Πανελλήνιες 2021: Πώς θα κινηθούν οι βάσεις στα ΑΕΙ - Οι εκτιμήσεις και ο αριθμός των εισακτέων
Λιγότερο από δύο εβδομάδες έμεινε μέχρι την έναρξη των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, με τους υποψήφιους των ΓΕΛ να επιστρέφουν στις αίθουσες το διάστημα από 14 έως 22 Ιουνίου και των ΕΠΑΛ από 15 μέχρι 28 Ιουνίου. Σύμφωνα με τα δεδομένα του υπουργείου Παιδείας προκύπτει ότι η χαμηλότερη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια φέτος εάν ισχύσουν τα δεδομένα του 2020, θα διαμορφωθεί λίγο κάτω από τις 8.000 μονάδες.
Παρόλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί πως εάν ο βαθμός δυσκολίας είναι ίδιος με την προηγούμενη χρονιά τότε η χαμηλότερη βάση αναμένεται να διαμορφωθεί λίγο κάτω από το 8. Διαφορετικά κινηθεί υψηλότερα. Λόγω της ΕΒΕ από φέτος θα δούμε εκτίναξη βάσεων που μπορεί να ξεκινήσει από τις 1.275 μονάδες και να προσεγγίσει τις 8.500 μονάδες στα περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα.
Πιο αναλυτικά, η ΕΒΕ θα προκύπτει κάθε χρόνο από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου –συνολικά 4– πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή τον οποίο θα αποφασίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ που είναι ενταγμένο στο πεδίο. Ενδεικτικά, πέρυσι ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές σπουδές) ήταν 11,1, στο 2ο επ. πεδίο (θετικές – τεχνολογικές επιστήμες) 11,44, στο 3ο (υγείας) 11,56 και στο 4ο επ. πεδίο (οικονομίας – πληροφορικής) 9,81. Το υπουργείο όρισε ότι το εύρος των συντελεστών είναι από 0,8 έως 1,2.
Σχεδόν το 90% των χαμηλόβαθμων τμημάτων όρισε το 0,8 ως συντελεστή. Με βάση αυτό και την επεξεργασία των δεδομένων των Πανελλαδικών του 2020 από τον μαθηματικό – αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη προκύπτουν ανά πεδίο τα ακόλουθα:
• Στο 1ο πεδίο η χαμηλότερη βάση εισαγωγής θα διαμορφωνόταν στο 8,88, δηλαδή στις 8.880 μονάδες και άρα θα προέκυπτε μια άνοδος βάσεων που θα ξεκινούσε από τις 1.930 μονάδες. Πέρυσι μεταξύ των τμημάτων ΑΕΙ χωρίς ειδικό μάθημα η χαμηλότερη βάση του πεδίου ήταν στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού ΑΠΘ στις 6.950 μονάδες.
• Στο 2ο πεδίο η βάση θα διαμορφωνόταν στο 9,15, δηλαδή στις περίπου 9.150 μονάδες, με αποτέλεσμα να προκύπτει άνοδος των χαμηλότερων βάσεων που θα ξεκινούσε από τις 7.800 μονάδες. Πέρυσι η χαμηλότερη βάση του πεδίου ήταν 1.350 μονάδες στο Τμήμα Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Κοζάνης.
• Στο 3ο πεδίο η χαμηλότερη βάση θα διαμορφωνόταν στο 9,25 (άρα περίπου 9.250 μονάδες), αυξημένη κατά 1.275 μονάδες από τη χαμηλότερη βάση του πεδίου για το 2020.
• Οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου θα είχαν τη χαμηλότερη βάση –στο 7,85 και τις 7.850 μονάδες–, αυξημένη κατά περίπου 3.900 μονάδες από τη χαμηλότερη βάση του πεδίου για το 2020.
• Μεταξύ των τμημάτων που περιλαμβάνονται σε περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία εμφανίζεται η μεγαλύτερη αύξηση βάσεων εάν εφαρμοστεί η ΕΒΕ. Συγκεκριμένα, πέρυσι το Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος Καρπενησίου είχε βάση 625 μονάδες. Εάν υπήρχε ΕΒΕ, η βάση του θα ήταν στις 9.150 μονάδες, αυξημένη κατά 8.525 μονάδες!
Ποιος θα είναι ο αριθμός των εισακτέων - Σε ποιες σχολές θα μειωθεί
Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, ανέρχεται σε 77.415, μειωμένος κατά 550 θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Αύξηση θέσεων σημειώνεται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και σε Τμήματα «με αναμενόμενη αύξηση της απορρόφησης των αποφοίτων τους από την αγορά εργασίας», όπως π.χ. στα Τμήματα Επιστημών Αγωγής στην Πρώιμη και Παιδική Ηλικία, στα Τμήματα Νηπιαγωγών, στα Τμήματα Πληροφορικής, στην Κτηνιατρική, επισημαίνει το υπουργείο.
Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στο Πανεπιστήμιο Πατρών, από 7.020 πέρυσι στις 6.283 θέσεις, λόγω συγχωνεύσεων τμημάτων του.
Τι αλλάζει στις φετινές εξετάσεις
Πάνω από 100.000 είναι οι φετινοί υποψήφιοι όλων των κατηγοριών, ενώ σε αλλαγές έχει προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας, προχώρησε σε μείωση της εξεταστέας ύλης, ενώ παράλληλα δημιούργησε τηλεφωνικές γραμμές παροχής πληροφοριών για τις εξετάσεις και ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών.
Στις αλλαγές συμπεριλαμβάνονται η κατάθεση δυο μηχανογραφικών, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η αύξηση του αριθμού των εισακτέων σε κάποιες σχολές, η μείωση σε άλλες, καθώς και η ενημέρωση των υποψηφίων με SMS.
Επίσης, επανέρχονται οι Συντελεστές Βαρύτητας του 2019 για τον υπολογισμό των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Επαναφορά συντελεστών βαρύτητας
Λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, από τις αρχές του 2021 το υπουργείο επανακαθόρισε την εξεταστέα ύλη με μείωση σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ' τάξη. Επιπλέον, είχαν σταλεί κατά τη διάρκεια της χρονιάς αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τα κεντρικά σημεία της ύλης μαθημάτων όλων των τάξεων.
Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου θα υπολογίζονται τα μαθήματα και οι Συντελεστές Βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού (ΟΠ) που ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, όπως ίσχυε και το 2019. Για παράδειγμα, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών) Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Ιστορία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7. Στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο: θετικές και τεχνολογικές επιστήμες (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Φυσική Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7. Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο: επιστήμες υγείας και ζωής (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Βιολογία Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Χημεία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7. Στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Οικονομία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7.
Διπλό μηχανογραφικό
Παράλληλα, για πρώτη φορά φέτος θα δοθεί η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. Συνεπώς, ένας/μια υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής του/της στις Πανελλαδικές εξετάσεις και μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του/της και επιπλέον κριτηρίων, σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.
«Μέλημα της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ είναι οι νέοι να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές, που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους. Επιπλέον, προβλέφθηκαν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας»