Με την ακρίβεια να πρωταγωνιστεί σε κάθε τομέα της καθημερινότητας και τα καύσιμα να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, η αναζήτηση των φθηνότερων πρατηρίων, για πολλούς, είναι μονόδρομος.
Σε κάποιες περιπτώσεις όμως, μας λένε οι ειδικοί του χώρου, μπορεί να είναι και παγίδα, καθώς -όπως έχει δείξει η ιστορία- ορισμένες από τις επιχειρήσεις που προσφέρουν στους πελάτες τους τόσο τη βενζίνη, όσο και το πετρέλαιο σε αισθητά χαμηλότερη τιμή, «συνοδεύουν» αυτή τους τη δελεαστική προσφορά και με καύσιμο αμφιβόλου ποιότητας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πρώτο «λουκέτο» που μπήκε προ ολίγων ημέρων, σε πρατήριο βενζίνης, για νοθευμένα καύσιμα. Κι ενώ η νοθεία καλά κρατεί, την ώρα που ο πόλεμος των κυκλωμάτων μαίνεται όταν πέφτει το σκοτάδι, το ερώτημα που προκύπτει για τους οδηγούς, είναι το εξής…
Πώς νοθεύονται τα καύσιμα;
Την απάντηση δίνει μέσω του Flash.gr, ο Θέμης Κιουρτζής, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. Έμπορος 40 χρόνια, που όμως τα προβλήματα στον κλάδο, τον έχουν ωθήσει στην απόφαση -μάς λέει- να κλείσει την επιχείρησή του και να φύγει από το επάγγελμα...
«Είναι διαχρονικό το πρόβλημα και υπάρχουν σημαντικά παρατράγουδα στην αγορά. Υπάρχουν οι διαλύτες, τα υποκατάστατα των καυσίμων, τα οποία σ’ ένα ποσοστό 20-30% -όταν ο διαλύτης είναι καλός- δεν ανιχνεύονται εύκολα στους ελέγχους. Τώρα βέβαια, για να βγάλει κάποιος περισσότερα λεφτά, ρίχνει πολύ περισσότερο υλικό που δεν πρέπει και γίνονται πολύ μεγάλες ζημιές στους κινητήρες. Ούτως ή άλλως ο κινητήρας κινδυνεύει από τον διαλύτη. Όταν υπάρχει και μεγάλη δοσολογία , τότε πραγματικά κινδυνεύει το αυτοκίνητο και όντως έχουν καταγραφεί πάρα πολλά τέτοια περιστατικά. Βέβαια ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει στο μυαλό του κάτι πολύ συγκεκριμένο. Ότι δεν μπορεί να βλέπει μόνο την τιμή. Τα περιθώρια κέρδους στα νόμιμα πρατήρια είναι πάρα πολύ μικρά, συνεπώς όταν βλέπει μεγάλες διαφορές τιμών, θα πρέπει να υποψιάζεται.»
Οι τρόποι για να νοθευτούν τα καύσιμα είναι δύο:
Ο πρώτος, είναι με την προσθήκη άλλων χημικών ουσιών. Μια επιλογή, μας λένε, που κάνουν οι επιτήδειοι όταν θέλουν να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους, πουλώντας την απλή αμόλυβδη των 95 οκτανίων. Τότε το τουλόλιο ή οι αλκοόλες, ανακατεύονται με το καύσιμο και κάνουν ένα επικίνδυνο για το όχημα, «κοκτέιλ». Μια ριψοκίνδυνη πρακτική, αφού το τουλόλιο είναι διαβρωτικό και σταδιακά μπορεί να βλάψει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα.
Ο δεύτερος τρόπος της νοθείας, είναι με την πρόσμιξη κάποιου άλλου φθηνότερου καυσίμου, σαφώς κατώτερης ποιότητας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη σούπερ αμόλυβδη των 100 οκτανίων, που νοθεύεται –όπως σημειώνουν οι γνωρίζοντες- με απλή αμόλυβδη ή το πετρέλαιο κίνησης που αναμειγνύεται με ναυτιλίας ή θέρμανσης, προκαλώντας στα diesel οχήματα, πολλά προβλήματα.
Τι προβλήματα προκαλεί το νοθευμένο καύσιμο στα οχήματα; Τα σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσετε
- Ποια είναι τα προβλήματα που προκαλεί το νοθευμένο καύσιμο στα οχήματά τους και πώς μπορούν να τα εντοπίσουν;
Εξαρτάται από τη νόθευση, μάς λέει ο Γρηγόρης Μόφορης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Συνεργείων Αυτοκινήτων Αττικής, με τον οποίο συνομιλήσαμε.
Υπάρχουν νοθείες που ανιχνεύονται από την πρώτη στιγμή και άλλες που είτε δεν ανιχνεύονται, είτε τις ανακαλύπτεις μακροπρόθεσμα. Αν τη νοθεία την έχουν κάνει «επαγγελματίες» -τονίζει χαρακτηριστικά- δεν κινδυνεύει το όχημα, αν την έχουν κάνει «ερασιτέχνες» σίγουρα τα αποτελέσματα θα είναι πιο εμφανή…
«Είναι αναλόγως την πρόσμιξη που κάνουν με τους διαλύτες. Από εκεί και πέρα, δημιουργούνται προβλήματα ειδικά στις τρόμπες, στις αντλίες βενζίνης ή πετρελαίου αντίστοιχα , στα φίλτρα πετρελαίου ή βενζίνης, στις σωληνώσεις και σε κάποιες βαλβίδες που έχουν τα αυτοκίνητα.
Προβλήματα, τα οποία άλλες φορές φαίνονται αμέσως κι άλλες φορές φαίνονται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Και εξαρτάται φυσικά, από το πόσες φορές έχεις βάλει νοθευμένο καύσιμο. Ο καταναλωτής δεν μπορεί να το ανιχνεύσει αυτό εύκολα. Ακόμη κι εγώ και ο καθένας από εμάς τους μηχανικούς, όταν πάει να βάλει καύσιμο, δεν βάζει τη γλώσσα του να το δοκιμάσει. Ούτε έχει κάποιο τρόπο για να το δοκιμάσει. Θα το δει στην πορεία. Τι συμβαίνει στην πορεία;
Αναλόγως την εμπειρία του κάθε οδηγού και ο οποίος μπορεί να ανιχνεύσει ή όχι, το πρόβλημα. Κάποιες φορές το καταλαβαίνει γιατί μπορεί να κάνει διακοπές, αυτό που λέμε εμείς σκορτσαρίσματα, πηγαίνει μπρος πίσω. Μπορεί να ανάβει κάποιο λαμπάκι διάγνωσης γενικής βλάβης, ένα πορτοκαλί συνήθως ανάβει, που είναι το check engine.
Όλα αυτά πρέπει να προβληματίσουν έναν οδηγό.» Υπάρχουν όμως και μια σειρά από άλλα «σημάδια» που θα πρέπει να βάλουν τον πελάτη σε υποψίες, ώστε να αντιδράσει άμεσα, πριν προκληθούν σοβαρές και κοστοβόρες υλικές ζημιές.
Συγκεκριμένα:
- Το καύσιμο θα τελειώσει πιο σύντομα
- Θα μυρίζει διαφορετικά
- Ο κινητήρας μπορεί να παίρνει δύσκολα, μπροστά
- Οι στροφές του οχήματος μπορεί να ανεβαίνουν με πιο αργό ρυθμό
Τι πρέπει να κάνετε όταν υποψιαστείτε ότι έχετε βάλει νοθευμένο καύσιμο
Όλες οι παραπάνω, είναι περιπτώσεις που συναντούν συχνά πυκνά οι μηχανικοί στα συνεργεία τους, μάς λέει ο κύριος Μόφορης, με το υλικό κόστος να είναι το μικρότερο, μπροστά στα προβλήματα υγείας που δημιουργούν τα καυσαέρια που εκπέμπονται εξαιτίας των νοθευμένων καυσίμων…
«Όταν ο οδηγός διαπιστώσει κάποιο από αυτά τα προβλήματα, πρέπει αμέσως να πηγαίνει σε ένα συνεργείο, τουλάχιστον για να δει το μέγεθος του προβλήματος. Γιατί αν το αφήσει μπορεί να γίνει σοβαρότερο το πρόβλημα.
-Εσείς συναντάτε συχνά τέτοιες περιπτώσεις; Διαπιστώνετε συχνά δηλαδή, ότι η ζημιά στο όποιο όχημα σας έχουν φέρει, είναι από νοθευμένο καύσιμο;
Κοιτάξτε, το διαπιστώνουμε. Συνήθως έχουμε μικροβλάβες, του τύπου να ρετάρει το όχημα, να μην προχωράει . Για τέτοια παραπονιούνται συνήθως οι οδηγοί, που είναι μικρές επισκευές, αλλά μπορεί να προκύψουν και μεγάλες επισκευές. Όπως π.χ. αν είναι η νοθεία του καυσίμου μεγάλη, μπορεί να δημιουργηθούν και σοβαρότερα προβλήματα που θα κοστίσουν πιο ακριβά.
Το βασικότερο όμως, είναι πως τα καυσαέρια που εκπέμπουν τα νοθευμένα καύσιμα, δημιουργούν σοβαρότατα θέματα υγείας, επικίνδυνα για την ανθρώπινη ζωή. Κάτι, το οποίο έχει μεγαλύτερο κόστος από οποιοδήποτε υλικό κόστος.»
Η άμεση επίσκεψη στο συνεργείο αυτοκινήτων με το οποίο συνεργάζεστε, μάς λέει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, είναι το δεύτερο βήμα. Το πρώτο, σημειώνει, είναι η πρόληψη. Να ελέγχετε δηλαδή, εκτός από την ποιότητα του καυσίμου και την «ποιότητα» του πρατηρίου. Πώς; «Οι οδηγοί, πάντα να ζητούν απόδειξη από το πρατήριο που προμηθεύονται τα καύσιμα για το όχημά τους. Απόδειξη την οποία θα πρέπει να προσέχουν αν είναι σύννομη ή όχι.
-Πώς μπορεί να ελέγξει ο πελάτης την απόδειξη;
Να την σκανάρει, να βλέπει τι έχει πάρει, τι ώρα έχει πάρει το καύσιμο, αν αυτή η απόδειξη έχει ανέβει ξανά. Γιατί όταν την σκανάρεις, έχει όλα τα στοιχεία. Έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα που έχουν οδηγήσει σε καταγγελίες στις αρχές, ότι πρόκειται είτε για διπλοαποδείξεις ή ότι δεν αντιστοιχούν στο καύσιμο που έχει βάλει ο πελάτης.
Δηλαδή, άλλη ποσότητα και άλλη ώρα ή ενδεχομένως την ίδια ποσότητα, αλλά σε διαφορετική ώρα. Που σημαίνει ότι η απόδειξη είναι επανεκτυπωμένη. Και κάτι ακόμα. Τα περισσότερα χρόνια, οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων κρύβονταν, ενώ τώρα οι εκπρόσωποι όλου του κλάδου ζητούν να καθαρίσει η αγορά. Δηλαδή μπαίνουμε εμείς μπροστά ώστε να καθαρίσει η αγορά και εκεί προσανατολίζονται οι πρατηριούχοι. Διεκδικούν τη νομιμότητά τους. Δεν προσπαθούν να κρυφτούν.»