Οι «κρυφές» αυξήσεις στις τιμές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ
Ένα τρικ προκειμένου να μην φαίνονται οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων έχουν υιοθετήσει τα σούπερ μαρκετ, όσο ο πληθωρισμός σπάει το ένα αρνητικό ρεκόρ μετά το άλλο και ο οικογενειακός προϋπολογισμός περιορίζεται με αποτέλεσμα οι πολίτες αναζητούν τρόπους για να καλύψουν τις βασικές ανάγκες.
Αν παρατηρήσει κανείς τα ράφια στα σούπερ μάρκετ, θα δεί ότι οι τιμές των προϊόντων εμφανίζονται περίπου ίδιες. Αυτό, όμως, είναι η μία πλευρά του νομίσματος.
Το "τρικ" που έχουν επιλέξει τα σούπερ μάρκετ είναι ότι στα ράφια εμφανίζονται τα ίδια προϊόντα αλλά σε μικρότερες συσκευασίες. Σε τρόφιμα, απορρυπαντικά και άλλα προϊόντα, αυτό που αλλάζει είναι η ποσότητα. Πλέον πληρώνεις σχεδόν τα ίδια, αλλά αγοράζεις μικρότερη ποσότητα. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούν να περάσουν τις αυξήσεις χωρίς να υπάρξει σοκ στο καταναλωτικό κοινό. Το αποτέλεσμα βέβαια παραμένει το ίδιο στην τσέπη του καταναλωτή: πληρώνουμε περισσότερα για να αγοράσουμε λιγότερα. Και στο τέλος του μήνα, ο λογαριασμός δεν βγαίνει.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλη ελληνική γαλακτοβιομηχανία είναι έτοιμη να μειώσει τη συσκευασία του γιαουρτιού που παράγει, προκειμένου να περιέχει 180 γραμμάρια προϊόντος αντί για 200 που περιέχει σήμερα.
Άλλη ελληνική βιομηχανία τροφίμων σχεδιάζει να μειώσει τις ποσότητες στις συσκευασίες κατεψυγμένων λαχανικών: Έτσι ώστε αντί για ένα κιλό κατεψυγμένες μπάμιες, αυτές να περιέχουν 900 γραμμάρια.
Η μέθοδος «shrinkflation»
Η τιμή θα παραμένει ως έχει, όμως η ποσότητα του προϊόντος μειώνεται. Πρόκειται για την πρακτική «shrinkflation» - από τις αγγλικές λέξεις shrink που σημαίνει συρρικνώνω και inflation που σημαίνει πληθωρισμός - που έχει κάνει την εμφάνισή του ευρέως στο εξωτερικό και πλέον έρχεται και στην αγορά της Ελλάδας.
Στο εξωτερικό εδώ και αρκετούς μήνες έχουν καταγραφεί πολλά παραδείγματα «shrinkflation» σε προϊόντα πολύ γνωστών εταιρειών.
Γνωστή εταιρεία παραγωγής αλμυρών σνακ μείωσε την ποσότητα κατά 15 γραμμάρια. Άλλη εταιρεία που παράγει γνωστό ενεργειακό ποτό άλλαξε τη συσκευασία έτσι ώστε να περιέχει ποσότητα λιγότερη κατά 14%, ενώ διεθνής αλυσίδα γρήγορου φαγητού μείωσε τις μερίδες σε ένα δημοφιλές πιάτο της, τις τηγανητές φτερούγες κοτόπουλου, από 10 σε 8.
Πολυεθνική εταιρεία μείωσε το βάρος στις μπάρες δημητριακών, ενώ γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία μείωσε κατά 55 γραμμάρια το βάρος των έτοιμων γευμάτων. Ανάλογη πρακτική ακολουθούν και σε συσκευασίες τροφών για γάτες και σκύλους.
Μάλιστα, η μείωση των ποσοτήτων με διατήρηση της ίδιας τιμής με πριν δεν συναντάται πλέον μόνο στα τυποποιημένα προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα σε εστιατόρια, όπου μειώνεται η ποσότητα, ακόμα και στο λαοφιλές σουβλάκι, όμως η τιμή παραμένει η ίδια με πριν.
Καταλβαίνει, λοιπόν, κανείς ότι ο χειμώνας προμηνύεται δύσκολος όχι μόνο για την θέρμανση, αλλά και για τις τιμές των προϊόντων.