Ο Προσφυγικός Ελληνισμός βρήκε... καταφύγιο στην «OPAP Arena»
H 18η Νοεμβρίου ήταν μια σημαντική μέρα τόσο για την ΑΕΚ όσο και για κάθε άνθρωπο που βίωσε τον ξεριζωμό. Πλέον ο Προσφυγικός Ελληνισμός έχει το δικό του μουσείο που στεγάζει κειμήλια ετών, τα οποία βρήκαν την θέση που τους αξίζει, σε ένα διαμορφωμένο χώρο στον 1ο όροφο της «OPAP Arena». Με κινητήρια δύναμη τον Δημήτρη Μελισσανίδη, το όραμα του πήρε σάρκα και οστά εγκαινιάζοντας το "Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού".
Γυρίζουμε τον χρόνο πίσω, όταν στις 14 Νοεμβρίου 2018, στο Αμφιθέατρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η Επιστημονική Επιτροπή που θα αναλάμβανε την υλοποίηση του. Επίτιμος Πρόεδρος αυτής, ήταν ο αείμνηστος Μίκης Θεοδωράκης και Πρόεδρος η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ. Η ιδέα δημιουργίας του μουσείου ήρθε παράλληλα με την χτίση του γηπέδου της ΑΕΚ. Σκοπός αυτού είναι να μην ξεχαστούν ποτέ οι φωνές των προσφύγων προγόνων και κάθε ανθρώπου που βίωσε τον ξεριζωμό από τον Μικρασιατικό Πόντο, την Καππαδοκία, την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και άλλες περιοχές της Μικράς Ασίας.
Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν κάτω από κλίμα συγκίνησης καθώς η ξενάγηση που ακολούθησε έφερε στο μυαλό σκηνές εκείνης της εποχής, με τους ανθρώπους να αποχωρίζονται τα σπίτια τους και με ένα σακί στον ώμο να φεύγουν, εγκαταλείποντας τα υπάρχοντας τους, βρισκόμενοι να ζουν σε παράγκες και λασπωμένα αντίσκηνα. Πληθώρα κειμηλίων από τις αλησμόνητες πατρίδες δώρισαν απόγονοι των προσφύγων, προκειμένου να κοσμήσουν το μουσείο.
Μια γωνιά του μουσείου άκρως συγκινητική για τον Δημήτρη Μελισσανίδη και την οικογένεια του, αφιερωμένη στον παππού του. Ο Ιάκωβος Δαμιανού Μελισσανίδης, ζούσε ως άρχοντας στην Μικρά Ασία το 1918, όμως η μοίρα το 1943 τον οδήγησε στην Φλώρινα εκτελώντας χρέη οδοκαθαριστή.
Με την τεχνολογία που διαθέτει και το οπτικοακουστικό υλικό, οι επισκέπτες μεταφέρονται στον χώρο και τον χρόνο εκείνης της εποχής. Παρουσιάζεται ολόκληρη η ιστορική αναδρομή πριν και μετά τον ξεριζωμό, μέχρι την άφιξη των προσφύγων και την συμβολή τους στις τέχνες και την ανάπτυξη της νεότερης Ελλάδας.
Τζένη Παπαδοπούλου