Εξελίξεις με το «όχι κράνος-όχι καύσιμα»: Οι πρωτοβουλίες των βενζινοπωλών και το νομικό κενό
Ο χαμός του 16χρονου Γιάννη κινητοποιεί τους βενζινοπώλες. 637 οι νεκροί σε τροχαία στην Ελλάδα μόνο το 2023. 59 νεκροί μόνο στην Κρήτη.
Ο άδικος χαμός του 16χρονου Γιάννη Χρυσουλάκη από τα Χανιά, που άφησε την τελευταία του πνοή, μετά από πολυήμερη μάχη στη ΜΕΘ, έπειτα από τροχαίο με μηχανή φαίνεται να είναι η θρυαλλίδα εξελίξεων στην οδική ασφάλεια. Η υπόθεση συντάραξε τόσο το νησί, που μαστίζεται από τους θανάτους στην άσφαλτο, ώστε ένα βενζινάδικο στην Κίσσαμο πήρε δραστικά μέτρα που πήρε την πρωτοβουλία να σταματήσει να δίνει καύσιμα σε όσους δικυκλιστές δεν φορούν κράνος. Αυτή η πρωτοβουλία του πρατηρίου στα Χανιά φαίνεται να παίρνει πανελλαδικά διαστάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βενζινοπώλες και πρατηριούχοι έχουν αναλάβει πρωτοβουλία, σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή, προκειμένου θεμελιώσουν νομικά και πρακτικά αυτή την πρωτοβουλία. Μάλιστα, τις επόμενες ώρες φέρεται ότι θα υπάρξει συνεννόηση με αρμόδιους κυβερνητικούς αξιωματούχους που έχουν τη διάθεση να ενσκήψουν στο ζήτημα αυτό και να βρουν μια βιώσιμη και ρεαλιστική λύση.
Την ίδια ώρα και σε κυβερνητικό επίπεδο φαίνεται να υπάρχει διάθεση συνεργασίας και πρωτοβουλιών για το ζήτημα της οδικής ασφάλειας των δικυκλιστών.
Στο θέμα με τα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται με μηχανάκια αναφέρθηκε την Πέμπτη (12/12) ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος όπως είπε «9 στους 10 που πάνε με βαριά περιστατικά κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων στα νοσοκομεία είναι νέοι που είναι χωρίς κράνος». Και συνέχισε: «Θέλω να συγχαρώ τον βενζινοπώλη από την Κίσσαμο που έκανε αυτήν την πρωτοβουλία» και κάλεσε την ομοσπονδία των βενζινοπωλών να εφαρμόσει καθολικά την απόφαση του συναδέλφου τους στην Κρήτη να μην χορηγούν καύσιμα αν δεν φορούν κράνος.
Το τραγικό τροχαίο
Όλα άλλαξαν για τον 16χρονο Γιάννη Χριστουλάκη στις 23 Νοεμβρίου. Οδηγούσε τη μηχανή του στην Οδό Ηρώων Πολυτεχνείου στην Κίσσαμο, όταν συνεπλάκη σε τροχαίο. Κατά την πτώση του, υπέστη κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Αρχικά διακομίσθηκε στο Κέντρο Υγείας Κισσάμου για τις πρώτες βοήθειες ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Χανίων, όπου παρέμεινε διασωληνωμένος, δίνοντας μία σκληρή μάχη να κρατηθεί στη ζωή. Μετά από 16 ημέρες, στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Χανίων, ο οργανισμός του δεν άντεξε και την Τρίτη (10/12) άφησε την τελευταία του πνοή.
Βενζινοπώλες: Αξιέπαινη η πρωτοβουλία, αλλά υπάρχει νομικό κενό
Οι βενζινοπώλες έχουν άμεση γνώση της οδικής συμπεριφοράς των Ελλήνων. Πόσοι οδηγοί μοτοσυκλετών κυκλοφορούν χωρίς να φορούν κράνος, ή ακόμα και πόσοι ειδικά το καλοκαίρι οδηγούν με ακατάλληλα υποδήματα, όπως σαγιονάρες.
Η ιδιωτική πρωτοβουλία του πρατηρίου στην Κίσσαμο βρίσκει σύμφωνους επί της αρχής τους βενζινοπώλες. Εκεί που και οι ίδιοι διαπιστώνουν κενό είναι στο θεσμικό πλαίσιο που θα τους διασφάλιζε τη δυνατότητα να αρνηθούν πώληση καυσίμων σε οδηγούς δικύκλων που δεν φορούν κράνος.
Η Μαρία Ζάγκα, πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής σχολίασε στο flash.gr τόσο την πρωτοβουλία του πρατηρίου στα Χανιά, όσο και τις διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη σε κεντρικό επίπεδο, προκειμένου να δοθεί επιτέλους λύση στον βαρύ φόρο αίματος που πληρώνουμε στην άσφαλτο εξαιτίας της κακής κουλτούρας οδικής ασφάλειας. «Είναι μια καλή πρωτοβουλία (σ.σ. η απόφαση του πρατηρίου στα Χανιά), αλλά είναι τεχνικά και νομικά δύσκολο να καθιερωθεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να δίνει στους βενζινοπώλες την εξουσία να επιλέγουν σε ποιον θα δώσουν καύσιμα και σε ποιον όχι, είμαστε επιχειρήσεις και όχι δημόσια αρχή επιβολής ελέγχων» είπε χαρακτηριστικά.
Ο Γιώργος Γαβριηλίδης, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ) μίλησε στο flash.gr επισημαίνοντας ότι υπάρχει ένα νόμιμο και ένα ηθικό σκέλος στην υπόθεση. «Ηθικά η πρωτοβουλία θα έλεγα ότι είναι αξιέπαινη, λαμβάνοντας υπόψη και τα εκατοντάδες τροχαία στην Κρήτη και την κουλτούρα που υπάρχει όχι μόνο στο νησί αλλά και στην Ελλάδα, να οδηγούν οι δικυκλιστές χωρίς κράνος. Δεν μπορούμε όμως να παραβλέψουμε και το νομικό σκέλος, καθώς εμείς οι βενζινοπώλες έχουμε αδειοδοτηθεί από το κράτος να πωλούμε καύσιμα και όχι για να κάνουμε τροχονομικό έλεγχο». Όπως τονίζει δεν μπορεί ένας υπάλληλος ή ιδιοκτήτης πρατηρίου καυσίμων να κάνει “face control” και να επιλέγει αν θα πουλήσει ή όχι καύσιμο σε έναν οδηγό λαμβάνοντας υπόψη αν φοράει ζώνη ασφαλείας ή κράνος.
Βαρύς ο φόρος αίματος στην άσφαλτο
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2023, 20.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ. Για την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέγραψε τον περασμένο χρόνο 637 νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα. Σε εθνικό επίπεδο η ΕΛΣΤΑΤ δεν έχει δημοσιεύσει στατιστικά για το περασμένο έτος.
Ωστόσο, για το 2022 η εθνική στατιστική αρχή κατέγραψε 654 νεκρούς από τους οποίους 257 επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα, 212 σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων) και 112 ήταν πεζοί. Για το 2021 χρονιά οι θάνατοι από τροχαία στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, ανήλθαν σε 624.
Από τη σύγκριση των στοιχείων του 2022 με τα αντίστοιχα του 2013 προκύπτει μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 13,4%, των νεκρών κατά 25,6%, των βαριά τραυματιών κατά 45,2% και των ελαφρά τραυματιών κατά 14,3%. Η μείωση είναι σημαντικά μεγαλύτερη κατά τη σύγκριση του 2022 με το 2000, με μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 54,4%, των νεκρών κατά 67,9%, των βαριά τραυματιών κατά 84,2% και των ελαφρά τραυματιών κατά 55,0%.
Κρήτη: 59 νεκροί από τροχαία πριν φύγει το 2024
Θλιβερός είναι ο απολογισμός των νεκρών στο νησί της Κρήτης. για τους δρόμους της Κρήτης, καθώς μετρά ήδη 59 θανάτους από τροχαία δυστυχήματα μέσα στο 2024, με τους 18 από αυτούς να είναι νέοι κάτω των 24 ετών.
Μόλις 20 μέρες πριν από το τέλος του έτους, η τραγική αυτή καταμέτρηση αποτυπώνει με τον πιο σκληρό τρόπο το μέγεθος της οδικής ανασφάλειας στο νησί.
Ο πρόεδρος του Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ, Γιάννης Λιονάκης, μέσα από ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόνισε τη δραματική αύξηση των θυμάτων, υπογραμμίζοντας ότι «πλησιάζουμε στα χειρότερα νούμερα της δεκαετίας», ενώ παράλληλα κατήγγειλε την έλλειψη μέτρων οδικής ασφάλειας.
Κατανομή Θυμάτων Τροχαίων Ανά Νομό:
- Νομός Χανίων: 22 θάνατοι
- Νομός Ρεθύμνου: 10 θάνατοι
- Νομός Ηρακλείου: 22 θάνατοι
- Νομός Λασιθίου: 5 θάνατοι
Η ανάγκη για άμεσα μέτρα οδικής ασφάλειας είναι πλέον επιτακτική, με τις τοπικές κοινωνίες να ζητούν ενίσχυση της αστυνόμευσης, βελτίωση των υποδομών και καμπάνιες ευαισθητοποίησης, ώστε να σταματήσει ο αιματοβαμμένος απολογισμός στους δρόμους της Κρήτης.