Όταν η τέχνη συναντά την AI: Ποσό ρεκόρ σε δημοπρασία για το πρώτο έργο από ανθρωποειδές ρομπότ
Σύμφωνα με το Ai-Da, «το πορτρέτο του πρωτοπόρου Άλαν Τούρινγκ καλεί τους θεατές να στοχασθούν για τη θεϊκή φύση της τεχνητής νοημοσύνης και της πληροφορικής, εξετάζοντας παράλληλα τις δεοντολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις αυτής της προόδου».
Ένα πορτρέτο του άγγλου μαθηματικού Άλαν Τούρινγκ κατακυρώθηκε χθες, Πέμπτη, έναντι ενός εκατομμυρίου ευρώ και έγινε το πρώτο έργο τέχνης που δημιουργήθηκε από ένα ανθρωποειδές ρομπότ και πουλήθηκε σε πλειστηριασμό, ανακοίνωσε ο οίκος Sotheby's .
Το έργο με τίτλο «A.I. God» (Θεός της τεχνητής νοημοσύνης), το οποίο δημιουργήθηκε από το «Ai-Da», το πρώτο άκρως ρεαλιστικό ρομπότ «καλλιτέχνη» στον κόσμο, σάρωσε τις προβλέψεις και έφθασε το 1,08 εκατομμύριο δολάρια στη διάρκεια ηλεκτρονικού πλειστηριασμού που πραγματοποιήθηκε από τον οίκο δημοπρασιών.
«Η τιμή πώλησης ρεκόρ, που επιτεύχθηκε σήμερα για το πρώτο έργο τέχνης ενός ανθρωποειδούς ρομπότ καλλιτέχνη που βγήκε σε δημοπρασία, σηματοδοτεί ένα σταθμό στην ιστορία της μοντέρνας και της σύγχρονης τέχνης και αντανακλά τη συνάντηση ανάμεσα στην τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης και την παγκόσμια αγορά της τέχνης», δήλωσε ο οίκος δημοπρασιών.
«Η θεμελιώδης αξία του έργου μου είναι η ικανότητά του να χρησιμεύσει ως καταλύτης στο διάλογο σχετικά με τις αναδυόμενες τεχνολογίες», δήλωσε το ρομπότ, το οποίο εκφράζεται μέσω μιας τεχνητής νοημοσύνης.
Σύμφωνα με το Ai-Da, «το πορτρέτο του πρωτοπόρου Άλαν Τούρινγκ καλεί τους θεατές να στοχασθούν για τη θεϊκή φύση της τεχνητής νοημοσύνης και της πληροφορικής, εξετάζοντας παράλληλα τις δεοντολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις αυτής της προόδου».
Αυτό το σούπερ ρεαλιστικό ρομπότ μοιάζει με γυναίκα με μεγάλα μάτια και μαύρη περούκα και είναι ένα από τα πιο τελειοποιημένα στον κόσμο.
Το όνομα του Ai-Da είναι εμπνευσμένο από την Έιντα Λάβλεϊς, η οποία θεωρείται από τις πρωτοπόρους της πληροφορικής, και επινοήθηκε από τον Έινταν Μέλερ, ειδικό στη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη.
Το ρομπότ αυτό, το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσει πίνακες ή γλυπτά, διαθέτει κάμερες στα μάτια του και βιονικά χέρια. Κινείται και εκφράζεται αυτόνομα, χωρίς ανθρώπινη επέμβαση.
«Οι μεγαλύτεροι καλλιτέχνες της ιστορίας έδιναν μάχη με την εποχή τους και ταυτόχρονα δόξασαν και αμφισβήτησαν τις αλλαγές της κοινωνίας», υπογράμμισε ο Μέλερ.
Ο Άλαν Τούρινγκ, μαθηματικός και κρυπτογράφος στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, ο οποίος θεωρείται από τους πατέρες της πληροφορικής, είχε εκφράσει την ανησυχία του ήδη από τα χρόνια του 1950 για τις μελλοντικές χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι «σκοτεινοί τόνοι και τα σπασίματα στο πρόσωπο» του πορτρέτου του μαθηματικού μοιάζουν να υποδηλώνουν «τις δυσκολίες για τις οποίες ο Άλαν Τούρινγκ μας προειδοποίησε όταν θα έπρεπε να διαχειριστούμε την τεχνητή νοημοσύνη», επισήμανε ο Μέλερ.
Τα έργα του Ai-Da μας ερωτούν «πού θα μας οδηγήσει η δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και η παγκόσμια κούρσα για την εκμετάλλευση αυτής της δύναμης», πρόσθεσε.