Ο Τραμπ συνεχίζει την επιβολή δασμών στα αυτοκίνητα
Ο Ντόναλντ Τραμπ συνεχίζει την επιβολή δασμών, με τα εισαγόμενα Ευρωπαϊκά αυτοκίνητα να είναι ο επόμενος στόχος.
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ συνέχισε να απειλεί για δασμούς, λέγοντας ότι οι νέες εισφορές στα αυτοκίνητα θα επιβληθούν μόλις στις 2 Απριλίου. Την 1η Απριλίου θα είναι η μέρα όπου τα μέλη του υπουργικού του συμβουλίου, πρόκειται να παραδώσουν εκθέσεις/προτάσεις για μια σειρά δασμών σε αυτοκίνητα εισαγωγής. Όπως εκείνος λέει, προσπαθεί να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο εμπόριο.

«Ίσως γύρω στις 2 Απριλίου», είπε ο Τραμπ απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πότε ενδέχεται να μπουν οι δασμοί για τα αυτοκίνητα εισαγωγής. Ήταν η τελευταία σε μια σειρά εμπορικών ενεργειών που αποκάλυψε ο Τραμπ από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του για δεύτερη φορά στις 20 Ιανουαρίου. Από την ανάληψη των καθηκόντων του, έχει επιβάλει δασμούς 10% σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα , επιπλέον των υφιστάμενων εισφορών. Στη συνέχεια ανακοίνωσε (και μετά καθυστέρησε για ένα μήνα τους δασμούς 25% σε αγαθά από το Μεξικό και μη ενεργειακές εισαγωγές από τον Καναδά).

Παράλληλα όρισε ημερομηνία έναρξης στις 12 Μαρτίου για δασμούς 25% σε όλο το εισαγόμενο χάλυβα και αλουμίνιο και την περασμένη Πέμπτη ζήτησε από την οικονομική ομάδα του να καταστρώσει σχέδια για αμοιβαίους δασμούς σε κάθε χώρα που φορολογεί τις εισαγωγές των ΗΠΑ. Οι δασμοί αυτοί, που όπως υποστήριξε ο Τραμπ, θα ισοπεδώσουν τον ανταγωνισμό για τα αμερικανικά προϊόντα στο εξωτερικό και θα αναζωογονήσουν την μακροχρόνια παρακμάζουσα παραγωγική βάση των ΗΠΑ.
Ο Τραμπ δεν αποκάλυψε άλλες λεπτομέρειες για τις προθέσεις του για δασμούς αυτοκινήτων. Αλλά θεωρεί πως οι άλλες χώρες ως άδικη μεταχείριση των εξαγωγών αυτοκινήτων των ΗΠΑ στις ξένες αγορές ήταν εδώ και πολύ καιρό ένα επώδυνο σημείο για αυτόν.

Και η Ευρώπη έχει βάλει δασμούς
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, για παράδειγμα, εισπράττει δασμούς 10% στις εισαγωγές οχημάτων, τετραπλάσιο από το δασμολόγιο των ΗΠΑ για επιβατικά αυτοκίνητα 2,5%. Οι ΗΠΑ, ωστόσο, εισπράττουν δασμούς 25% σε μία εξαιρετικά κερδοφόρα κατηγορία αυτή των εισαγόμενων φορτηγών.
Σύμφωνα με τη συλλογή δεδομένων αυτοκινήτων Ward's Intelligence, σχεδόν το ένα τέταρτο των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι ταξινομήθηκαν ως εισαγόμενα, τα οποία στα στοιχεία τους ξεπερνούν τα οχήματα που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ, τον Καναδά ή το Μεξικό. Το εμπορικό σύμφωνο για τους εμπορικούς εταίρους της Βόρειας Αμερικής που ανανέωσε ο Τραμπ στην πρώτη του θητεία, η Συμφωνία ΗΠΑ-Καναδά-Μεξικού ή USMCA, ορίζει εκτενείς κανόνες προέλευσης για τα εξαρτήματα που περιλαμβάνονται στα οχήματα που κατασκευάζονται στις τρεις χώρες. Όλα τα οχήματα, των οποίων το 75% των ανταλλακτικών τους που προέρχονται από τις τρεις χώρες δεν υπόκεινται σε δασμούς.

Η συμφωνία USMCA θα αναθεωρηθεί το 2026 και αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι τα σχόλια του Τραμπ για τους δασμούς στα αυτοκίνητα αποτελούν ως μια πρώτη προσφορά για επαναδιαπραγμάτευση μιας συμφωνίας που περιέγραψε ως τη «μεγαλύτερη» εμπορική συμφωνία ποτέ. «Η Ford, η GM και η Stellantis συνεχίζουν να πιστεύουν ότι τα οχήματα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων που πληρούν τις απαιτήσεις USMCA δεν πρέπει να υπόκεινται σε πρόσθετους δασμούς», δήλωσε ο Matt Blunt, πρόεδρος του American Automotive Policy Council, το οποίο εκπροσωπεί τα συμφέροντα της Ford, της General Motors και της Stellantis.