Μιχάλης Βρεττάκος: Ένας 14χρονος βιολιστής στη στέγη του κόσμου
Με αφορμή το 2022 ως Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας είναι καιρός πλέον όχι μόνο να μιλάμε μόνο για τους νέους του σήμερα, αλλά και να τους αναδεικνύουμε. Μία νεολαία που πέρασε δια πυρός και σιδήρου, αφού ζει την πανδημία, βιώνει οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις και παρ’ όλα αυτά στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, αναδεικνύοντας το δυναμικό αλλά και ευαίσθητό της πρόσωπο: Ο Μιχάλης Βρεττάκος είναι ένας σπουδαίος βιολιστής μόλις 14 ετών.
https://www.youtube.com/watch?v=t-oQvw5Oyic
Μιλήσαμε για τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες, τα όνειρά του, την μουσική καθημερινότητά του καθώς και για τον ρόλο της μουσικής που καταρρίπτει σύνορα και προκαταλήψεις. Μου έπαιξε πολλά κομμάτια αλλά με το Pugnani του Fritz Kreisler, με κάθε νότα να μιλάει δυνατά στη ψυχή μου, ήρθε αυτόματα στο μυαλό η φράση του γερμανού συγγραφέα Berthold Auerbach «η μουσική ξεπλένει από την ψυχή την σκόνη της καθημερινότητας».
Η δημοσιογράφος-εκπαιδευτικός-θεατρολόγος Παρασκευή Φαναριώτη συνάντησε τον Μιχάλη Βρεττάκο στο πλαίσιο του φακέλου νεολαία που ανοίγει στον flash.gr το μη κερδοσκοπικό σωματείο Vision Network Athens καθόλη τη διάρκεια του 2022-Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας.
Λίγα λόγια από τον Μιχάλη, για τον Μιχάλη;
Ονομάζομαι Μιχάλης Βρεττάκος, είμαι 14 χρονών και ασχολούμαι με το βιολί εδώ και 7 χρόνια. Είμαι στην β ανωτέρα και φοιτώ στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών στο παράρτημα του Αλίμου.
Πως ανακάλυψες την αγάπη σου για το βιολί;
Πάντα μου άρεσε η μουσική, από μικρό παιδί. Μάλιστα όταν άκουγα μουσική, διεύθυνα την ορχήστρα σαν μεγάλος μαέστρος! Άρα ήταν πολύ λογικό στα 7 μου χρόνια να ζητήσω να μάθω ένα μουσικό όργανο. Επισκέφτηκα το Ωδείο, το οποίο συστεγάζεται με το σχολείο μου, άκουσα όλα τα όργανα αλλά αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν το βιολί. Πώς από 4 χορδές μπορεί να παραχθεί ένας τέτοιος ήχος! Πιστεύω πως είναι ο βασιλιάς των οργάνων.
Ποια είναι η έως τώρα μουσική σου πορεία;
Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι στην β ανωτέρα στο βιολί, έχω τελειώσει την ιστορία της μουσικής, είμαι στην α αρμονία, και τέλος κάνω μουσική δωματίου και prima vista. Στόχος μου είναι να πάρω το δίπλωμά μου και ενδεχομένως να συμμετάσχω σε διεθνείς διαγωνισμούς.
Επίσης είμαι μέλος του σύνολου βιολιών" Ο Τρίτων", που ιδρύθηκε πριν από περίπου δέκα χρόνια από τον δάσκαλο μου, Τάκη Νίκολη, και το ρεπερτόριό του είναι κυρίως έργα κλασσικής μουσικής. Αποτελείται από μαθητές (από δώδεκα χρόνων και άνω) που πέραν της κατάρτισης στοχεύουν και στην κοινωνική διάσταση της μουσικής εκτέλεσης, στην ουσία δηλαδή της μουσικής τέχνης που δεν είναι άλλη από τη μουσική συνεύρεση, εκεί όπου ο μουσικός φεύγει από τον εαυτό του και εκτελεί συνυπάρχοντας μουσικά με τους άλλους σ΄ ένα όμορφο μουσικό περιβάλλον.
Πως είναι άραγε μία «συναυλιακή» σου μέρα;
Εξασκούμαι κάθε μέρα πριν από κάθε συναυλία διότι πρέπει οι μουσικές ικανότητές μου να αναδειχθούν στο κοινό που με ακούει. Στις συναυλίες όμως τα δίνω όλα γιατί εκεί όλοι καταλαβαίνουν τι αξίζεις και πόσο καλός είσαι. Και για μένα η επαφή και η αλληλεπίδραση με το κοινό, όσο μικρός και αν είμαι είναι η μεγαλύτερη επιβράβευση!
Ποιοι είναι οι στόχοι σου, τα όνειρα σου;
Οι στόχοι μου είναι υψηλοί. Θα ήθελα να γίνω διάσημος, ίσως ένας από τους καλυτέρους βιολιστές στον κόσμο.
Πόσο εύκολα συνδυάζονται σχολείο και μουσική;
Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν είναι εύκολο να συνδυάσεις σχολείο και υψηλό επίπεδο ενασχόλησης με την μουσική. Απαιτούνται θυσίες όπως λιγότερες βόλτες με τους φίλους σου, λιγότερος ελεύθερος χρόνος αλλά αν κάτι αγαπάς πάρα πολύ, όπως εγώ το βιολί μέχρι στιγμής με καλό προγραμματισμό και αρκετή πίεση θα πάρω δίπλωμα στην Α Λυκείου.
Κατά τη γνώμη σου, καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;
Ένας καλλιτέχνης κατά την γνώμη μου, ούτε γεννιέται ούτε γίνεται. Φυσικά για να είσαι καλός, χρειάζεται ταλέντο πού είναι ένα εκ γενετής χαρακτηριστικό αλλά χωρίς συστηματική εξάσκηση δεν θα υπάρχει ανταπόκριση στην πρόοδο του καλλιτέχνη.
Ετοιμάζεις κάτι τον τελευταίο καιρό;
Ετοιμάζω εδώ και καιρό ένα πολύ δύσκολο κομμάτι το Rondo Capriccioso του Camille Saint Saens, που θα το παίξω με την πρώτη ευκαιρία σε συναυλία και αποτελεί ένα από τα βασικά κομμάτια για την απόκτηση του διπλώματός μου.
Από που αντλείς συνήθως έμπνευση όταν παίζεις;
Οι πηγές έμπνευσής μου είναι πολλές. Αρχικά ο κ. Τάκης Νίκολης, ο δάσκαλός μου, ο πιο δημιουργικός και δοσμένος δάσκαλος βιολιού στην Ελλάδα, κατά την γνώμη μου. Επίσης ο πιο ταλαντούχος βιολονίστας στον κόσμο, ο κ. Itzhak Perlman, ένας βιολιστής αμερικανοεβραϊκής καταγωγής, τον οποίο ακούω πολύ συχνά και θα ήθελα να του μοιάσω.
Υπάρχει μυστικό για την επιτυχία;
Ένα κίνητρο για επιτυχία θα μπορούσε για παράδειγμα να είναι η αναγνωρισιμότητα , όταν ο καλλιτέχνης έχει δουλέψει πολύ σκληρά, θα ήθελε να δει τις προσπάθειές του να αναγνωρίζονται. Ως μουσικός που είμαι, μπορώ να καταλάβω αυτή την ανάγκη. Ένας καλλιτέχνης για να είναι βέβαια επιτυχημένος κατά τη γνώμη μου πρέπει να είναι αρχικά ευχαριστημένος με την πρόοδό του και με την συνεχή εξέλιξή του.
Που βλέπεις τον εαυτό σου μετά από κάποια χρόνια;
Πιστεύω ότι θα πετύχω το στόχο μου και αυτός είναι μουσικές σπουδές στο εξωτερικό, σε ένα ξακουστό πανεπιστήμιο στην Αυστρία ή στην Αγγλία με ανθρώπους που θα έχουμε πολλά κοινά ενδιαφέροντα.
Η τέχνη θέλει θυσίες;
Φυσικά και πρέπει να θυσιάσεις κάποια πράγματα ασήμαντα η σημαντικά, σύμφωνα με την κρίση σου. Εγώ σε προσωπικό επίπεδο, όπως προανέφερα , έχω θυσιάσει βόλτες με φίλους μου για να βρίσκομαι στις πρόβες, μαθήματα στο σχολείο, ακόμη και τον ύπνο μου, για να μπορώ να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις του βιολιού!
Τι συμβουλεύεις όσους συνομήλικους σου θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική;
Θα ήθελα να πω σε όλους τους μικρούς σε ηλικία καλλιτέχνες, να μην αφήσουν ποτέ τα όνειρά τους όσο τρελά και να τους φαίνονται, γιατί αν προσπαθήσουν και κάνουν θυσίες πολύ πιθανόν να τα πετύχουν!
Θα έπαιρνες μέρος σε ένα σόου ταλέντων;
Τα talent shows πιστεύω ότι είναι ένας καλός παράγοντας τηλεθέασης αλλά και διασημότητας για έναν ενήλικα αλλά δεν θα το πρότεινα σε καμία περίπτωση στα παιδιά, όπως είμαι και εγώ! Πιστεύω ότι είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί να διαχειριστεί σε μικρή ηλικία την όποια αναγνωρισιμότητα μπορεί να αποκτήσει μέσα από ένα τέτοιο παιχνίδι. Εν τέλει θεωρώ ότι ένα σοβαρό μουσικό, τον αποπροσανατολίζει από την πορεία του.
Η μουσική έχει για σένα σύνορα;
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και πρέπει να αποτελεί μια από τις βασικές αρχές του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσα από την αναγνώριση και την ισοτιμία ενός πολιτισμού, μαθαίνουμε όλοι να συνυπάρχουμε και να αλληλοεπιδρούμε, ότι πετυχαίνει η μουσική, μια επικοινωνία χωρίς σύνορα και προκαταλήψεις! Αυτή είναι και η μαγεία της μουσικής.
Που μπορούμε να σε ακούσουμε;
Στο youtube έχω κανάλι στο όνομα pevret και φυσικά εκκρεμεί και η ιστοσελίδα μου που είναι υπό κατασκευή .
Επιμέλεια συνέντευξης: Παρασκευή Φαναριώτη, δημοσιογράφος-εκπαιδευτικός-θεατρολόγος, τακτικό μέλος του μη κερδοσκοπικού σωματείου Vision Network Athens
Συνεργασία μη κερδοσκοπικού σωματείου Vision Network Athens με flash.gr
EUROPEAN YEAR OF YOUTH 2022
Σειρά young visioners