Οι…. προοδευτικές «Σφήκες»
Στην Ελλάδα υπάρχει μια μανία , κάτι σαν κολλητική ασθένεια, να θέλουμε όλοι να είμαστε «προοδευτικοί», ότι και αν αυτό σημαίνει.
Συνήθως δε η προοδευτικότητα αυτή έχει δυο σκέλη. Είτε είναι ένα μεγάλο ψέμα, μια πομφόλυγα που τελικά σπάει με κρότο είτε είναι μια γενική αντίδραση «στο κατεστημένο», στους «κακούς», στους «άλλους» …
Αυτή την «προοδευτικότητα « την βλέπουμε σε όλους τους τομείς, πολιτικούς, κοινωνικούς, καλλιτεχνικούς, οικονομικούς. Εξάλλου, με αυτό το χαρτί στα χέρια και επιδεικνύοντας το, έχουν κάνει καριέρες (και μεγάλες) πολλά ονόματα σε όλους τους χώρους.
Οπότε η επιδημία αυτή, έχει γίνει κάτι σαν συνηθισμένο γεγονός στην χώρα. Γι αυτό και μια σκηνοθέτης (κατά δήλωσίν της) η κ Κιτσοπούλου, αποφάσισε ότι μπορεί-δικαιούται να ανεβάσει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, μια παράσταση, που είναι σαφές ότι απλώς χρησιμοποίησε τον τίτλο του Αριστοφανικού έργου Σφήκες και «έγραψε», ένα δικό της….
Ένα έργο σαν αυτά που κάνει συνήθως. Πρόκληση για την πρόσκληση, χυδαιολογία έργω και λόγω, ανοησίες και ότι μπορεί κάνεις να φανταστεί. Βρίζοντας και το κοινό.
Εξάλλου δεν είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη «καλλιτέχνης» παρουσιάζει αυτήν την «προοδευτική της τέχνη». Το έχει κάνει αρκετές φορές, πολλές από αυτές μάλιστα με κρατικά χρήματα. Δηλαδή, των Ελλήνων φορολογουμένων.
Αυτή την φορά όμως το παράκανε, τόσο που οι μισοί για να μην πω περισσότεροι θεατές έφυγαν από την παράσταση, ενώ τι ακούστηκε και γράφτηκε, δεν λέγεται.
Προφανώς, την συγκεκριμένη κυρία (και τους συν αυτώ) δεν φαίνεται να την ενοχλούν όλα αυτά. Εξάλλου έχει εύκολη την δικαιολογία. Θα χαρακτηρίσει όλους εμάς «συντηρητικούς», «μη γνωρίζοντες την τέχνη», «κυρ Πανέληδες» και αλλά παρόμοια. Και μάλιστα θα είναι χαρούμενοι με την δημοσιότητα, την οποία προφανώς και επιζητούν με την προκλητικότητα τους.
Και είμαι βέβαιος πως θα βγουν και ορισμένοι άλλοι «προοδευτικοί» καλλιτέχνες και μη, που θα την υπερασπιστούν όχι γιατί τους άρεσε το έργο, αλλά «για να αφήσουμε ελεύθερη την τέχνη» και αλλά τέτοια φληναφήματα.
Όμως την ευθύνη δεν την έχει η κ. σκηνοθέτης. «Αυτή είναι», για να παραφράσω τον γραμματέα του ΚΚΕ. Αυτή είναι και όλοι το ξέρουν.
Την ευθύνη την έχουν οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Εθνικού Θέατρου και του ΚΘΒΕ, που είναι σαφές πως ήξεραν τι είδους «θέαμα» κάνει η συγκεκριμένη κυριά και όμως την επιχορήγησαν και της παρείχαν όλες τις διευκολύνσεις.
Την ίδια ευθύνη έχει και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, η κ Ευαγγελάτου που ως σκηνοθέτης δεν μπορεί να δηλώσει πως δεν ήξερε τι είδους «ιάματα» φτιάχνει η συγκεκριμένη κυρία.
Αυτοί ευθύνονται για την γελοιότητα της Επιδαύρου, για την προσβολή στον Αριστοφάνη, στο Αρχαίο θέατρο αλλά και στο κοινό που πήγε να δει την παράσταση. Αυτοί ευθύνονται που χρηματοδοτήσαν , από τα χρήματα των φορολογουμένων μην ξεχνάμε, την συγκεκριμένη παράσταση
Και αυτοί οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους , έμπρακτα. Εκτός και αν και αυτοί θέλουν να δηλώσουν «προοδευτικοί»
Και ας μην αρχίσουν και αυτοί να λένε τα περί ελευθέριας της τέχνης και άλλες τέτοιες ανοησίες, γιατί άλλο τέχνη και αλλά αηδίες.
Και τέλος, μήπως το υπουργείο Πολιτισμού θα πρέπει να ασχοληθεί λίγο περισσότερο με το ζήτημα κρατικά θέατρα και Φεστιβάλ; Μήπως να δει αν είναι οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις και όχι οι έχοντες την «προοδευτικότητα» ως «πασπαρτού»…
Φτάνει πια…..
ΥΓ Ελπίζω τουλάχιστον, ότι η ηγεσία του υπουργείου θα παρέμβει και η παράσταση δεν θα πάει να «προσβάλει» και τα άλλα αρχαία θέατρα στα οποία έχουν προγραμματισθεί παραστάσεις. Γιατί εκτός των άλλων, δεν είμαι βέβαιος ότι οι εκεί θεατές θα είναι τόσο ψύχραιμοι και ευγενικοί, όσο αυτοί στην Επίδαυρο, που απλώς αποχώρησαν…..