Ελλάδα η πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη - Στα σκαριά μέτρα κατά των πολυεθνικών
Πρωταθλήτρια στην ακρίβεια στην Ευρώπη, αναδεικνύεται η Ελλάδα , σε βασικά προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα απορρυπαντικά για ρούχα, πωλούνται τρεις φορές ακριβότερα, σε σχέση με άλλες χώρες.
Έρευνες σε πολυεθνικές εταιρείες οι οποίες κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά δρομολογεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού –κάποιες, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», είναι ήδη σε εξέλιξη– προκειμένου να διαπιστωθούν φαινόμενα τιμολόγησης που δημιουργούν διακρίσεις σε όμοια προϊόντα.
Την ίδια ώρα, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης στους ελέγχους που ήδη πραγματοποιούν αναμένεται να εστιάσουν σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων όπου έχουν μεγάλα μερίδια αγοράς πολυεθνικοί κολοσσοί, ελέγχοντας εντατικά τα κοστολογικά στοιχεία.
Σε περίπτωση, μάλιστα, που προκύπτει ότι στην Ελλάδα οι πολυεθνικές τιμολογούν ακριβότερα τα προϊόντα τους σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, θα ζητείται να το αιτιολογήσουν με ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες, εάν δηλαδή η υψηλότερη τιμή αποδίδεται στο ότι πρόκειται για προϊόν με διαφορετική σύσταση – σύνθεση. Η παραβίαση του πλαφόν περί περιθωρίου κέρδους σημαίνει φυσικά επιβολή προστίμων και δεν αποκλείεται σύντομα να δούμε σχετικές ανακοινώσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης που θα αφορούν πολυεθνικούς ομίλους.
Το προσεχές διάστημα, εξάλλου, αναμένεται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η δημοσιοποίηση συγκριτικών ερευνών τιμών για προϊόντα πολυεθνικών που πωλούνται στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, έρευνες που σκοπό έχουν κατ’ αρχάς να ενημερώσουν τους καταναλωτές και –γιατί όχι;– να προκαλέσουν, μέσω ουσιαστικά της αρνητικής διαφήμισης, μείωση των τιμών από τις εταιρείες, τις οποίες η ανεξάρτητη αρχή θα «βγάζει στη σέντρα» κατά το κοινώς λεγόμενον.
Πρόσφατο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δημοσιοποίηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού έρευνας τιμών σε απορρυπαντικά ρούχων των εταιρειών Unilever και Procter & Gamble. Από την έρευνα προκύπτει ότι τα προϊόντα των δύο παραπάνω εταιρειών πωλούνται στην Ελλάδα κατά 113,92% έως 361% ακριβότερα σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. που είναι η Ιρλανδία, με φθηνές επίσης χώρες –με βάση και την αγοραστική δύναμη– τη Σουηδία και τη Γερμανία.
Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι στην Ελλάδα τα απορρυπαντικά πωλούνται σε υψηλές τιμές ανεξαρτήτως του μεγέθους της συσκευασίας, ενώ πωλούνται ακριβότερα και από ό,τι στην Κύπρο παρά το γεγονός ότι η δεύτερη βρίσκεται πιο μακριά από τον τόπο παραγωγής και η αγοραστική δύναμη είναι μεγαλύτερη. Ως εκ θαύματος, περίπου μία εβδομάδα μετά τη δημοσιοποίηση της έρευνας τιμών της ΕπΑντ, στα απορρυπαντικά ρούχων των δύο εταιρειών και μάλιστα σε αυτά τα οποία αφορούσε η έρευνα (κάψουλες και σκόνη πλυντηρίου) υπήρχαν εκτεταμένες προσφορές. Ανεπισήμως οι δύο εταιρείες υποστήριξαν ότι τα απορρυπαντικά που πωλούνται στην Ελλάδα είναι διαφορετικά και κυρίως είναι καλύτερης ποιότητας από αυτά που πωλούνται στο εξωτερικό, κάτι που οδηγεί και σε υψηλότερη τιμή.
Προς τα τέλη του τρέχοντος έτους αναμένεται η δημοσιοποίηση ανάλογων ερευνών με σύγκριση τιμών και σε άλλα προϊόντα, με αρμόδιες πηγές να επισημαίνουν ότι με βάση τις επιχειρησιακές δυνατότητες που υπάρχουν μπορεί να γίνεται τέτοιος έλεγχος σε περίπου 3 προϊόντα ανά τετράμηνο. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται σχετική έρευνα της ΕπΑντ για τις τιμές του βρεφικού γάλακτος, κατηγορία στην οποία οι πολυεθνικοί όμιλοι έχουν ισχυρότατη παρουσία, με μόνο μία ελληνική βιομηχανία να έχει εδώ και χρόνια δραστηριότητα σε αυτή.
Σκρέκας: Έχουν μειωθεί οι τιμές σε 213 προϊόντα – Στόχος να φτάσουμε τα 500
Για την ακρίβεια και τις ενέργειες της κυβέρνησης να περιορίσει την αισχοκέρδεια σε βασικά καταναλωτικά είδη μίλησε στην ΕΡΤ ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας παραδεχόμενος ότι υπάρχει ακόμη δρόμος για να γίνουν αρκετά ακόμη λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «τα πρώτα δειλά βήματα έχουν αρχίσει να φαίνονται όχι, βέβαια, στην τσέπη του νοικοκυριού. Νομίζω το επόμενο διάστημα θα φανεί ακόμα περισσότερο.
Με τη ρήση ότι «το νούμερο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική οικογένεια είναι η ακρίβεια και ο εισαγόμενος πληθωρισμός» ο κ. Σκρέκας δήλωσε ότι η κυβέρνηση έχει ένα τετράπτυχο αντιμετώπισης των πληθωριστικών πιέσεων: πρώτον με τη στήριξη του εισοδήματος, δεύτερον με τον έλεγχο της αγοράς και την πάταξη της αισχροκέρδειας, τρίτον με την τόνωση του ανταγωνισμού και τέταρτον με την ενδυνάμωση του καταναλωτή.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο υπουργός, η αιχμή των μέτρων που εφαρμόζει το αρμόδιο υπουργείο έχει να κάνει με την εξάλειψη του φαινομένου του πληθωρισμού και της απληστίας.
«Διενεργούμε ελέγχους, έχουμε θέσει ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιρειών. Όποια εταιρεία, όποιος προμηθευτής ξεπερνάει το περιθώριο κέρδους το οποίο προσδιορίζεται από το νόμο, τότε επιβάλλονται βαριά πρόστιμα και ανακοινώνονται ποιοι είναι οι παραβάτες. Αυτό το έχουμε κάνει ήδη και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε» σημείωσε ο κ. Σκρέκας.
Απάντηση με ελέγχους και ισχυρά μέτρα - «Περιμένουμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να λάβει και εκείνη να λάβει μέτρα»
Μιλώντας για τις διαφορετικές τιμές σε ίδια προϊόντα σε Ελλάδα και άλλες χώρες της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και τα απορρυπαντικά, υποστήριξε ότι καταρχήν αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο δεν εμφανίστηκε τώρα, αλλά είναι διαχρονικό και πρέπει να αλλάξει.
«Αυτή τη στιγμή ελέγχονται και οι πολυεθνικές εταιρείες που εισάγουν απορρυπαντικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Ελέγχονται για το περιθώριο κέρδους και εφόσον διαπιστωθεί ότι βγάζουν παραπάνω χρήματα από το 2023 σε σχέση με το 2021 θα επιβληθούν πολύ ισχυρά πρόστιμα και δεν θα διστάσουμε να το ανακοινώσουμε» σημείωσε ο κ. Σκρέκας.
Όπως ανέφερε το υπουργείο Ανάπτυξης διενεργεί μια μελέτη για το ποια προϊόντα που πωλούνται στην ελληνική αγορά έχουν μεγάλη διαφορά στην τιμή σε σχέση με τις άλλες χώρες στην ΕΕ. Και όπως είπε, εφόσον οι εξηγήσεις που θα λάβουν δεν είναι δικαιολογημένες τότε θα ληφθούν τα ανάλογα μέτρα.
«Εφόσον δούμε ότι δεν προσαρμοστούν στις ανάγκες του ελληνικού νοικοκυριού, θα αναγκαστούμε να αναλάβουμε ισχυρά μέτρα και βεβαίως περιμένουμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να λάβει και εκείνη να λάβει μέτρα πέρα από τις διαπιστώσεις», συμπλήρωσε. Πρόσθεσε μάλιστα ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης περιμένουν και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να κάνει ελέγχους και να επιβάλλει πρόστιμα όπου χρειάζεται.
Ερωτηθείς για το εάν έχει καθυστερήσει η κυβέρνηση να λάβει μέτρα για το θέμα της ακρίβειας τόνισε ότι δεν ισχύει αυτό αλλά αντίθετα δήλωσε ότι «θα πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η ελληνική αγορά δεν είναι “μπάτε σκύλοι αλέστε”. Θα προστατεύσουμε τους Έλληνες καταναλωτές και την ελληνική οικογένεια και είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε αυτό».
Επιπλέον, αναφέρθηκε στη μόνιμη μείωση της τιμής των προϊόντων λέγοντας ότι «τους δίνουμε λοιπόν την ευκαιρία να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους για τουλάχιστον έξι μήνες και για τουλάχιστον 5%, το επόμενο διάστημα, στο ράφι, ώστε να βοηθήσουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Μια πρωτοβουλία στην οποία έχουν μέχρι στιγμής ενταχθεί 213 προϊόντα εταιρειών μεταξύ των οποίων και πολυεθνικών.
Αναφερόμενος στο μέτρο που έχει αρχίσει να ισχύει εδώ και 10 ημέρες δήλωσε ότι ήδη έχει απτά αποτελέσματα. «Έχουμε 213 διαφορετικά προϊόντα (σ.σ. με μείωση τιμών) και ο στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τα 500 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπου δεν θα σταθεροποιηθούν απλά οι τιμές, αλλά θα μειωθούν οι τιμές για τουλάχιστον έξι μήνες και τουλάχιστον 5%. Βλέπουμε ότι οι μειώσεις ξεκινάνε από 5% και μπορούν να φτάσουν μέχρι και 12%».
Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα για πρώτη φορά οι προμηθευτές δεσμεύονται για μόνιμη μείωση τιμής. «Αυτό είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη. Τέτοια πρωτοβουλία δεν έχει λάβει καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα η Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά.