Πέθανε σε ηλικία 86 ετών ο Ινδός μεγιστάνας Ρατάν Τάτα
Ο Tata, τον οποίο περιγράφουν ως «ένα ασυνήθιστο ηγέτη», δημιούργησε τον Όμιλο Tata ένα παγκόσμιο κολοσσό ετερογενών δραστηριοτήτων.
Ο 86χρονος επιχειρηματίας , ήταν επικεφαλής του μεγαλύτερου ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων της Ινδίας για περισσότερα από 20 χρόνια, νοσηλευόταν τις τελευταίες ημέρες σε νοσοκομείο στη Βομβάη, σύμφωνα με το Reuters.
Ήταν διάσημος για τις μεγάλες εξαγορές, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς της βρετανικής εταιρείας τσαγιού Tetley το 2000 για 432 εκατομμύρια δολάρια και της Αγγλο-Ολλανδικής χαλυβουργίας Corus το 2007 για 13 δισεκατομμύρια δολάρια. Μάλιστα αυτή η εξαγορά ήταν μια άνευ προηγουμένου κίνηση και η πρώτη σε διεθνές επίπεδο από ινδική εταιρεία. Στη συνέχεια, η Tata Motors απέκτησε δύο από τις πιο αναγνωρίσιμες μάρκες αυτοκινήτων της Βρετανίας: τη Jaguar και τη Land Rover, από τη Ford Motor Co. Για την τελευταία κίνησή του υπάρχει και μία ιστορία. Σύμφωνα με αυτή ο Tata έχασε σε δημοπρασία μία σπάνια Jaguar, που ήθελε για την συλλογή του από κάποιον Βρετανό. Λέγεται πως πείσμωσε τόσο πολύ που την επόμενη ημέρα αγόρασε ολόκληρη την Jaguar.
«Με ένα βαθύ αίσθημα απώλειας αποχαιρετούμε τον κ. Ratan Naval Tata, έναν πραγματικά ασυνήθιστο ηγέτη του οποίου οι αμέτρητες συνεισφορές έχουν διαμορφώσει όχι μόνο τον Όμιλο Tata αλλά και τον ίδιο τον ιστό του έθνους μας», ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας.
Ο Ινδός πρωθυπουργός, Narendra Modi περιέγραψε τον Tata ως «οραματιστή ηγέτη, συμπονετική ψυχή και εξαιρετικό άνθρωπο» .
Σε μια ανακοίνωση για τον θάνατο του Tata, ο Natarajan Chandrasekaran, σημερινός πρόεδρος της Tata Sons, αναφέρει: «Εκ μέρους ολόκληρης της οικογένειας Tata, εκφράζω τα θερμά μας συλλυπητήρια στους αγαπημένους του. Η κληρονομιά του θα συνεχίσει να μας εμπνέει καθώς προσπαθούμε να υποστηρίξουμε τις αρχές που υποστήριξε με τόσο πάθος».
Η πορεία του
Αφού απέκτησε πτυχίο αρχιτεκτονικής από το Πανεπιστήμιο Cornell των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Tata επέστρεψε στην πατρίδα του στην Ινδία και το 1962, άρχισε να εργάζεται για την εταιρεία που είχε ιδρύσει ο προπάππους του σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα.
Τρεις δεκαετίες αργότερα, ο Ratan Tata ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση από τον θείο του JRD Tata, εγκαινιάζοντας μια παγκόσμια προοπτική και μια εποχή υψηλής ανάπτυξης. Ταρακούνησε την ιεραρχία της εταιρείας με την επιβολή των ορίων συνταξιοδότησης και την προώθηση νέων σε ανώτερες θέσεις.
Ο Tata επέβλεψε την κατασκευή του Indigo, του πρώτου μοντέλου αυτοκινήτου που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στην Ινδία. Επίσης, επέβλεψε το σχεδιασμό του Nano, το οποίο προωθήθηκε ως το φθηνότερο αυτοκίνητο στον κόσμο, συνεισφέροντας αρχικά σκίτσα και για τα δύο μοντέλα.
Το Indigo είχε εμπορική επιτυχία. Το Nano όμως απέτυχε μετά από προβλήματα ασφάλειας και μια κακή εκστρατεία μάρκετινγκ. Έτσι τερμάτισε το όνειρο της Tata να παράγει ένα προσιτό αυτοκίνητο για όλους τους Ινδούς.
Ήταν διπλωματούχος πιλότος και ήταν γνωστός για το ότι ήταν ήσυχος, σεμνός και φιλόζωος. «Η αγάπη μου για τα σκυλιά ως κατοικίδια είναι πάντα δυνατή και θα συνεχιστεί για όσο ζω», είχε πει ο βιομήχανος, ο οποίος δεν παντρεύτηκε ποτέ, σε συνέντευξή του το 2021.
Το 2008, η ινδική κυβέρνηση του απένειμε το βραβείο Padma Vibhushan, τη δεύτερη υψηλότερη διάκριση πολιτών της χώρας.