Την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου θα αναγνωστεί στους ναούς το κείμενο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος που θα ενημερώνει το ποίμνιο για τη θέση της σχετικά με τον λεγόμενο «γάμο ομόφυλων ζευγαριών». Επίσης θα διανεμηθεί σχετικό φυλλάδιο προς τους πιστούς για να παρουσιαστεί αναλυτικά η θεολογική προσέγγιση της εκκλησίας, στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Αυτό αποφασίστηκε κατά την έκτακτη συνεδρίαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος με αποκλειστικό θέμα τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών.
Επίσης αποφασίστηκε να σταλεί επιστολή με τις θέσεις της εκκλησίας για το συγκεκριμένο ζήτημα προς τους 300 βουλευτές, αλλά και να δοθεί εξουσιοδότηση στους μητροπολίτες, να προχωρήσουν εντός των επαρχιών τους σε πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησής, ως προς την επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου για ομόφυλα ζευγάρια που αντιδρά η εκκλησία.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στην αρχή της συνεδρίασης αναφέρθηκε στους λόγους που αποφάσισε να συγκαλέσει την Σύνοδο και τόνισε την ενότητα που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των μελών της Ιεραρχίας απέναντι στο ζήτημα. Σχολιάζοντας τον προς κατάθεση νόμο, τόνισε ότι «πρόκειται για μια νέα πραγματικότητα, που στόχο έχει μόνο να αλλοιώσει την κοινωνική συνοχή της πατρίδος μας, αλλά και να εισαγάγει «νέες μορφές οικογένειας»’, καθώς και να κανονικοποιήσει τη σχέση μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου. Παράλληλα δημιουργούνται πολλές προκλήσεις του ιερού και ‘’μεγάλου’’ μυστηρίου του γάμου, θίγονται τα παραδοσιακά πρότυπα του πατέρα και της μητέρας, ενώ επιχειρείται αλλαγή στις διατάξεις του οικογενειακού δικαίου, με κεντρική βεβαίως αυτήν του θεσμού της οικογενείας».
Ο κ. Ιερώνυμος, αφού εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες του προς τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, οι οποίοι διατύπωσαν δημόσια τις θεολογικές θέσεις τους, και τόνισε ιδιαιτέρως ότι «από εδώ και στο εξής θα ομιλήσει η Ιεραρχία», ανέφερε ότι επιθυμεί να διατηρηθεί άρρηκτη η ενότητα του Σώματος της Ιεραρχίας και ότι προσεύχεται στον Θεό να μας φωτίσει για τις δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να λάβουμε.
Αναλυτικά η προσφώνηση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
Να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια πρότεινε ο Μητροπολίτης Λαρίσης Ιερώνυμος κατά τη έκτακτη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ο κ. Ιερώνυμος ζήτησε από τους ιεράρχες, “να επιμείνουν στην αντίθεσή τους προς την εμπορευματοποίηση της παρένθετης μητρότητας, τόσο ως μήτρας προς ενοικίαση, όσο και ως πώληση ωαρίων, πιέζοντας προς την κατεύθυνση θεσπίσεως αυστηρότερης ρητής νομοθεσίας”.
Παράλληλα, πρότεινε να αναθέσουν στη Συνοδική Επιτροπή επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων τη σύνταξη Εισηγήσεως περί του επιτρεπτού ή μη της Βαπτίσεως τέκνων υιοθετημένων από ομοφυλόφιλα ζευγάρια, “ιδίως προς αποφυγήν έμμεσης αναγνωρίσεως ομοφυλοφιλικής συζυγίας ή γονεικότητας από την Εκκλησία”.
Όπως δήλωσε ο μητροπολίτης Παροναξίας, Καλλίνικος, οι ιεράρχες ομόφωνα αποφάσισαν να εκφράσουν τη διαφωνία τους για το γάμο ομόφυλων και την τεκνοθεσία προς τον λαό, με κείμενο που θα διαβαστεί στους ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουάριου καθώς όπως είπε, η καθυστέρηση λίγων ημερών οφείλεται στο να προετοιμαστεί κατάλληλα αυτό το μήνυμα της Εκκλησίας προς τους πιστούς.
Αναλυτικά το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου:
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας (Ι.Σ.Ι.) της Εκκλησίας της Ελλάδος συνήλθε σε έκτακτη συνεδρίαση, σήμερα Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, με μοναδικό θέμα την εξαγγελθείσα νομοθέτηση γάμου και «τεκνοθεσίας» υπέρ ζευγαριών του ιδίου φύλου.
Μετά την καθιερωμένη προσευχή, η Ι.Σ.Ι. άκουσε την εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, επί της οποίας ακολούθησε διάλογος, και εκφράζει ομόφωνα τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος επί του θέματος, ως εξής:
Η θεολογία της Εκκλησίας για τον γάμο απορρέει από την Αγία Γραφή, τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και τη διάταξη του Μυστηρίου του Γάμου και φαίνεται καθαρά στην Ακολουθία του Μυστηρίου αυτού. Ο σκοπός του χριστιανικού γάμου είναι η δημιουργία καλής συζυγίας και οικογένειας, η ανάπτυξη παιδιών ως καρπών της εν Χριστώ αγάπης των δύο συζύγων και η σύνδεσή τους με την εκκλησιαστική ζωή.
Η Εκκλησία αποδέχεται για τη σχέση άνδρα-γυναίκας και παιδιών ότι:
α) η δυαδικότητα των φύλων και η συμπληρωματικότητά τους δεν αποτελούν κοινωνικές επινοήσεις, αλλά προέρχονται από τον Θεό («… καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν, ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς. καὶ εὐλόγησεν αὐτοὺς ὁ Θεός, λέγων· αὐξάνεσθε καὶ πληθύνεσθε…», Γένεσις 1, 27-28),
β) η ιερότητα της ένωσης άνδρα και γυναίκας παραπέμπει στη σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας («… ὁ ἀγαπῶν τὴν ἑαυτοῦ γυναῖκα ἑαυτὸν ἀγαπᾷ… τό μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγὼ δὲ λέγω εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν», Απ. Παύλου, Προς Εφεσίους 5, 28),
γ) ο χριστιανικός γάμος δεν είναι απλή συμφωνία συμβίωσης, αλλά Ιερό Μυστήριο, μέσω του οποίου παρέχεται η χάρη του Θεού στη σχέση κοινωνίας άνδρα και γυναίκας με στόχο την κοινή τους πορεία προς τη θέωση –και αυτή η ευλογημένη πορεία αφορά όλα τα ζεύγη με ή χωρίς παιδιά,
δ) ο πατέρας και η μητέρα είναι συστατικά στοιχεία της παιδικής και της ενήλικης ζωής («Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου»,Έξοδος 20, 12).
Προφανώς η Πολιτεία νομοθετεί, αλλά αυτή η παράμετρος ούτε στερεί την ελευθερία του λόγου από την Εκκλησία ούτε απαλλάσσει την Εκκλησία από το καθήκον ενημέρωσης του πιστού λαού ούτε μπορεί να της υποδείξει σε τι συνίσταται η αμαρτία. Η Εκκλησία δεν νομοθετεί και δεν φέρει ευθύνη για τους νόμους. Αν σιωπήσει, όμως, φέρει βαρύτατη ευθύνη και αυτοκαταργείται.
Από το 2015 το σύμφωνο συμβίωσης παρέχει σε ζευγάρια του ιδίου φύλου όλα τα δικαιώματα και τις δυνατότητες του γάμου με κύρια εξαίρεση τη δυνατότητα απόκτησης παιδιών με υιοθεσία ή παρένθετη κύηση. Το σύνθημα της «ισότητας στον γάμο» αποβλέπει σε ένα στόχο, στην απόκτηση παιδιών από «ομόφυλα ζευγάρια».
Ανακοινώθηκε ότι θα επιτρέπεται ο «ομόφυλος γάμος» και η «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας και (με διάφορες διόδους) μέσω παρένθετης κύησης. Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και οι συνευδοκούντες σε αυτό προωθούν την κατάργηση της πατρότητας και της μητρότητας και τη μετατροπή τους σε ουδέτερη γονεϊκότητα, την εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων μέσα στην οικογένεια και θέτουν πάνω από τα συμφέροντα των μελλοντικών παιδιών τις σεξουαλικές επιλογές των ομοφυλόφιλων ενηλίκων. Με βάση το νομοσχέδιο, ομοφυλόφιλοι μονογονείς θα μπορούν να επιβάλουν στο παιδί τους τον σύντροφό τους ως «πατέρα 2» ή ως «μητέρα 2».
Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καταδικάζει μελλοντικά παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων. Η μονογονεϊκή οικογένεια είναι διαφορετική περίπτωση. Προκαλεί στέρηση του ενός γονέα, αλλά όχι σύγχυση των ρόλων των γονέων. Αντίθετα, η ομοφυλοφιλική συμβίωση προξενεί και τα δύο. Επιπλέον, τα παιδιά αυτά συχνά δεν θα έχουν δυνατότητα γνωριμίας με τον άλλο βιολογικό γονέα τους. Δεν θα έχουν επίσης το προσωπικό βίωμα της παρουσίας του άλλου φύλου (αντίθετου των «ομόφυλων γονέων» τους) μέσα σε μία ετερόφυλη σχέση. Τα παιδιά με πατέρες 1 και 2 ή με μητέρες 1 και 2 (ή και παραπάνω) θα είναι τα θύματα ενός αφύσικου μηχανισμού τεκνοθεσιών.
Δημοσιοποιήθηκε ότι: α) θα επιτρέπεται στα «ομόφυλα ζευγάρια» η από κοινού υιοθεσία και η υιοθεσία από τον «ομόφυλο σύζυγο» του γονέα (θα ισχύσει και για τα σημερινά παιδιά από παρένθετη κύηση), β) δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η παρένθετη κύηση υπέρ «ομόφυλου ζευγαριού», αλλά αυτή θα αναγνωρίζεται, αν έγινε νόμιμα σε άλλο κράτος. Οι ρυθμίσεις αυτές θα αποτελέσουν κίνητρα για την εκμετάλλευση ευάλωτων γυναικών.
Εάν τα προαναφερθέντα ισχύσουν, πρόκειται για ένα ναρκοθετημένο νομοσχέδιο με αντιφάσεις και τρόπους παράκαμψης των απαγορεύσεών του (μέσω κυήσεων στο εξωτερικό) και είναι πιθανή η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λόγω διακρίσεων, οπότε η χώρα θα αναγκασθεί να νομοθετήσει και στο έδαφός της την παρένθετη κύηση.
Το νομοσχέδιο καταργεί όχι μόνο κανόνες βιοηθικής, χριστιανικές αξίες και την ελληνική οικογενειακή παράδοση, αλλά ανατρέπει τα δικαιώματα μελλοντικών παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας –και αυτό αφορά τον καθένα, έστω και αν δεν αποδέχεται τη χριστιανική ηθική. Το ερώτημα που αιωρείται αναπάντητο είναι τελικά: Ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος αυτής της απόφασης που αλλάζει συνολικά και άρδην τον θεσμό του γάμου και την ιδιότητα του γονέα και γιατί προωθείται με τόση επιμονή;
Η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνωρίζει μόνο το Ιερό Μυστήριο του χριστιανικού γάμου και απορρίπτει τον πολιτικό γάμο ασχέτως φύλου. Εν προκειμένω τάσσεται κατά του πολιτικού γάμου «ομόφυλων ζευγαριών» για τον πρόσθετο λόγο ότι αυτός οδηγεί αναπόδραστα σε «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας ή παρένθετης κύησης. Η νομοθέτηση αυτή συγκρούεται τόσο με τη χριστιανική ανθρωπολογία, όσο και με το καθήκον της κοινωνίας να εξασφαλίζει στα παιδιά ευημερία και σωστή ανατροφή, αλλά και με το δικαίωμα των παιδιών να έχουν πατρική και μητρική παρουσία και φροντίδα.
Για όλους τους προηγούμενους λόγους και με αίσθημα ποιμαντικής ευθύνης και αγάπης, η Αγία Εκκλησία μας είναι κάθετα αντίθετη προς το προωθούμενο νομοσχέδιο.
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε: α) τη σύνταξη σχετικής επιστολής με τις θέσεις της προς τα αξιότιμα μέλη της Βουλής των Ελλήνων, β) την ανακοίνωση των θέσεών της στους Ιερούς Ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024 και τη διάθεση σχετικού φυλλαδίου «Προς τον Λαό» μέσω των Ιερών Ναών και της ιστοσελίδας της, γ) την παροχή εξουσιοδότησης προς κάθε Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη να προχωρήσει, εντός της επαρχίας του και κατά την έμφρονα ποιμαντική κρίση του, σε πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης ως προς την επικείμενη νομοθέτηση και τον θεσμό της οικογένειας.
Η εισήγηση Μεσογαίας
.Σημειώνεται πως και οι 76 ιεράρχες που συμμετείχαν τάχθηκαν κατά του γάμου ομόφυλων και της τεκνοθεσίας επικυρώνοντας ουσιαστικά την εισήγηση του Μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαου, με θέμα «Εκκλησία και ‘’θέσπιση γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου’’».
Στην Εισήγηση αναπτύχθηκαν οι ακόλουθες ενότητες: Η σημερινή πραγματικότητα, ελληνική επικαιρότητα, δικαίωμα και υποχρέωση της Ιεράς Συνόδου, βιολογικό υπόβαθρο του φύλου, τι είναι ο Γάμος – Αγιασμός του φύλου, εκτροπές από τη φυσιολογία, η αξία του ανθρώπου, συνέπειες του προτεινόμενου νόμου, νομική διάσταση, γενικές σκέψεις – συνοπτικά σχόλια, σχόλιο στους χειρισμούς της Κυβέρνησης, καταληκτικές σκέψεις
Μάλιστα, ιεράρχες φέρεται να διαπίστωσαν κατά τη συζήτηση που ακολούθησε μετά την εισήγηση του Μεσογαίας, ότι: «είμαστε δύο διαφορετικοί κόσμοι με όσους ψηφίσουν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο».
Μετά το πέρας της συνεδρίασης, τις ανακοινώσεις στον Τύπο θα κάνουν οι Μητροπολίτες Ναυπάκτου Ιερόθεος, Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος και Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων.
Ήδη όλο το προηγούμενο διάστημα οι «σκληροί» της Ιεραρχίας έχουν τοποθετηθεί κατά της κυβερνητικής απόφασης είτε με ήπιο τρόπο, είτε με ακραίο και σε πολλές περιπτώσεις προειδοποιητικό προς τους βουλευτές που θα δώσουν θετική ψήφο.
Το λάβαρο του «αγώνα» κατά του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών σήκωσε από νωρίς ο Μητροπολίτης Φθιώτιδας, Συμεών, που δήλωσε «περήφανος, συντηρητικός» και σημείωσε πως ο γάμος μεταξύ ομοφύλων αποτελεί ξενόφερτη πρόοδο. «Ναι, είμαστε συντηρητικοί ρε, τι θέλεις; Εμείς θα είμαστε συντηρητικοί και θα στηρίζουμε αυτή την οικογένεια, αγαπώντας κάθε άνθρωπο χωρίς εξαιρέσεις», είχε πει χαρακτηριστικά.
Για τη δημιουργία ανθρώπινων δραμάτων έκανε λόγο ο Δημητριάδος, Ιγνάτιος, αναφερόμενος στο ενδεχόμενο θεσμοθέτησης της τεκνοθεσίας. Από τους πλέον ακραίους, όπως και σε άλλες τοποθετήσεις του, είναι ο Μητροπολίτης Πειραιά, ο οποίος ανέφερε πως η Πολιτεία «δεν μπορεί να περιβάλει με κύρος, όπως είναι ο γάμος, αυτή την παρέκκλιση». Μάλιστα πρόσθεσε ότι η ομοφυλοφιλία οδηγεί σε καρκίνο.
Ο Μητροπολίτης Κερκύρας, Νεκτάριος, δεν έμεινε μόνο στο να εκφράσει τη θέση του κατά του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, αλλά προειδοποίησε τους βουλευτές που θα ψηφίσουν θετικά πως θα υπάρξει αντίδραση στην κάλπη από τους χριστιανούς ψηφοφόρους.
Πρόσφατα στο πλευρό των διαφωνούντων Ιεραρχών τάχθηκε και ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου, Ιερώνυμος, ο οποίος ισχυρίστηκε πως η αναγνώριση του γάμου είναι η «κερκόπορτα για την τεκνοθεσία» και αναρωτήθηκε αν η Πολιτεία θα νομιμοποιήσει και «τον γάμο κάποιου με έναν βράχο, με ένα δέντρο ή με το κατοικίδιό του».
Πιο μετριοπαθή στάση τηρεί ο Μεσσηνίας, Χρυσόστομος, ο οποίος δήλωσε πως δεν θα μπορεί να γίνει τεκνοθεσία μέσω παρένθετων μητέρων, ωστόσο υπογράμμισε ότι θα βαφτίζει παιδιά ομόφυλων ζευγαριών.