Νίκη Τραμπ στον Παναμά: Οι Κινέζοι πούλησαν κρίσιμα λιμάνια στην αμερικανική BlackRock
Η αγορά έρχεται μετά από απειλές του Αμερικανού προέδρου ότι οι ΗΠΑ θα επιδιώξουν να πάρουν πάλι τον έλεγχο της διώρυγας του Παναμά.

Σε αμερικανικά χέρια περνάει ο έλεγχος δυο στρατηγικής σημασίας λιμανιών στις δυο εξόδους της διώρυγας του Παναμά, σε Ατλαντικό και Ειρηνικό ωκεανό. Οι πιέσεις του Ντόναλντ Τραμπ και οι καταγγελίες ότι η στρατηγικής σημασίας για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα διώρυγα είναι υπό κινεζικό έλεγχο έφεραν αποτέλεσμα με την αμερικανική εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων BlackRock να έρχεται σε συμφωνία με την εταιρεία Hutchison, που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ, για να αγοράσει τα δύο λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά.
Η αγορά έρχεται μετά από εβδομάδες καταγγελιών του Αμερικανού προέδρου ότι η Διώρυγα του Παναμά βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Κίνας και ότι οι ΗΠΑ πρέπει να πάρουν τον έλεγχο του καναλιού.
Η διώρυγα του Παναμά, όπως και η Γροιλανδία, περιλαμβάνονταν στην ομιλία του Τραμπ στο Κογκρέσο. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ επανέλαβε ενώπιον των δυο νομοθετικών σωμάτων ότι οι ΗΠΑ θα «πάρουν πίσω» τη Διώρυγα του Παναμά. «Για να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η εθνική μας ασφάλεια, η κυβέρνησή μου θα πάρει πίσω τη Διώρυγα του Παναμά, κι ήδη αρχίσαμε να το κάνουμε», είπε ο πρόεδρος, αναφερόμενος στην αγοραπωλησία, μεταξύ BlackRock και Hutchison.
Μέσω θυγατρικής η CK Hutchison Holding εκμεταλλεύεται λιμάνια στον Ατλαντικό Ωκεανό και τις εισόδους του Ειρηνικού Ωκεανού στη Διώρυγα του Παναμά και όπως είπε θα πουλήσει τα συμφέροντά της στο πλαίσιο μιας συμφωνίας αξίας 22,8 δισ. δολαρίων. Η CK Hutchison, που ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο του Χονγκ Κονγκ, Li Ka-shing, δεν ανήκει στην κινεζική κυβέρνηση, αλλά επειδή έχει την έδρα της στο Χονγκ Κονγκ λειτουργεί σύμφωνα με τους κινεζικούς χρηματοοικονομικούς νόμους. Διαχειρίζεται τα λιμάνια από το 1997.
Η συμφωνία για δεκάδες λιμάνια ανά την υφήλιο
Η συμφωνία BlackRock και Hutchison δεν περιλαμβάνει μόνο τα επίμαχα λιμάνια στον Παναμά, αλλά συνολικά 43 λιμάνια σε 23 χώρες ανά την υφήλιο. Η εξαγορά των δύο τερματικών σταθμών στη Διώρυγα του Παναμά θα απαιτήσει την έγκριση από την κυβέρνηση της χώρας της Κεντρικής Αμερικής.
Μήκους 82 χλμ η διώρυγα του Παναμά διασχίζει τη χώρα και είναι ο κύριος σύνδεσμος μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού ωκεανού. Έως και 14.000 πλοία ταξιδεύουν μέσω της διώρυγας αυτής κάθε χρόνο, συμπεριλαμβανομένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγών πλοίων, που μεταφέρουν αυτοκίνητα, φυσικό αέριο και άλλα αγαθά, καθώς και στρατιωτικά σκάφη. Η Διώρυγα του Παναμά διανοίχθηκε στις αρχές της πρώτης δεκαετίας του περασμένου αιώνα και οι ΗΠΑ διατήρησαν τον έλεγχο της ζώνης του καναλιού μέχρι το 1977, όταν μια συνθήκη προέβλεψε τη σταδιακή παράδοση στον Παναμά, η οποία ολοκληρώθηκε το 1999.
Η Διώρυγα του Παναμά είχε γίνει σημείο ανάφλεξης τις πρώτες εβδομάδες στην εξουσία του Τραμπ, καθώς επιδιώκει να επεκτείνει τα σύνορα των ΗΠΑ και να πάρει τον έλεγχο των υποδομών – αναστατώνοντας συμμάχους και χώρες που είχαν επωφεληθεί από δεκαετίες αυξανόμενου ελεύθερου εμπορίου.
Ο Τραμπ έχει παραθέσει σειρά επιχειρημάτων για την ανάκτηση από τις ΗΠΑ του ελέγχου της Διώρυγας του Παναμά και της γύρω περιοχής. Υποστήριξε ότι η κινεζική επιρροή αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, ότι η αμερικανική επένδυση στην αρχική κατασκευή του καναλιού δικαιολογεί την ανάκτηση του ελέγχου και ότι τα αμερικανικά πλοία χρεώνονται υπερβολικά για τη χρήση της πλωτής οδού. Σε μια επίσκεψη στον Παναμά τον Φεβρουάριο, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο ζήτησε από τη χώρα να κάνει «άμεσες αλλαγές» σε αυτό που αποκαλεί «επιρροή και έλεγχο» της Κίνας στο κανάλι. Ο Παναμάς απέρριψε τους ισχυρισμούς της αμερικανικής κυβέρνησης και ο πρόεδρος Χοσέ Ραούλ Μουλίνο είπε ότι η Διώρυγα του Παναμά «είναι και θα παραμείνει» στα χέρια της χώρας της Κεντρικής Αμερικής.
Η συμφωνία με τη BlackRock έρχεται μετά την εξαγορά της GIP από τον διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων, η οποία βοήθησε να γίνει μια δύναμη στις επενδύσεις σε υποδομές.