Pepsico: Τα «εγκλήματα» στην Ελλάδα, η χαμένη τιμή της ΗΒΗ και η νέα αρχή
Νέο ξεκίνημα επιδιώκει να πραγματοποιήσει στην Ελλάδα η Pepsico στοχεύοντας στον διπλασιασμό του αποτυπώματος της με κινήσεις που θα συνεχιστούν και το 2025.
«Πραγματικά δεν ξέρω τι "εγκλήματα" έχουν κάνει και έχουν βρεθεί τόσο χαμηλά. Έχοντας στα χέρια σου το πιο ιστορικό ελληνικό αναψυκτικό, την "ΗΒΗ", το πρώτο εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού στην Ελλάδα στο Λουτράκι και έναν παγκόσμιο κολοσσό σαν την Pepsi που σε όλο τον κόσμο κοντράρεται με την Coca- Cola, εδώ "κατάφεραν" να βρεθούν στην πέμπτη θέση στα αναψυκτικά εκτός της cola ενώ και η Pepsi βρέθηκε και αυτή για ένα διάστημα στην τρίτη θέση».
Ο συνομιλητής μας και συνεργάτης της Pepsico στην Ελλάδα, περιγράφει με τον πιο γλαφυρό τρόπο το πως λάθη του παρελθόντος οδήγησαν μία ισχυρή βιομηχανία εμφιάλωσης με έντονο αποτύπωμα σχεδόν να εξαφανιστεί από την αγορά. Εκείνο που πραγματικά έσωζε την παρτίδα ήταν η δραστηριότητα των σνακ, η παλιά Tasty Ελλάς, η οποία παραμένει ακόμη και σήμερα leader στην ελληνική αγορά.
Η σημερινή διοίκηση της Pepsico Hellas υπό την Inga Dengel επιδιώκει να διορθώσει λάθη και εσφαλμένες στρατηγικές κυρίως της περασμένης δεκαετίας που είχαν οδηγήσει - έστω και προσωρινά - της Pepsi στην τρίτη θέση στα αναψυκτικά τύπου Cola και την ΗΒΗ στην πέμπτη. Η πιο χαρακτηριστική κίνηση που οδήγησε σε απαξίωση και απώλεια μεριδιών ήταν το κλείσιμο του εργοστασίου νερού στο Λουτράκι το 2012, (με έξοδο από την κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού) καθώς και των αναψυκτικών στα Οινόφυτα το 2016.
Επαναπατρισμός παραγωγής
Χθες, στην πρώτη μετά από πολλά χρόνια συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η διοίκηση της PepsiCo Hellas, αναφέρθηκε ότι θα συνεχιστεί ο επαναπατρισμός της παραγωγής αναψυκτικών στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι από πέρυσι τα αναψυκτικά της ΗΒΗ σε κουτάκια αλουμινίου παράγονται στο εργοστάσιο της ΕΨΑ στον Βόλο ενώ όπως επισημάνθηκε τους επόμενους μήνες θα διευρυνθεί η συνεργασία με την NU AQUA (σ.σ. η εταιρεία που άνοιξε ξανά το πρώην εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού της PepsiCo στο Λουτράκι) για την παραγωγή των πλαστικών συσκευασιών αναψυκτικών στο Λουτράκι. Μετά από αυτή την κίνηση εκτιμάται ότι σχεδόν το 60% των αναψυκτικών της εταιρείας θα παράγεται στην Ελλάδα.
Στόχος η 3η θέση για την ΗΒΗ
Η παραπάνω κίνηση αναμένεται να λύσει και το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί κυρίως με την πορτοκαλάδα της ΗΒΗ η οποία έχει διαφορετική σύσταση, γεύση, και χρώμα στην πλαστική φιάλη (σ.σ. που παράγεται τώρα στην Ρουμανία) από αυτή στο αλουμινένιο κουτάκι. Όπως προαναφέρθηκε η πάλαι ποτέ αγαπημένη πορτοκαλάδα των Ελλήνων είχε καταρρεύσει στην πέμπτη θέση (πίσω από Λουξ, Fanta, Βίκο και ΕΨΑ) και πλέον σε κάποια κανάλια έχει ανακτήσει την τέταρτη θέση ενώ όπως ανέφεραν χθες στο flash.gr στελέχη της πολυεθνικής στόχος είναι η τρίτη θέση μετά από τον επαναπατρισμό της παραγωγής.
Κυριαρχία στα σνακ
Μπορεί ο κλάδος των αναψυκτικών να επέστρεψε στην κερδοφορία μόλις πέρυσι αυτός όμως που ήταν σταθερός "μπροστάρης" για την PepsiCo στην Ελλάδα είναι ο τομέας των σνακ. Στην παραγωγική μονάδα των σνακ του Αγ. Στεφάνου παράγονται σήμερα 42 μάρκες προϊόντων σνακς (19 είδη Snacks και 23 flavors Πατάτας), συνολικά 200+ κωδικοί, φτάνοντας την παραγωγή σχεδόν 0,5 εκατομμυρίου συσκευασιών την ημέρα, ενώ σχεδιάζει και την ενσωμάτωση της παράγωγής των Quacker στην υπερσύγχρονη μονάδα της.
Οικονομικά μεγέθη
Χθες ανακοινώθηκαν και τα οικονομικά μεγέθη του 2023 σύμφωνα με τα οποία η PepsiCo Hellas παρουσίασε ενοποιημένο κύκλο εργασιών στα 238.289.049,45εκ €, κινούμενη σε ανοδική τροχιά σε σχέση με το 2022 κατά 18,45% (€ 201.177.384,91).
Η PepsiCo Hellas συνέχισε και για το 2023 να αξιοποιεί αποτελεσματικά τους διαθέσιμους πόρους της, καθώς κατάφερε να επιτύχει αύξηση των εσόδων της και να διατηρήσει την κερδοφορία της, σ’ ένα εξαιρετικά ασταθές και αβέβαιο εξωτερικό περιβάλλον, αλλά και απέναντι στις δυσχερείς συνθήκες που αντιμετωπίζει ολόκληρος ο κλάδος της βιομηχανίας τροφίμων και αναψυκτικών, παρουσιάζοντας μικτό κέρδος χρήσεως που ανήλθε σε ποσό € 101.255.900,41, έναντι ποσού € 83.580.333,86 τη χρήση 2022. Η παραπάνω αύξηση (21,15%) οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αισθητή άνοδο των πωλήσεων.
Σημαντική συνεισφορά στην ανοδική πορεία των πωλήσεων, είχαν προϊόντα όπως τα Lay’s, τα Ruffles, τα Doritos, τα Kinder, το Lipton και η Pepsi. Το κόστος πωλήσεων εμφάνισε επίσης άνοδο (16,53%), κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους αγοράς των εμπορευμάτων και των πρώτων υλών, σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά για τη χρήση 2022. Συγκεκριμένα, το κόστος πωλήσεων ανήλθε για τη χρήση του 2023 σε € 137.033.149,04, έναντι € 117.597.051,05 για τη χρήση του 2022. Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) διαμορφώθηκαν σε € 2.624.207,50 έναντι € 5.739.983,98 την προηγούμενη χρήση. Η αύξηση στα έξοδα διάθεσης κατά ποσό € 13.859.625,52 σε σχέση με το 2022, όπως επίσης και η μείωση στα κέρδη από τη διάθεση μη κυκλοφορούντων στοιχείων (κατά ποσό € 6.093.843 – πώληση εργοστασίου Λουτρακίου το 2022), αιτιολογούν σε μεγάλο βαθμό τη μεταβολή στα κέρδη προ φόρων.