Νότια Κορέα: «Mayday, χτύπησα σε πουλιά» το τελευταίο μήνυμα του πιλότου - Μοιραίος ο τοίχος
Θα είχαν σωθεί όλοι αν το αεροσκάφος είχε σταματήσει στα χωράφια αναφέρει κορυφαίος εμπειρογνώμονας.
Οι διάλογοι του πιλότου με τον πύργο ελέγχου και τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και το χρονολόγιο των τελευταίων λεπτών πριν τη συντριβή του Boeing 737-800, δίνουν ως αιτία τη σύγκρουση του αεροσκάφους με πουλιά, στο αεροδρόμιο της Μουάν στη Νότια Κορέα.
Σύμφωνα με όσα μεταδίδουν διεθνή μέσα ενημέρωσης η τελευταία επικοινωνία του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου 8:58 (ώρα Κορέας) όταν είπε εξέπεμψε σήμα κινδύνου (mayday), χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόβλημα που αντιμετώπιζε πέραν της φράσης «bird strike, bird strike, go-around» (μτφ. χτύπησα σε πουλιά, χτύπησα σε πουλιά, κάνω στροφή).
Μετά από πέντε λεπτά το αεροπλάνο έκανε touchdown με την «κοιλιά» στον μήκους 2,8 χλμ. διάδρομο προσγείωσης πριν να καταλήξει σε μια τσιμεντένια κατασκευή.
Ανάλυση του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου στο Action 24
Μιλώντας για την πολύνεκρη τραγωδία στη Νότια Κορέα, ο επί χρόνια πρόεδρος της Ένωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας και σημερινός δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ανέλυσε τα ερωτήματα για τα οποία ζητούνται απαντήσεις, καθώς ο ίδιος έχει εμπειρία 17 ετών στον ίδιο τύπο αεροπλάνου.
Όπως είπε στο Action 24 το βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί από την επιτροπή που έχει αναλάβει τη διερεύνηση του αεροπορικού δυστυχήματος, είναι γιατί οι πιλότοι του μοιραίου Boeing δεν μπόρεσαν να κατεβάσουν το σύστημα προσγείωσης (σ.σ. τους τροχούς).
«Στα όρια του εγκλήματος ότι υπήρχε εκεί ο τοίχος»
Ο τσιμεντένιος τοίχος πάνω στον οποίο προσέκρουσε το αεροσκάφος της Jeju Air υπήρξε μοιραίος, σύμφωνα με ειδικούς της αεροπορίας, με αποτέλεσμα τη συντριβή και τον θάνατο 179 ανθρώπων.
Ο κορυφαίος εμπειρογνώμονας σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας David Learmount δήλωσε στο Sky News πως η σύγκρουση με τον τοίχο (που ουσιαστικά ήταν η βάση ενός συστήματος του αεροδρομίου για καθοδήγηση αεροσκαφών) αποτέλεσε την «καθοριστική στιγμή» της καταστροφής.
«Όχι μόνο δεν υπάρχει καμία δικαιολογία [για να υπάρχει], αλλά νομίζω πως είναι στα όρια του εγκλήματος το ότι υπάρχει εκεί», είπε.
Μάρτυρες ανέφεραν ότι είδαν μεγάλο αριθμό πτηνών γύρω από τον διάδρομο λίγο πριν από τη συντριβή και ο πύργος ελέγχου είχε προειδοποιήσει τον πιλότο για την πιθανότητα πρόσκρουσης με πουλιά. Ένα λεπτό αργότερα το αεροπλάνο εξέπεμψε σήμα κινδύνου.
Όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε στη δεύτερη προσπάθειά του στις 9.03 π.μ., το σύστημα προσγείωσης δεν είχε ανοίξει.
Ο κ. Learmount πιστεύει ότι οι επιβαίνοντες είχαν καλές πιθανότητες επιβίωσης από τη στιγμή που ο πιλότος έφερε το αεροπλάνο στο έδαφος, παρότι ταξίδευε με μεγάλη ταχύτητα.
«Δεδομένων των συνθηκών, ο πιλότος το κατέβασε όμορφα. Πηγαίνουν πολύ γρήγορα, αλλά το αεροπλάνο είναι ακόμα άθικτο, καθώς γλιστράει στο έδαφος», είπε.
Καθώς έφτασε στο τέλος του αεροδρομίου και χτύπησε στον τοίχο, το αεροπλάνο καταστράφηκε σχεδόν αμέσως.
«Αυτού του είδους η δομή δεν θα έπρεπε να υπάρχει εκεί», είπε.
«Αυτό είναι τρομερό. Είναι απίστευτο».
Τι ήταν ο τσιμεντένιος τοίχος
Οι δορυφορικοί χάρτες δείχνουν ότι η τσιμεντένια κατασκευή βρισκόταν στο νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης κοντά στον περιμετρικό φράχτη.
Ήταν η βάση ενός συστήματος προσγείωσης το οποίο βοηθά τους πιλότους να προσγειώνονται τη νύχτα ή όταν η ορατότητα είναι κακή.
Στα περισσότερα αεροδρόμια τα συστήματα αυτά τοποθετούνται σε πτυσσόμενες κατασκευές, αναφέρει το SkyNews.
«Αν δεν υπήρχε ο τοίχος, θα είχε σταματήσει στα χωράφια και θα είχαν σωθεί όλοι»
Ο ειδικός της αεροπλοΐας που επικαλείται το SkyNews ανέφερε ότι δεν έχει ξαναδεί πουθενά το να υπάρχει ένα τέτοιο αντικείμενο περίπου 200 μέτρα ή λιγότερο από το τέλος του διαδρόμου.
Αν το αεροπλάνο δεν είχε προσκρούσει στον τοίχο, υπέθεσε ότι θα είχε περάσει μέσα από έναν περιμετρικό φράχτη, θα είχε διασχίσει έναν δρόμο και πιθανότατα θα είχε σταματήσει σε ένα παρακείμενο χωράφι.
«Υπήρχε άφθονος χώρος για να επιβραδύνει το αεροσκάφος και να σταματήσει», δήλωσε ο κ. Learmount.
«Και νομίζω ότι όλοι θα ήταν ζωντανοί... οι πιλότοι μπορεί να είχαν κάποια προβλήματα περνώντας μέσα από τον φράχτη ασφαλείας ή κάτι τέτοιο. Αλλά υποψιάζομαι ότι μπορεί και να είχαν επιβιώσει».
Δύσκολα θα επιβίωναν όλοι σε κάθε περίπτωση, λέει άλλη ειδικός
Μια άλλη ειδικός σε θέματα αεροπορίας, η Sally Gethin, δήλωσε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της σχετικά με τη θέση του τείχους, αλλά διαφωνεί ότι όλοι θα είχαν επιβιώσει.
Η Gethin είπε ότι «φαινόταν να διατηρεί την ταχύτητα, οπότε, ακόμη και αν υπήρχε περισσότερος χώρος στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης, θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε καταλήξει καταστροφικά».
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της χώρας, Joo Jong-wan, δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου των 2.800 μέτρων δεν ήταν παράγοντας που συνετέλεσε στη συντριβή - και υποστήριξε ότι τα τοιχώματα στα άκρα ήταν κατασκευασμένα σύμφωνα με τα πρότυπα της βιομηχανίας.