τις υψηλές τιμές των εισροών και τις χαμηλές τιμές των προϊόντων τους - τις τιμές του πετρελαίου, του ρεύματος, των λιπασμάτων- και βεβαίως τις συμφωνίες ελευθέρου εμπορίου, σύμφωνα με τις οποίες είναι υποχρεωμένοι να ανταγωνιστούν συναδέλφους τους από τρίτες χώρες, οι οποίοι δεν οφείλουν να τηρούν τις προδιαγραφές ποιότητας τροφίμων που επιβάλλει η ΕΕ και άρα υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός.
Επίσης, πρόσθεσε ότι είναι ψέμα το επιχείρημα ότι η μεγαλύτερη προστασία τους εδάφους, του κλίματος και του νερού θα οδηγήσει σε πρόβλημα επισιτιστικής ασφάλειας.
Στο σημείο αυτό, έφερε το παράδειγμα της Θεσσαλίας, λέγοντας ότι το ότι έχουμε χάσει όλη την παραγωγή της Θεσσαλίας δεν οφείλεται στα υπερβολικά μέτρα για το κλίμα αλλά αντίθετα, στις ανεπαρκείς πολιτικές κλιματικής προσαρμογής.
Ο κ. Κόκκαλης επίσης επέκρινε την κυβέρνηση ότι αν και έχει το περιθώριο να προχωρήσει βάσει της «αιρεσιμότητας» στον εθνικό σχεδιασμό των πράσινων πολιτικών με διαφανή και ανοιχτή διαβούλευση, δεν το έκανε ούτε στη Δ. Μακεδονία με την απολιγνιτοποίηση, ούτε με το Ταμείο Ανάκαμψης, ούτε με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την εφαρμογή της ΚΑΠ.