Μπορούν οι προστατευτικές μπάρες να σταματήσουν τα μεγάλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ αποκαλύπτει πως τα προστατευτικά κιγκλιδώματα ασφαλείας δεν μπορούν πια να συγκρατούν τα μεγάλα και βαριά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι συγκοινωνιολόγοι μαζί με τους υπευθύνους ασφαλιστικών εταιριών ανησυχούν.
Ένα χάος είναι έτοιμο να ξεσπάσει στην Αμερική. Από τη μία πλευρά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία μεγαλώνουν σε διαστάσεις και βάρος. Από την άλλη πλευρά είναι οι ιδιοκτήτες τους με τον τρόπο που οδηγούν, αλλά και οι συνθήκες/υποδομές στους δρόμους τους.
Έτσι οι ειδικοί ανησυχούν τώρα ιδιαίτερα ότι τα προστατευτικά κιγκλιδώματα των δρόμων που φαίνεται πως δεν θα αντέξουν το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων σε περίπτωση σύγκρουσης. Αυτό έδειξαν οι δοκιμές πρόσκρουσης που έγιναν από το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα στο τμήμα Midwest Roadside Safety Facility. Εκεί οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τον ίδιο τύπο προστατευτικού κιγκλιδώματος που υπάρχει σε επαρχιακούς δρόμους και αυτοκινητόδρομους σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Associated Press, που δημοσίευσε την έρευνα και το video : Όταν το βαρύ ηλεκτρικό Rivian R1T χτύπησε τα προστατευτικά κιγκλιδώματα, αυτά διαλύθηκαν και δεν συγκράτησαν το όχημα.
Για τους ερευνητές δεν ήταν καθόλου έκπληξη το αποτέλεσμα: Το σχεδόν 3,5 τόνων Rivian R1T (μοντέλο 2022 με βάρος 3152 κιλά) πέρασε το μεταλλικό προστατευτικό κιγκλίδωμα και σχεδόν δεν επιβράδυνε μέχρι που χτύπησε σε ένα τσιμεντένιο φράγμα λίγα μέτρα μετά.
«Γνωρίζαμε ότι θα ήταν μια εξαιρετικά απαιτητική δοκιμή του συστήματος οδικής ασφάλειας», είπε ο Cody Stolle υπεύθυνος του Midwest Roadside Safety Facility του πανεπιστημίου και πρόσθεσε: «Οι μπαριέρες δεν κατασκευάστηκαν για να συγκρατούν οχήματα πάνω από 2270 κιλά».
Οι δοκιμές ενίσχυσαν την ανησυχία των ιθυνόντων, στον τομέα της ασφάλειας του υπουργείου μεταφορών, για το βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ενώ φαίνεται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα προστατεύουν τους επιβαίνοντες τους (το πανεπιστήμιο σημείωσε ότι το Rivian δεν είχε σχεδόν καμία ζημιά στο εσωτερικό του μετά τη σύγκρουσή του με το τσιμεντένιο φράγμα) η ανησυχία είναι για τους επιβάτες των άλλων αυτοκινήτων.
Αν υπάρξει σύγκρουση με άλλο όχημα, τα προστατευτικά κιγκλιδώματα και τα τσιμεντένια εμπόδια υποτίθεται ότι είναι η τελευταία γραμμή άμυνας όπως περιέγραψε στο AP news ο Εκτελεστικός Διευθυντής του μη κερδοσκοπικού Κέντρου για την Ασφάλεια Αυτοκινήτων Michael Brooks: «Τα προστατευτικά κιγκλιδώματα είναι ένα είδος ασφάλειας τελευταίας ανάγκης. Νομίζω ότι αυτό που βλέπετε εδώ εκφράζει την πραγματική ανησυχία για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι το βάρος τους. Υπάρχουν πολλά νέα μοντέλα σε αυτή την κατηγορία ή ακόμα και μεγαλύτερου μεγέθους και ζυγίζουν 3 με 3,1 τόνους. Αυτό είναι μια ανησυχία» είπε ο Brooks.
Ακόμη και ένα Tesla που χτύπησε ένα προστατευτικό κιγκλίδωμα σε μια δοκιμή που έγινε από το Σώμα Μηχανικών του Στρατού διέλυσε τις μπαριέρες. Τη δοκιμή αυτή δημοσίευσε το Atlanta News First. Ωστόσο, αυτή η ανησυχία για τα υπέρβαρα αυτοκίνητα δεν είναι κάτι καινούργιο. Ξεκίνησε στη δεκαετία του '90, όταν τα SUV «γεννήθηκαν» και… αναπτύσσονταν, αλλά με το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων η ανησυχία τείνει να γίνει φόβος. Τα προστατευτικά κιγκλιδώματα, μαζί με τις υπόλοιπες υποδομές στις ΗΠΑ, θα πρέπει να αλλάξουν για να διαχειριστούν το… βάρος των περιστάσεων.
Όσο για την Ελλάδα, αυτά απλά ελπίζουμε να μείνουν μακριά μας. Βλέπετε τα προστατευτικά κιγκλιδώματα που διαθέτουμε στους δρόμους μας είναι ήδη ανεπαρκή και παλαιά για να σταματήσουν τη σύγκρουση ενός κανονικού αυτοκινήτου, πόσο μάλλον των ηλεκτρικών. Βλέπετε το κρίσιμο κομμάτι των υποδομών ασφαλείας είναι συχνά υποβαθμισμένο ή αφήνεται να υποβαθμιστεί ή εγκαθίσταται από την αρχή εντελώς λανθασμένα.