Νέες επιδοτήσεις στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» -Ποιο είναι το επόμενο βήμα
Νέες επιδοτήσεις 1.363 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», τι μοπορεί να γίνει όταν τα χρήματα τελειώσουν;

Σε νέα πληρωμή δικαιούχων στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» προχώρησε σήμερα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.
Με την 6η απόφαση έγκρισης, πιστώνονται στους λογαριασμούς 1.363 δικαιούχων συνολικά 4.605.719,46 ευρώ. Από το ποσό αυτό, 3.283.753,17 ευρώ αφορούν 1.175 φυσικά πρόσωπα, ενώ τα υπόλοιπα 1.321.966,29 ευρώ δίνονται σε 188 νομικά πρόσωπα. Μέσω αυτής της φάσης του Προγράμματος, θα επιδοτηθούν 1.421 ηλεκτρικά οχήματα, συμβάλλοντας σημαντικά στην ανανέωση του στόλου οχημάτων με φιλικότερα προς το περιβάλλον μέσα μετακίνησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά, από την έναρξη του Προγράμματος τον Ιούνιο του 2024, έχουν ήδη καταβληθεί 18.177.594,00 ευρώ, καθιστώντας το «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» έναν από τους πιο αποτελεσματικούς μηχανισμούς ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Η αποτελεσματικότητα του προγράμματος αντικατοπτρίζεται και στα συνολικά στοιχεία των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), το 2024 καταγράφηκε ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων, με αύξηση άνω του 65% σε σχέση με το 2023. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν τις 7.500 μονάδες, αποδεικνύοντας ότι η ζήτηση αυξάνεται σταθερά, κυρίως λόγω των επιδοτήσεων.

Ωστόσο, το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» έχει περιορισμένο χρονικό ορίζοντα και η τρέχουσα φάση του αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα. Όπως συμβαίνει με όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, η συνέχιση των αποτελεσμάτων εξαρτάται από τη διατήρηση της στήριξης.
Τι μπορεί να γίνει μετά τη λήξη του προγράμματος;
Η σταδιακή απεξάρτηση της αγοράς από τις κρατικές ενισχύσεις είναι αναμενόμενη, όμως η μετάβαση πρέπει να είναι ομαλή. Το κράτος, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για στροφή στην καθαρή ενέργεια και τις βιώσιμες μεταφορές, μπορεί να εξετάσει:
- Τη δημιουργία ενός νέου κύκλου επιδοτήσεων με στοχευμένα κίνητρα για χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
- Τη φορολογική ελάφρυνση για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων (μειωμένος ΦΠΑ, απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας).

- Τη στήριξη της αγοράς μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να καταστεί πιο προσβάσιμη στο ευρύ κοινό.
- Την επέκταση των δημόσιων υποδομών φόρτισης, προκειμένου να αρθεί ένα από τα βασικά εμπόδια στη μαζική υιοθέτηση.
Το επόμενο βήμα της πολιτείας πρέπει να συνδυάσει την ενίσχυση της ζήτησης με πολιτικές που θα κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση βιώσιμη και χωρίς επιστροφή.