Παρασύρσεις πεζών: Τι φταίει και πως μπορούν να σταματήσουν
Δυστυχώς κάθε εβδομάδα έχουμε στην Ελλάδα ένα τραγικό δυστύχημα όπου ένα τροχοφόρο παρασύρει έναν άνθρωπο.
Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων μέσα σε πόλεις με θύματα πεζούς. Τα δυστυχήματα γίνονται, πολύ αργά το βράδυ ή πολύ νωρίς το πρωί, σε μεγάλους κεντρικούς δρόμους, όπου τα αυτοκίνητα συχνά κινούνται με ταχύτητα.
Πριν αναθεματίσουμε την… ταχύτητα και την κατηγορήσουμε για όλα όσα συμβαίνουν να σημειώσουμε πως πολύ συχνά οι πεζοί δεν χρησιμοποιούν διαβάσεις (στην επιφάνεια των δρόμων ή υπόγειες) και φανάρια διέλευσης. Απλά περνούν από όπου μπορούν ή τους διευκολύνει με αποτέλεσμα, οι οδηγοί να τους βλέπουν (ή και όχι) την τελευταία στιγμή. Αν μάλιστα κινούνται και με ταχύτητα τότε είναι δύσκολο να επιβραδύνουν με καταστροφικά αποτελέσματα.Αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για τροχαία δυστυχήματα με πεζούς
Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2022
- 112 θάνατοι πεζών (60,7% άνδρες, 39,3% γυναίκες Αύξηση 17,9% σε σχέση με το 2021 (95 θάνατοι).
- 60,7% άνω των 65 ετών (17% 50-64 ετών, 16,1% 25-49 ετών, 4,5% 0-24 ετών).
- 17,1% επί του συνόλου (σύνολο 654 νεκροί σε τροχαία) 65,2% σε κατοικημένη περιοχή.
- 1561 παρασύρσεις πεζών (14,9% του συνόλου των τροχαίων)
- 37 νεκροί στο σύνολο στην Περιφέρεια Αττικής (33% επί του συνόλου)
Για την Αττική
Περ. Ενότητα | Παθόντες | Νεκροί | Βαριά Τραυμ. |
Κεντρικού Τομέα | 357 | 10 | 0 |
Βόρειου Τομέα | 186 | 4 | 5 |
Δυτικού Τομέα | 58 | 6 | 2 |
Νότιου Τομέα | 116 | 2 | 6 |
Ανατολικής Αττικής | 115 | 6 | 4 |
Δυτικής Αττικής | 21 | 2 | 1 |
Πειραιώς | 114 | 7 | 4 |
Νήσων | 5 | 0 | 0 |
Τι γίνεται στην Ευρώπη
- Δυστυχήματα με πεζούς, μέσος όρος ΕΕ 18%, Ελλάδα 17,1%
- Εντός κατοικημένης περιοχής συνολικά ΕΕ 38%, Ελλάδα 47,7%
- Εντός κατοικημένης περιοχής πεζοί ΕΕ 70%, Ελλάδα 65,2%
Οι διαβάσεις που δεν… φαίνονται
Το μεγαλύτερο ποσοστό των τροχαίων δυστυχημάτων με πεζούς συμβαίνει εντός κατοικημένης περιοχής (112 θάνατοι πεζών, 65,2% σε κατοικημένη περιοχή, με το 1/3 των θανάτων να συμβαίνει στην Αττική σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022). Αρχικά για είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γίνουν βελτιώσεις στις οδικές υποδομές σε αστικές περιοχές με στόχο την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας των πιο ευάλωτων χρηστών της οδού που είναι οι πεζοί.
Αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα πολλές διαβάσεις απλά δεν είναι ορατές και σίγουρα το γεγονός αυτό εξηγεί σε ένα ποσοστό το μεγάλο αριθμό πεζών που εμπλέκονται σε τροχαία δυστυχήματα. Οι διαγραμμίσεις υψηλής ανακλαστικότητας σε διαβάσεις πεζών και η αντίστοιχη σήμανση εκατέρωθεν με πινακίδες πεζών με αυξημένη ορατότητα αποτελούν παρεμβάσεις χαμηλού κόστους με θεαματικά αποτελέσματα στην προειδοποίηση των οδηγών.
Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η παιδεία. Η οδική ασφάλεια και η υπακοή στους κανόνες της πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία και από τις μικρές ηλικίες. Αν τα σχολεία/δάσκαλοι δεν μπορούν να το αναλάβουν, λόγω φόρτου εργασίας ή έλλειψης γνώσεων, υπάρχουν διαθέσιμα ιδρύματα οδικής ασφάλειας που μπορούν να δώσουν τα πρώτα ερεθίσματα για να μάθουν τα παιδιά τι πρέπει κάνουν.
Επισημαίνουμε και πάλι το γεγονός ότι οι πεζοί διασχίζουν μεγάλες λεωφόρους από άλλες θέσεις πλην των σχεδιασμένων διαβάσεων πεζών. Είναι θέμα έλλειψης σωστής συμπεριφοράς των πεζών στο δρόμο αλλά όχι μόνον. Οι ευθύνες είναι και της Πολιτείας.
Τι πρέπει να γίνει
- Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οφείλει να διοργανώσει μια μεγάλη καμπάνια για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών, ειδικά ως προς τη χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.
- Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρέπει να δώσει την εντολή στις Περιφέρειες και στους Δήμους για τη συντήρηση των διαβάσεων στους δρόμους της αρμοδιότητάς τους (συνήθως κεντρικές αρτηρίες και μεγάλες λεωφόροι). Πρέπει να αποκλεισθεί, με εμπόδια στα πεζοδρόμια, η διέλευση πεζών από άλλα σημεία πλην των διαβάσεων — τα πεζοδρόμια είναι αρμοδιότητα των Δήμων.
Τέλος, αν απαιτείται, να προστεθούν και ορισμένες νέες διαβάσεις πεζών.