Οι οδηγοί βρίσκουν τις οθόνες αφής ενοχλητικές
Έρευνα που έγινε για λογαριασμό αυτοκινητοβιομηχανίας, αποκαλύπτει πως οι οθόνες εξελίχθηκαν σε μία μόδα που κούρασε τους οδηγούς.
Η Hyundai και η Toyota, είναι από τις λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες, που δεν έχουν εγκαταλείψει εντελώς την παραδοσιακή εργονομία στα αυτοκίνητά τους. Στα ταμπλό ακόμα και των πιο πρόσφατων μοντέλων τους θα συναντήσεις αρκετές λειτουργίες, οι οποίες ελέγχονται με τους διακόπτες/κουμπιά παλιάς σχολής. Πρόσεξε παράδειγμα τα τελευταία Ioniq 5 και Tucson, τα οποία έχουν περισσότερα σημεία με φυσικό έλεγχο από πριν. Αιτία αυτή η νέα έρευνα η οποία έδειξε ότι οι άνθρωποι τείνουν να προτιμούν τους διακόπτες για πρόσβαση σε λειτουργίες που χρησιμοποιούνται συχνά.
Το site της Korea JoongAng Daily η οποία συμμετείχε στην έρευνα (για λογαριασμό των κατασκευαστών αυτοκινήτων από την Κορέα) επισκέφτηκε ένα από τα σχεδιαστικά στούντιο στις ΗΠΑ (το Hyundai Design North America) στην Καλιφόρνια για να μάθει περισσότερα για το τι θέλουν οι αγοραστές με βάση τις εσωτερικές μελέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο αντιπρόεδρος του studio σχεδιασμού, Ha Hak-soo, παραδέχτηκε ότι η Hyundai αρχικά ενθουσιάστηκε από το επαναστατικό infotainment της Tesla (όπου όλες οι λειτουργίες ήταν ενσωματωμένες σε μια υπερμεγέθη οθόνη). Ωστόσο, η νοτιοκορεάτικη εταιρεία συνειδητοποίησε ότι η συσσώρευση ελέγχου σχεδόν όλων των λειτουργιών από μία οθόνη δεν είναι η καλύτερη λύση.
Ο ίδιος δήλωσε: «Καθώς προσθέταμε οθόνες (κυρίως infotainment) στα οχήματά μας, δοκιμάσαμε επίσης να βάλουμε χειριστήρια με οθόνες αφής και οι άνθρωποι δεν το ήθελαν αυτό. Όταν κάναμε δοκιμή με την ομάδα μας, συνειδητοποιήσαμε ότι οι άνθρωποι αγχώνονται, εκνευρίζονται και αποσπάτε η προσοχή τους όταν θέλουν να επιλέξουν, να αλλάξουν κάτι άμεσα, αλλά δεν μπορούν να το κάνουν».
Αν πρέπει να επιλέξεις μια οθόνη αφής για να ρυθμίσεις τη θερμοκρασία στον κλιματισμό ή να προσαρμόσεις κάποιες βασικές λειτουργίες στο αυτοκίνητο μπορεί να σου αποσπάσει την προσοχή. Αντίθετα, με τους φυσικούς διακόπτες και τα κουμπιά που βρίσκονται πάντα σε ίδιες θέσεις, οι οδηγοί μπορούν να βασίζονται στην αφή ή τη μυϊκή μνήμη και να κρατούν τα μάτια τους στο δρόμο. Όχι δεν θα καταργηθούν οι οθόνες αφής, αλλά ορισμένα χειριστήρια πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα.
Οι τεράστιες οθόνες μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια. Πέρυσι, ο Sang Yup Lee, Επικεφαλής της Hyundai Global Design τόνισε ότι «όταν οδηγείς, είναι δύσκολο να την ελέγξεις (την οθόνη αφής), γι' αυτό ένας φυσικός διακόπτης ή ένα περιστροφικό κουμπί είναι εύκολο να το αισθανθείς και να το νιώσεις».
Οι οθόνες είναι πιο φτηνές;
Αν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα το παραδεχτούν ποτέ αυτό, η χρήση διακοπτών/κουμπιών κρατά τους λογιστές ευχαριστημένους. Η χρήση της ίδιας οθόνης σε πολλά αυτοκίνητα είναι ένα εξαιρετικό μέτρο μείωσης του κόστους. Βέβαια πάντα υπάρχει και το χειρότερο καθώς η Tesla προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και ενσωμάτωσε τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων στην οθόνη.