Πότε θα πάρουν οι φτωχοί ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι αν μέχρι σήμερα το "Κινούμαι Ηλεκτρικά" έχει εξυπηρετήσει το σκοπό του, καθώς ναι μεν κατατέθηκαν 19.000 αιτήσεις στον πρώτο κύκλο, αλλά παραμένει ασαφές πόσες εγκρίθηκαν ή για πόσες από τις συγκεκριμένες υπήρξε απορρόφηση των πόρων. Η εξαγγελία Μητσοτάκη για 100 εκ. ευρώ εντός του 2021 παραμένει άγνωστο αν υλοποιήθηκε επί της ουσίας.
Ο πρώτος κύκλος έκλεισε μάλιστα με το ηλεκτρικό ποδήλατο ως απόλυτο κυρίαρχο. το 69% των αιτήσεων αφορούσαν αγορά ποδηλάτου Αυτό ασφαλώς είναι από μία οπτική θετικό αλλά δεν απαντά στην πραγματική ανάγκη που είναι ο σταδιακός εξηλεκτρισμός των οχημάτων που κατά κύριο λόγο κυκλοφορούν στο δρόμο, δηλαδή τα αυτοκίνητα. Κι εκεί τα στοιχεία είναι απογοητευτικά καθώς μόλις 10% του συνολικού προϋπολογισμού του πρώτου κύκλου ζητήθηκε για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Και ενώ λίγα αυτοκίνητα αγοράστηκαν μέσω του "Κινούμαι Ηλεκτρικά", το 2021 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (6.967 186% πάνω από το στόχο).
Άρα είναι προφανές ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αφορούν μόνο τις πολύ υψηλές εισοδηματικές κατηγορίες, που έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αρεσκείας τους χωρίς επιδότηση.
Θα κριθεί λοιπόν αν η αύξηση κατά 10% της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο δεύτερο κύκλο (8.000 ευρώ αντί για 6.000 του πρώτου κύκλου) θα είναι επαρκής, για να καταφέρουν περισσότεροι να αντικαταστήσουν το συμβατικό τους αυτοκίνητο με ηλεκτρικό.
Σε κάθε περίπτωση όμως είναι προφανές ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι "σπορ για λίγους" και η επιδότηση που δίνεται από την κυβέρνηση είναι πιλοτική αν όχι επικοινωνιακή . Εξάλλου στο ισοζυγιο ως προς τις εκπομπές αερίων θα ήταν πιο σημαντικό να αντικατασταθούν τα λεωφορεία και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα κατά προτεραιότητα από ηλεκτρικά.
Σε ό,τι αφορά τα ταξί, έχει εξαγγελθεί ξεχωριστό Πρόγραμμα από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά όχι αρκετά ευρύ. Δηλαδή η επιδότηση μπορεί να αγγίξει τα 22.500 ευρώ (πολύ θετικό) αλλά θα δοθούν μόλις 40 εκατομμύρια! Στον πρώτο κύκλο ελάχιστοι ιδιοκτήτες ταξί ενδιαφέρθηκαν να αξιοποιήσουν την επιδότηση για αλλαγή οχήματος. Πέρα από το υψηλό κόστος δεν έχω δει προσωπικά κάποια πιάτσα ταξί με εγκατάσταση φορτιστών. Άρα και στις υποδομές είμαστε αρκετά πίσω.
Και μπορεί την εβδομάδα που πέρασε η φράση "οι φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητο" να συζητήθηκε πολύ αλλά πιο σίγουρο είναι ότι τόσο οι φτωχοί όσο και οι μεσαίοι δεν μπορούν να έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο και η επιδότηση που δίνεται είναι χωρίς αντίκρισμα για τους πολλούς.