ΟΑΚΑ: Ο Σαντιάγκο Καλατράβα είχε αφήσει οδηγίες για τη συντήρηση, οι οποίες χάθηκαν
Οδηγίες για τη συντήρηση του στεγάστρου στο ΟΑΚΑ, είχε αφήσει ο Σαντιάγο Καλατράβα, αλλά αυτές χάθηκαν. Όπως μετέδωσε ο ΑΝΤ1, «ο Καλατράβα είχε αφήσει στην Αθήνα αναλυτικό εγχειρίδιο συντήρησης, το οποίο στη συνέχεια έχασαν οι υπηρεσίες».
Το 2005 η Lloyd διαπίστωσε κακοτεχνίες στην αρχική κατασκευή, χωρίς να τίθεται στατικό θέμα. Το 2006-2007 υπεγράφη σύμβαση συντήρησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων με τη Hochtief, στην οποία δεν συμπεριλαμβανόταν το ΟΑΚΑ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, γερμανική εταιρεία έκανε τεχνικό έλεγχο το 2008-2009 και δόθηκαν αναλυτικές οδηγίες, με τη μορφή εγχειριδίου, στο οποίο προβλεπόταν συντήρηση στο ΟΑΚΑ κάθε εξάμηνο . Αυτές οι συντηρήσεις έγιναν μόνο το 2014, όταν εγκρίθηκε κονδύλι μερικών εκατομμυρίων για να αντιμετωπιστούν ζημιές στο Τείχος των Εθνών του ΟΑΚΑ.
Ακόμη, όταν το 2021 το ΟΑΚΑ εντάχθηκε στο ταμείο συνοχής και ανθεκτικότητας, προβλέπονταν δαπάνες 53,8 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση του Ολυμπιακού Κέντρου, από τα οποία τα 22,3 εκατομμύρια αφορούσαν τη συντήρηση και επίσκεψη του στεγάστρου Καλατράβα.
Δεύτερη μελέτη από το ΤΕΕ και εισαγγελική έρευνα
Μετά το λουκέτο στο ΟΑΚΑ, θα ακολουθήσει δεύτερη μελέτη από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Στο μεταξύ άμεσα αναμένεται να ξεκινήσει η έρευνα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, για το ζήτημα που έχει προκύψει με τη στατικότητα του στεγάστρου Καλατράβα.
Ο εισαγγελέας Νικόλαος Μαργαρίτης θα ερευνήσει σε βάθος πενταετίας το θέμα της συντήρησης των εγκαταστάσεων στο ΟΑΚΑ. Τα διερευνώμενα αδικήματα μεταξύ άλλων είναι έκθεση σε κίνδυνο και παραβίαση κανόνων οικοδομικής ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, η έρευνα του εισαγγελέα θα επικεντρωθεί σε τρία ζητήματα:
- Ποιες ήταν οι εισηγήσεις του κατασκευαστή για τη συντήρηση κι αν τηρήθηκαν
- Αν υπήρχαν εισηγήσεις άλλων οργάνων για περιοδική συντήρηση κι αν ναι σε ποιους είχαν υποβληθεί και ποια ήταν η κατάληξή τους
- Γιατί έγινε η μελέτη που έδειξε τώρα το πρόβλημα στατικότητας και με ποια αφορμή ξεκίνησε αυτή
Τα προβληματικά έργα Καλατράβα σε όλο τον κόσμο
Τα έργα του Σαντιάγο Καλατράβα έχουν ένα μακρύ ιστορικό από υπερβάσεις στον προϋπολογισμό και στον χρόνο ολοκλήρωσης.
Τουλάχιστον από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 καταγράφονται έργα που κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ πάνω από το αρχικό, έργα που είχαν σχεδιαστικά λάθη, ακόμη και έργα που δεν τέλειωσαν ποτέ.
Στη Νέα Υόρκη, από τα εντυπωσιακά σχέδια στην υλοποίηση ο σταθμός μεταφορών στο Μανχάταν πέρασε από σαράντα κύματα με το κόστος να ανεβαίνει κατά πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια και την έναρξη λειτουργίας να αναβάλλεται διαρκώς.
Αν και δεν είναι ο μεγαλύτερος σταθμός στην πόλη, είναι ο πιο εντυπωσιακός και ο πιο ακριβός. Μόνο τα μεταλλικά κομμάτια έφτασαν να ζυγίζουν πάνω από 36.000 τόνους κατασκευάστηκαν μάλιστα στην Ιταλία και εισήχθησαν στις ΗΠΑ ανεβάζοντας δραματικά το κόστος. Τα γυάλινα κομμάτια, όμως, καταργήθηκαν για λόγους ασφαλείας.
Εν τω μεταξύ, ο Καλατράβα σχεδίασε ένα άλλο μικρότερο έργο. Είναι ο ελληνορθόδοξος ναός του Αγίου Νικολάου που βρισκόταν κάτω από τους Δίδυμους Πύργους και ισοπεδώθηκε κατά την επίθεση την 11η Σεπτεμβρίου. Το νέο κτίσμα, που εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2022 (αν και ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για το 2021), είναι πάντως εντυπωσιακό.
Το 2017 οι New York Times ρωτούσαν πάντως γιατί είχαν σταματήσει οι εργασίες ανακατασκευής του ναού του Αγίου Νικολάου, δίνοντας την απάντηση ότι αυτό οφείλεται –και εδώ– στην εκτόξευση του εκτιμώμενου κόστους του ναού από τα 50 στα 78 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε λίγους μήνες και στη «σκιά» που καλύπτει τη διαχείριση των δωρεών από στελέχη της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής, με έδρα τη Νέα Υόρκη.
Ακόμη χειρότερα τα πράγματα στη Βαλένθια, τη γενέτειρα πόλη του Καλατράβα. Μια σειρά από κτίρια πολιτισμού (όπερα, μουσείο, πλανητάριο) κόστισαν πολύ πάνω από το προβλεπόμενο (από 300 εκατ. σε πάνω από 1 δισ. ευρώ), έχουν σοβαρά προβλήματα με κομμάτια της πρόσοψης να πέφτουν λόγω των ανέμων, αλλά έχουν και μεγάλα οικονομικά ανοίγματα.
Το αποτέλεσμα: ο δήμος της Βαλένθια μήνυσε τον αρχιτέκτονα, αλλά και ο ίδιος μήνυσε τους δημιουργούς ιστοσελίδας που κατέγραφε τις υπερτιμολογήσεις στα έργα του.
Σε μια άλλη ισπανική πόλη, το Μπιλμπάο, η πεζογέφυρα ήταν μεν εντυπωσιακή, αλλά αποδείχτηκε κίνδυνος για τους πεζούς. Τη λύση έδωσε ένα μαύρο κάλυμμα που αλλοίωσε την ιδέα του Καλατράβα αλλά πάντως δεν είναι επικίνδυνα.
Ωραία, αλλά καθόλου πρακτική ήταν η πεζογέφυρα στο Μεγάλο Κανάλι της Βενετίας, μία πόλη που τότε -και ακόμη περισσότερο σήμερα- είχε σοβαρά προβλήματα με τον υπερτουρισμό. Οι φθορές ήταν πολλές, ο φωτισμός ποτέ δεν ήταν καλός, αλλά το χειρότερο είναι ότι πολλοί τουρίστες κατέληξαν στα νοσοκομεία με σπασίματα. Τα σχεδόν 12 εκατομμύρια που κόστισε το έργο ήταν τελικά τρεις φορές πάνω από το προβλεπόμενο. Λογικό μέσα όλα αυτά που ο δήμος της Βενετίας ζήτησε αποζημίωση από τον Καλατράβα.