Οι Κινέζοι που απειλούν την Tesla: Η νέα υπερδύναμη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η Tesla έχει εδώ και λίγο καιρό αποκτήσει έναν μεγάλο αντίπαλο, την Κινεζική εταιρεία BYD, ή Build Your Dreams, της οποίας οι μετοχές εκτινάχθηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε μετά τα απροσδόκητα υψηλά κέρδη τρίτου τριμήνου, τα οποία υπερ-διπλασιάστηκαν σε σχέση με πέρυσι.
Πλέον, η BYD έχει ξεπεράσει την Tesla σε τριμηνιαία παραγωγή – αλλά είναι δεύτερη μετά την αμερικανική εταιρεία σε παγκόσμιες πωλήσεις. Η επιτυχία της είναι, βέβαια, ενδεικτική και της σημασίας που δίνει το Πεκίνο στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και την επιτυχία της.
Από την άλλη, όμως, αυξάνονται διαρκώς οι εντάσεις του Πεκίνου με πολλές χώρες – μεταξύ τους και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – μειώνοντας τις εξαγωγικές αγορές για την Κίνα, παρά το γεγονός ότι η Δύση συνολικά κάνει στροφή προς τις πράσινες τεχνολογίες.
Η BYD είναι μία εταιρεία με πλεονέκτημα εξ αρχής: σε αντίθεση με τις αυτοκινητοβιομηχανίες που άρχισαν να κατασκευάζουν ηλεκτρικά μοντέλα, η Κινεζική εταιρεία κατασκεύαζε μπαταρίες, οπότε ήταν ευκολότερο να κάνει και ηλεκτρικά οχήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της, Wang Chuanfu, του οποίου η περιουσία φέρεται να αγγίζει τα 18,7 δισεκατομμύρια δολάρια, γεννήθηκε από οικογένεια αγροτών σε μία από τις πιο φτωχές περιοχές της Κίνας το 1966. Έμεινε ορφανός και μεγάλωσε τα δύο μικρότερα αδέρφια του.
Μετά το πτυχία και το μεταπτυχιακό στη μηχανική και τη χημεία των μετάλλων, συν-ίδρυσε την BYD με έναν ξάδερφό του στη Σαγκάη το 1995. Έφτιαχναν επαναφορτιζόμενες μπαταρίες με μεγάλη επιτυχία και αφότου έγιναν ευθέως ανταγωνιστικοί με τους Ιάπωνες που ήταν και ακριβότεροι.
Η εταιρεία μπήκε στο χρηματιστήριο το 2002 και επωφελήθηκε από τις επιδοτήσεις που δίνονταν τότε για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι μπαταρίες που έφτιαχνε η BYD ήταν οι μηχανές για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Το 2008, ο διάσημος δισεκατομμυριούχος επενδυτής, Γουόρεν Μπάφετ, αγόρασε ποσοστό 10% στην BYD Auto λέγοντας ότι μία μέρα θα γινόταν ο «σημαντικότερος παίκτης στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που αναπόφευκτα πήγαινε προς την ηλεκτροκίνηση».
Και, φυσικά, είχε δίκιο. Σήμερα, η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως χάρη στην BYD – και η τάση είναι πιθανό να συνεχιστεί χάρη και στις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
BYD εναντίον Tesla
Όταν ο Έλον Μασκ ρωτήθηκε το 2011 σε τηλεοπτική συνέντευξη για την BYD και τους Κινέζους ανταγωνιστές του, γέλασε. Τότε η Tesla είχε μόλις παρουσιάσει το Model S και είχε μπει στο Χρηματιστήριο.
Όμως, πλέον μάλλον μετανιώνει για την απάντησή του. Το μοντέλο της BYD, το Seagull, πωλείται για 11.000 δολάρια, ενώ το Model 3 της Tesla για περίπου 36.000 δολάρια. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Tesla πούλησε 74.073 μοντέλα της Tesla, καταγράφοντας πτώση 11% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι η Tesla μπορεί να πιστωθεί τη στροφή των Κινέζων καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση, ακόμα και αν πάψει να έχει τα ηνία στην αγορά.
Ακόμα και σήμερα, η Tesla είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, ενώ κατέχει τη δεύτερη θέση στις πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας. Και παρά τις τεράστιες φιλοδοξίες του Έλον Μασκ για την Κινεζική αγορά, οι εντάσεις ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Πεκίνο ήδη πλήττουν και ενδεχομένως να πλήξουν περισσότερο τις επιχειρήσεις του. Ήδη ο Μασκ έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στην Ινδία.
Στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης έχουν ήδη μπει πολύ δυνατά και άλλες κολοσσιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών και το βέβαιο είναι ότι η τελευταία μάχη ανάμεσα στις Κινεζικές εταιρείες και τις Δυτικές δεν έχει ακόμα δοθεί.