Παγιδευμένοι στην ακρίβεια: Νέο κύμα ανατιμήσεων από Σεπτέμβρη - Ποια προϊόντα παίρνουν την ανιούσα
Νέο κύμα αυξήσεων αναμένεται από τον Σεπτέμβριο στα ράφια των αλυσίδων σουπερμάρκετ.
Οι μέρες μετρούν αντίστροφα και με την επιστροφή των καταναλωτών από τις διακοπές αυτό που προβληματίζει την κυβέρνηση είναι το βάρος που θα δεχθούν τα νοικοκυριά από το ενδεχόμενο του νέου κύματος ανατιμήσεων, καθώς ήδη οι τιμές είναι σε υψηλά επίπεδα.
Ήδη, η αγορά έχει προαναγγείλει αυξήσεις στις τιμές του καφέ, ενώ η άνοδος του κακάο επηρεάζει τις τιμές αρκετών προϊόντων στη βιομηχανία τροφίμων, την ίδια στιγμή που τυροκομικά, γάλα, χυμός πορτοκαλιού, τσάι και βούτυρο έχουν διψήφια ποσοστά αύξησης σε σχέση με πέρυσι.
«Θα έχουμε αυξήσεις από Σεπτέμβριο της τάξης του 15 με 20%. Ειδικά οι επιχειρήσεις εστίασης που σερβίρουν καφέ, δηλώνουν οι εκπρόσωποί τους ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες. Θα ξεπεράσει τα 4 ευρώ», λέει για τον καφέ ο εκπρόσωπος του ΝΕΟΥ ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης, μιλώντας στο MEGA.
«Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, για τον Ιούλιο του 2024 ο πληθωρισμός αυξημένος 2,7% από 2,3% του Ιουνίου και 2,4% ο πληθωρισμός τροφίμων από 2,1%», λέει ο ίδιος.
Η εξάρτηση της ελληνικής αγοράς από εισαγωγές την κάνει ευάλωτη στον εισαγόμενο πληθωρισμό, ενώ οι αστάθμητοι παράγοντες, όπως λειψυδρία, καύσωνες, πυρκαγιές, ζωονόσοι, μειώνουν την προσφορά των προϊόντων και αυξάνουν τις τιμές.
«Και λόγω των πυρκαγιών και λόγω της ξηρασίας και της λειψυδρίας σε συνδυασμό με την επίδραση που έχει η αυξημένη τουριστική κίνηση στον πληθωρισμό, θα έχουμε ακόμη χειρότερα στοιχεία για τον Αύγουστο. (…) Έχουμε αυξήσεις. Για τον Ιούλιο είχαμε στο ελαιόλαδο».
Άλλα είδη που καταγράφουν αυξήσεις είναι τα ψάρια, τα αναψυκτικά, ενώ όπως όλα δείχνουν «πικρό» θα πίνουν από τον Σεπτέμβριο οι καταναλωτές και τον καφές τους, καθώς ήδη εκπρόσωποι του κλάδου προαναγγέλλουν ανατιμήσεις 15%-20%, λόγω της μειωμένης παραγωγής από το Βιετνάμ. Όπως λένε, η φετινή εσοδεία του θα είναι μειωμένη τουλάχιστον κατά 5 εκατομμύρια τόνους, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση και οδήγησε σε ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα.
Ερωτηθείς για το τι μπορούν να κάνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές ο κύριος Γεωργιάδης απάντησε «Οι καταναλωτές μόνο αν συντονίσουν τις ενέργειές τους, μόνο αν αποκτήσουν καταναλωτική συνείδηση θα μπορέσουν να πιέσουν. Υπάρχει η δυνατότητα στους επιχειρηματίες να θέτουν, νόμιμα, όριο ελάχιστης κατανάλωσης.
Από εκεί και πέρα σε περίπτωση που υπάρχουν φαινόμενα αισχροκέρδειας προς τα προσφερόμενα είδη, μπορούν οι καταναλωτές να απευθυνθούν στο υπουργείο. Οι καταγγελίες που φτάνουν στον οργανισμό, αφορούν την αισχροκέρδεια όπως και "πάρα πολλά παράπονα φέτος για την τιμή της ξαπλώστρας" σε σχέση με την ελάχιστη κατανάλωση που επέβαλαν πολλές επιχειρήσεις» κατέληξε ο ίδιος.