Άιρτον Σένα, το αστέρι της Φόρμουλα 1 που έσβησε νωρίς
30 χρόνια από τον θάνατο του Άιρτον Σένα...
Ήταν Μάϊος του 1994 όταν το αστέρι της Φόρμουλα 1 Άιρτον Σένα, έσβησε νωρίς. 30 χρόνια αργότερα και κανείς δεν μπορεί να πιστέψει το πόσο άδικα έφυγε από τη ζωή ο οδηγός από τη Βραζιλία.
Ο Άιρτον Σένα Ντα Σίλβα, όπως είναι το πλήρες όνομα του, γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1960 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας σε μια «εύπορη» οικογένεια. Από αρκετά μικρή ηλικία έδειχνε ότι ξεχώριζε, ειδικότερα όταν επέλεξε να ασχοληθεί με το μηχανοκίνητο αθλητισμό και όχι με το ποδόσφαιρο όπως οι περισσότεροι στη πατρίδα του. Του άρεσε να τρέχει αλλά όχι με το παραδοσιακό τρόπο.
Ο χαρισματικός χαρακτήρας του
Μπορεί ο Άιρτον Σένα να μεγάλωσε σε ευκατάστατη οικογένεια αλλά ποτέ δε σταμάτησε να προσπαθεί να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών, ιδιαίτερα στη χώρα του. Ο ίδιος μάλιστα έχει πει «Οι πλούσιοι δεν γίνεται να μένουν σε ένα νησί που περιβάλλεται από φτώχεια. Όλοι αναπνέουμε τον ίδιο αέρα και πρέπει να δίνονται ίσες ευκαιρίες σε όλους», μία φράση που περιέγραφε ακριβώς τη κατάσταση που επικρατούσε στη Βραζιλία εκείνη τη περίοδο και ίσως επικρατεί ακόμα και σήμερα.
Για τον ίδιο ο μόνος τρόπος να αλλάξει αυτό, ήταν μέσα από την σωστή διδασκαλία των παιδιών. Ο Σένα συνείσφερε εκατομμύρια για να βελτιώσει αυτό το χάσμα που επικρατούσε στη χώρα του. Δεν ενστερνίστηκε καμία πολιτική ιδεολογία, ήταν βαθιά θρησκευόμενος και πίστευε ότι όλοι αξίζουν από μια ευκαιρία. Ήταν ένας χαρισματικός χαρακτήρας που έκανε αυτό που αγαπούσε και λατρεύεται σαν εθνικός ήρωας στη Βραζιλία.
Η είσοδος του στη Φόρμουλα 1
Το 1983 ο Άιρτον Σένα παίρνει απόφαση να αγωνιστεί στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 3 με την ομάδα της Γουέστ Σάρεϊ Ράσινγκ όπου το κατακτά και τραβά πάνω του το ενδιαφέρον πολλών ομάδων της Φόρμουλα 1. Με τον ίδιο να καταλήγει στη Τόλμαν, μια από τις αδύναμες ομάδες εκείνης της περιόδου. Στο Γκραν Πρι του Μονακό ο Άιρτον Σένα θα αφήσει όλο το μηχανοκίνητο αθλητισμό με το στόμα ανοιχτό.
Στις κατατακτήριες δοκιμές στο Μονακό ο Βραζιλιάνος θα βρεθεί στη 13 η θέση, κατά τη διάρκεια του αγώνα όμως θα ξεσπάσει καταιγίδα. Ο Σένα βλέπει τον έναν οδηγό μετά τον άλλον να εγκαταλείπουν, ωστόσο εκείνος συνέχιζε κανονικά. Λίγο αργότερα οι αγωνοδίκες θα διακόψουν τον αγώνα και το τέλος του θα τον βρει στη 2 η θέση. Εκείνη την ημέρα θα καταλάβει και αυτός αλλά και όλος ο κόσμος πως στο βρεγμένο οδόστρωμα είναι ανίκητος. Όλα αυτά μόλις στα 24 του χρόνια.
Η εξέλιξη του σε θρύλο του αθλήματος
Ο Σένα χρειαζόταν ένα καλύτερο μονοθέσιο, για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί πλήρως το απαράμιλλο ταλέντο που διέθετε. Έτσι, το 1985 μεταπήδησε στη Λότους. Όπου ανέβασε το επίπεδο των εμφανίσεων του αλλά δεν ήταν όμως αρκετό για να αναδείξει το μάξιμουμ το δυνατοτήτων του. Το 1988 θα αλλάξει στρατόπεδο και θα πάει στη Μακλάρεν, στην ομάδα την οποία ανδρώθηκε.
Εκεί θα κατακτήσει 3 παγκόσμια πρωταθλήματα Φόρμουλα 1(1988,1990,1991). Το 1998, η Μακλάρεν έχει χάσει το δυναμισμό της σαν ομάδα, μετά και την αποχώρηση της Χόντα. Η Γουίλιαμς η οποία τα τελευταία δύο χρόνια έχει σημειώσει δραματική άνοδο, είχε θελήσει και παλαιότερα να τον κάνει δικό της αλλά λόγω ιδιαίτερων συνθηκών δεν τα κατάφερε. Το 1994 όμως αυτό αλλάζει, καθώς η Γουίλιαμς τον εντάσσει στο δυναμικό της.
Η Πρωτομαγιά του 1994
Έχοντας μετακομίσει πλέον στη Γουίλιαμς, ο Βραζιλιάνος δεν αντικρίζει αυτά που περίμενε. Το μονοθέσιο της Γουίλιαμς φαίνεται ασταθές από τους πρώτους δύο αγώνες κιόλας. Στις 30 Απριλίου, στο Γκραν Πρι της Ιμόλα, ο Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ (οδηγός της Σίμτεκ Φόρντ), βρίσκει τραγικό θάνατο κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων γύρων προσκρούοντας σε τσιμεντένιο τοίχο στη στροφή Βιλνέβ. Βλέποντας το αυτό ο Σένα αποφάσισε να αποσυρθεί από τη διαδικασία.
Πληροφορίες λένε ότι την επόμενη μέρα, τη Πρωτομαγιά του 1994, ο Βραζιλιάνος οδηγός όντας αρκετά σοκαρισμένος από το συμβάν, ζήτησε τη βοήθεια του αποσυρμένου πλέον Πρόστ για τη βελτίωση ασφαλείας του αθλήματος και συμφώνησαν να το συζητήσουν περαιτέρω πριν το Γκραν Πρι του Μονακό. Ο αγώνας παράλληλα στην Ιμόλα ξεκινά δραματικά, αφού στον πρώτο μόλις γύρο υπήρξε μια σοβαρή σύγκρουση. Έτσι στη πίστα μπήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Η συνέχεια θα δοθεί 5 γύρους αργότερα αλλά στον 7 ο ο αγώνας θα ξανασταματήσει. Ο Άιρτον Σένα θα χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου στην ευθεία Ταμπουρέλλο και θα χτυπήσει σε
ένα τσιμεντένιο τοίχο. Μετά τη συντριβή, φαίνεται ότι ο Βραζιλιάνος έχει υποστεί
κάποιου είδους τραυματισμό, σε κανένα όμως δε πήγαινε το μυαλό ότι λίγες ώρες αργότερα θα ανακοινωνόταν ο θάνατος του.
Ο θάνατος του ακούστηκε σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης και όλος ο πλανήτης θρήνησε τον άδικο χαμό του Βραζιλιάνου οδηγού. Στη γενέτειρα του θα κηρυχθεί τριήμερο εθνικό πένθος και στη κηδεία του θα παρευρεθούν αρκετοί συναθλητές του. Ακόμα, θα αποτελέσει έναυσμα για τη βελτίωση θεμάτων ασφαλείας στη Φόρμουλα 1, ιδιαίτερα στους κανόνες ασφαλείας όσον αφορά τις πίστες.
Χάρης Δάβος