New York Times: Οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη
Σκληρή κριτική στη χώρα μας με το το νέο εκτενές δημοσίευμα της εφημερίδας New York Times, το οποίο καταπιάνεται με την ασφάλεια στους σιδηρόδρομους, διαψεύδοντας την κυβέρνηση για τα περί «ανθρώπινου λάθους» και «κακιάς στιγμής».
Το άρθρο της διάσημης και έγκυρης αμερικανικής εφημερίδας έχει τίτλο «Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις: Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ελλάδα καθυστέρησε για χρόνια».
Το εκτενές δημοσίευμα των New York Times επικαλείται, σε πολύ μεγάλο κομμάτι, τις καταγγελίες των εργαζόμενων συνδικαλιστών, οι οποίοι προειδοποιούσαν για το τραγικό δυστύχημα, αλλά η κυβέρνηση κώφευε.
Όπως αναφέρει, «διάφορα στελέχη των σιδηροδρομικών συνδικάτων έχουν γράψει οργισμένες επιστολές προς την ελληνική κυβέρνηση εδώ και χρόνια, συμπεριλαμβανομένου και του περασμένου μήνα, προειδοποιώντας για τα προβλήματα ασφαλείας. Επιστολή προειδοποιούσε για μια τραγωδία και επέκρινε τους Έλληνες αξιωματούχους για τη χρονοτριβή τους».
Το ίδιο δημοσίευμα τονίζει ότι υπάλληλοι «έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από εκείνα που χρησιμοποιούνται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
«Αλλά ακόμη και αυτό το πιο υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, με τα φώτα και τα σήματα εκτός λειτουργίας.
Αυτή η συρροή καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε τον πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτο σε αυτό που κάθε σύστημα ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει: το ανθρώπινο λάθος» σημειώνουν οι New York Times
Μάλιστα, σε άλλο σημείο του δημοσιεύματος σημειώνεται πως «η ακριβής αιτία των αργών αναβαθμίσεων του συστήματος ασφαλείας δεν ήταν άμεσα σαφής, αλλά οι συνδικαλιστές, οι αξιωματούχοι και οι εμπειρογνώμονες ανέφεραν ως παράγοντες τους αυστηρούς προϋπολογισμούς, τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία του Covid-19, τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και τις διαμάχες για τις συμβάσεις».
Οι «αδιαφανείς» ελληνικές Αρχές
Στο δημοσίευμα γίνεται λόγος για αδιαφάνεια εκ μέρους των ελληνικών αρχών. Ειδικότερα, σημειώνεται πως «αξιωματούχοι για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη δήλωσαν ότι οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης παραμελήσει το κρίσιμο έργο της παρακολούθησης και της επικαιροποίησης των διαδικασιών και του εξοπλισμού ασφαλείας σε όλο το δίκτυο. Αυτό θα μπορούσε να είχε βελτιώσει ακόμη και το υποτυπώδες σύστημα ασφαλείας της χώρας, είπαν.
Ο κ. Doppelbauer, από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δήλωσε ότι ο οργανισμός του για την ασφάλεια έχει εκδώσει εκθέσεις και έχει καλέσει τις χώρες μέλη να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους, αλλά δεν μπορεί να αναγκάσει τις εθνικές κυβερνήσεις να προβούν σε αλλαγές. Σύμφωνα με πολλαπλά πρότυπα, το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα ήταν το πιο θανατηφόρο στην Ευρώπη.
"Καταρτίσαμε ένα σχέδιο δράσης και ζητήσαμε από τις ελληνικές αρχές να υποβάλουν έκθεση σχετικά με το σχέδιο δράσης", δήλωσε. "Αλλά οι εξουσίες μας είναι περιορισμένες".
Οι ελληνικές Αρχές, ωστόσο, δεν ήταν διαφανείς όσον αφορά σημαντικές λεπτομέρειες για τον σιδηρόδρομο. Δύο εβδομάδες πριν από το δυστύχημα, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι προσέφυγαν στη δικαιοσύνη κατά της Ελλάδας λόγω της άρνησής της να δημοσιοποιήσει τη βασική σύμβαση που καθορίζει τον τρόπο διαχείρισης του σιδηροδρόμου καθώς εκσυγχρονίζεται».
Συστημικά προβλήματα
«Ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απέδωσε τη συντριβή σε "τραγικό ανθρώπινο λάθος". Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ήταν ανεπαρκείς. Και ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο του δυστυχήματος, αντιμετωπίζει κατηγορίες, μεταξύ των οποίων και ανθρωποκτονία από αμέλεια» αναφέρουν οι New York Times και σχολιάζουν: «Ωστόσο, το δυστύχημα ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που υπερβαίνουν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα»
«Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας συγκαταλέγεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου, παρά το γεγονός ότι έχει λάβει 700 εκατομμύρια δολάρια για εκσυγχρονισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για αυτό που αποκάλεσε "αδικαιολόγητες καθυστερήσεις".
Η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό σύστημα αυτόματης ασφάλειας», τονίζει σε άλλο σημείο, αφού έχει χαρακτηρίσει το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα ως «τη στη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία της χώρας»