Ο χρόνος «πάγωσε» στην Καλλιθέα: Η τρύπα που «κατάπιε» αυτοκίνητα το 2018, υπάρχει ακόμα...
Έξι χρόνια μετά η τρύπα της Καλλιθέας παραμένει ανοιχτή. Ο προάγγελος μιας σειράς προβλημάτων που ανακαλύφθηκαν. Αυτοψία του flash.gr.
Η ανακάλυψη λίμνης κάτω από την κοίτη του Κηφισού λίγες μέρες μετά την έναρξη της νέας χρόνιας, αναζωπύρωσε τις συζητήσεις και τους φόβους για την κατάσταση που βρίσκονται οι υποδομές που σκεπάζουν το μεγαλύτερο ποτάμι της Αθήνας αλλά και τα ρέματα που καταλήγουν σε αυτό.
Μπορεί η περιφέρεια Αττικής και το υπουργείο υποδομών να απορρίπτουν κατηγορηματικά κάθε υπόνοια ότι στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή υπάρχει κίνδυνος για κάποια σοβαρή αστοχία στην κατασκευή που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ατύχημα σε όλο το μήκος που καλύπτονται τα ρέματα και ο Κηφισός, ωστόσο σε αρκετούς πολίτες ξύπνησαν μνήμες από παλαιότερα περιστατικά όταν ξαφνικά χάθηκε το έδαφος κάτω από τα πόδια τους.
Ένα τέτοιο περιστατικό συνέβη στις 11 Μαΐου του 2018 όταν στη συμβολή των οδών Παναγή Τσαλδάρη και Χαροκόπου στα σύνορα των δήμων Καλλιθέας και Ταύρου, σε υπαίθριο χώρο που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι ως χώρο στάθμευσης για τα οχήματα τους, άνοιξε η γη καταπίνοντας τρία από αυτά.
Το ευτύχημα στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν πως δεν υπήρχε κανένας μέσα στα αυτοκίνητα ή γύρω από αυτά με αποτέλεσμα να υπάρχουν μόνο υλικές ζημιές.
Όπως έγινε γνωστό αργότερα από τους αρμόδιους φορείς κάτω από το συγκεκριμένο σημείο περνάει τμήμα του Ιλισού που ενώνεται με τον Κηφισό.
Από τότε μέχρι σήμερα, τίποτα δεν άλλαξε στο σημείο εκτός από την περίφραξη του χώρου που στην ουσία κατάργησε έναν από τους λίγους ανοιχτούς χώρους στάθμευσης που τόσο έχει ανάγκη η περιοχή. Παρόλα αυτά δεν δείχνει να πτοεί κάποιους που αποφάσισαν να κάνουν γκράφιτι μέσα στις ανοιχτές τρύπες στο έδαφος παρά την επικινδυνότητα στη στατικότητα του σημείου.
Το συγκεκριμένο συμβάν της βύθισης του εδάφους έδειξε σε όλους, πολίτες και αρμόδιες Αρχές πώς κάτι δεν πάει καλά με την στατικότητα σε τμήματα της κατασκευής που καλύπτει τις μεγάλες ροές υδάτων της Αττικής. Και η τρύπα που παραμένει ανοιχτή από το 2018 ως σήμερα εξακολουθεί να το θυμίζει σε όλους.
Μπελαβίλας στο flash.gr: Χρειάζεται συνολική αυτοψία των ποταμών και των ρεμάτων της Αττικής
Το Flash.gr μίλησε με τον καθηγητή του ΕΜΠ και επικεφαλής του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος Νίκο Μπελαβίλα για την κατάσταση στο συγκεκριμένο σημείο αλλά και για την ανακάλυψη των λιμνών κάτω από τον Κηφισό που τόσο θορύβησαν τις τελευταίες μέρες την κοινή γνώμη.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, το έργο «σκεπάσματος» του Ιλισού, ο οποίος περνά κάτω από το συγκεκριμένο πάρκινγκ είναι ένα παλιό γερασμένο έργο με κάποια τμήματα να είναι κατασκευασμένα από τη δεκαετία του 1950. Στα χρόνια που μεσολάβησαν πάρα πολλά σημεία του έργου δέχτηκαν εκ νέου παρεμβάσεις για σύνδεση δικτύων της ΕΥΔΑΠ ή της ΔΕΗ με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργήσει κενά στα πρανή και τις πλάκες και το νερό όταν φουσκώνει να μπαίνει μέσα και τα διαβρώνει. Ο ίδιος θεωρεί ότι χρειάζεται μία συνολική αυτοψία των υποδομών των ποταμών και των ρεμάτων της Αττικής συμπεριλαμβανομένου του Ιλισού ώστε να διαπιστωθούν τα προβλήματα και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις όπου αυτές χρειάζονται. Διαφορετικά κάποια στιγμή φαινόμενα όπως αυτό στην Καλλιθέα ίσως επαναληφθούν σε άλλα σημεία αυτών των κατασκευών.
Προς το παρόν όπως μας ενημέρωσε ο καθηγητής στο κομμάτι του Μοσχάτου έχει δρομολογηθεί επισκευή και διεύρυνση του ποταμού στο τμήμα που περνά από τις Τζιτζιφιές, ανάμεσα σε Καλλιθέα και Μοσχάτο.
Τα άμεσα βήματα που πρέπει να γίνουν
Όσο για το ζήτημα της λίμνης που βρέθηκε κάτω από τον Κηφισό και τους φόβους για την στατικότητα του έργου που συζητείται έντονα στον δημόσιο διάλογο τις τελευταίες μέρες, πρόκειται για την τρίτη λίμνη με τις άλλες δύο να έχουν βρεθεί τον Ιανουάριο του 2021 και τον Ιούλιο του 2023 από την Ομάδα «Γεωμυθική». Πρόκειται δηλαδή για προβλήματα που είχαν εντοπιστεί αρκετό καιρό νωρίτερα χωρίς ωστόσο να είχαν δημιουργήσει τον ανάλογο θόρυβο.
Σύμφωνα με τον κ. Μπελαβίλα οι «λίμνες» έχουν βρεθεί στα σημεία αναβαθμών, δηλαδή στα σημεία που το κατέβασμα του ποταμού συναντά «σκαλοπάτια» με το νερό να πέφτει με πολύ μεγάλη ένταση. Σε κάποια από αυτά τα σημεία η κατασκευή αποδείχτηκε αδύναμη με συνέπεια τη δημιουργία αυτών των λιμνών.
Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει η πολιτεία σύμφωνα με τον καθηγητή είναι σαφή. Άμεσα να γίνει αυτοψία από ειδικευμένους μηχανικούς και επιστήμονες σε όλο το μήκος των κατασκευών. Να βγουν τα πορίσματα αναφορικά με τα προβλήματα που θα εντοπιστούν καθώς και να γίνουν τα σχέδια για την επισκευή και τη διόρθωση αυτών των προβλημάτων. Επισκευές που θα πρέπει να προγραμματιστούν και να γίνουν το συντομότερο δυνατό ειδικά για τα πιο επικίνδυνα σημεία.
Θετικό είναι σύμφωνα με τον ίδιο το γεγονός ότι εδώ και λίγους μήνες προχωρά από την περιφέρεια ο έλεγχος και ο καθαρισμός των ρεμάτων καθώς βοηθά στην αποσυμφόρηση και τη ροή των υδάτων μειώνοντας ταυτόχρονα την πίεση στην κατασκευή.