Οι οδικές μεταφορές παραμένουν σημαντική πηγή ρύπων
Σύμφωνα με έκθεση του Ε.Ο.Π. οι μεταφορές στους Ευρωπαϊκούς δρόμους είναι σημαντική πηγή ρύπων.
Οι μεταφορές παραμένουν σημαντική πηγή των εκπομπών ρύπων και του φαινομένου του θερμοκηπίου, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου. Μία μικρή βελτίωση αναμένουμε από το 2030 και μετά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σημειώνει πρόοδο ως προς την κλιματική ουδετερότητα, αλλά οι μειώσεις των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές έχουν παραμείνει στάσιμες. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ), η μετάβαση του τομέα των μεταφορών προς τη βιωσιμότητα γίνεται δυσκολότερη λόγω της αυξανόμενης δραστηριότητας των μεταφορών.
Στην Ευρώπη τα αγαθά μεταφέρονται οδικά
Είτε λόγω αποστάσεων, είτε λόγω ευκολίας οι οδικές μεταφορές αποτελούν τον σημαντικότερο τρόπο διακίνησης αγαθών στην Ευρώπη αντιπροσωπεύοντας λίγο περισσότερο από το ήμισυ των συνολικών εμπορευματικών μεταφορών. Το 2022 αντιπροσώπευαν το 73% των συνολικών χιλιομέτρων που διανύθηκαν στην ΕΕ. Τα διανυόμενα χιλιόμετρα με αυτοκίνητο αυξήθηκαν κατά 25% από το 1995 έως το 2022, ενώ σε αυτό το διάστημα η χρήση πιο βιώσιμων μέσων παρέμεινε σταθερή.
Ο απόλυτος όγκος εμπορευματικών μεταφορών στους δρόμους της Ευρώπης έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 65% από το 1995. Τόσο οι επιβατικές όσο και οι εμπορευματικές μεταφορές αναμένεται να αυξηθούν στην ΕΕ τα επόμενα χρόνια, με τις οδικές μεταφορές να διατηρούν τη δεσπόζουσα θέση τους για το άμεσο μέλλον.
Το 2022, οι εκπομπές αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου από τις μεταφορές στην ΕΕ ήταν περίπου 26% υψηλότερες σε σχέση με το 1990. Ένας από τους κύριους λόγους αυτής της αύξησης είναι η μεγάλη ζήτηση για μεταφορές.
Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά οχήματα
Η ηλεκτροκίνηση μέχρι τώρα εφαρμόζεται αργά, στις κατηγορίες επαγγελματικών αυτοκινήτων και φορτηγών (ελαφρά και βαρέα) αλλά σταδιακά ανεβαίνει και δείχνει να βρίσκει τη θέση της. Η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών (λίγα ακόμα) έχει βελτιώσει την κατάσταση.
Προσθέστε και την επιλογή καθαρότερων (αλλά και εναλλακτικών) καυσίμων και θα δείτε από πού προέρχεται η μείωση των εκπομπών CO2, τουλάχιστον εκεί που δεν μπορεί να αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση.
Οι προβλέψεις
Με τα ισχύοντα μέτρα πολιτικής στα κράτη μέλη της ΕΕ, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τις μεταφορές προβλέπεται να μειωθούν κατά περίπου 14% το 2030 και κατά 37% το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2022. Όμως όπως όλα δείχνουν έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Για να γίνει αυτό απαιτούνται ισχυρότερες προσπάθειες για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών ρύπων από τον τομέα των μεταφορών κατά 90% έως το 2050.