Μινιόν: Η ιστορία και οι χριστουγεννιάτικες αναμνήσεις
Μινιόν: Στα μακρινά (!) 80s δεν υπήρχε Αθηναίος και χωρίς υπερβολή, Έλληνας που να μην είχε έρθει για ψώνια στο Μινιόν της πλατείας Ομονοίας.
Ήταν ο απόλυτος χριστουγεννιάτικος προορισμός μικρών και μεγάλων, με τις εντυπωσιακές και σπάνιες τότε, κυλιόμενες σκάλες μέσα στο πολυκατάστημα που σε οδηγούσαν μέχρι τον 7ο, με την ποικιλία των προϊόντων σε ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια και με τον εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο στολισμό και τον viral Άη Βασίλη κάτω από το logo Μινιόν...
Και ποιός δεν θυμάται με θλίψη τη φωτιά που το κατέστρεψε ολοσχερώς.
Για όλους όσοι το θυμούνται λοιπόν στις δόξες του, η είδηση ότι το πολυκατάστημα της παιδικής μας ηλικίας ξανανοίγει δημιουργεί συναισθήματα χαράς και νοσταλγίας.
Το Μινιόν θα γίνει και πάλι ένα σύγχρονο, πολυώροφο πολυκατάστημα, το οποίο μπορεί να συμβάλλει ξανά στην αναβάθμιση της πλατείας Ομονοίας, όπως και τότε στα μακρινά 80s.
Η ιστορία ενός μεγάλου πολυκαταστήματος
Το Μινιόν ήταν το δημιούργημα και το όνειρο ενός ανθρώπου, του Γιάννη Γεωργακά.
Οι πρωτοπορίες που εισήγαγε ήταν οι ετήσιες εκπτώσεις, οι λίστες γάμου και τα πριμ στους υπαλλήλους.
Ο ιδρυτής του γεννήθηκε το 1913 σε ένα χωριό της Ολυμπίας. Σε ηλικία 13 ετών ήρθε στην Αθήνα για δουλειά. Παρακολούθησε νυχτερινό σχολείο για εμποροϋπαλλήλους και μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας αρχίζει να δουλεύει πλασιέ με το ποδήλατό του, προμηθεύοντας με μικροπράγματα τα περίπτερα.
Ο νεαρός θα γοητευτεί από ένα περίπτερο στα Χαυτεία, το Μινιόν (από το ομηρικό "μινύος" που σημαίνει πολύ μικρός), το οποίο διέφερε από τα υπόλοιπα, αφού διέθετε μια ευρεία γκάμα προϊόντων, όπως τσιγάρα, εφημερίδες, στυλό, γυαλιά, είδη καπνού και μια σειρά από χρηστικά μικροαντικείμενα.
Και κάπως έτσι ξεκινάει ο Γιάννης Γεωργακάς πείθει τον ιδιοκτήτη του Μινιόν, Άγγελο Σεραφειμίδη, να συνεταιρισθούν.
Σύντομα θα ανοίξουν ένα ακόμη περίπτερο και λίγο αργότερα το πρώτο τους κατάστημα, στα Χαυτεία. Μετά τον πόλεμο, οι δύο συνεταίροι είναι πια έτοιμοι για το μεγάλο άλμα, ανοίγοντας το 1944 το Μινιόν, στην Πατησίων.
Το Μινιόν ήταν το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα που καθιέρωσε τις ετήσιες εκπτώσεις
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '50 θα αγοράσει ένα δεκαώροφο κτίριο, πάντα κοντά στην Ομόνοια, και λίγο μετά αγοράζει και το διπλανό του.
Τη δεκαετία του '70, το Μινιόν έχει πια μετατραπεί σε ένα τεράστιο σύγχρονο πολυκατάστημα, το ενδέκατο μεγαλύτερο σε μέγεθος σε όλη την Ευρώπη, με ετήσιες πωλήσεις που προσεγγίζουν το ένα δισεκατομμύριο δραχμές. Αναδεικνύεται σε σήμα κατατεθέν της πρωτεύουσας.
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι τις γιορτές πλήθος κόσμου συρρέει για να φωτογραφηθεί με τον Άγιο Βασίλη, αλλά και να γνωρίσουν τον ευγενέστατο κύριο, τον ίδιο τον ιδρυτή, που ήταν πάντα εκεί μοιράζοντας σοκολάτες στα παιδιά.
Το Μινιόν ήταν το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα που καθιέρωσε τις ετήσιες εκπτώσεις, κατήργησε τα παζάρια θέτοντας καθορισμένες τιμές, καθιέρωσε τη διαφήμιση στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, εγκατέστησε κυλιόμενες σκάλες, χρησιμοποίησε Η/Υ, εισήγαγε τη λίστα αγορών και τη λίστα γάμου, εγκατέστησε κλιματιστικό και λειτούργησε στις εγκαταστάσεις του κομμωτήριο, καφετέρια, εστιατόριο, μπαρ, ακόμα και ταξιδιωτικό γραφείο.
Η μεγάλη φωτιά
Παραμονές Χριστουγέννων του 1980 μπήκε η μεγάλη φωτιά που κατέστρεψε ολοσχερώς το πολυκατάστημα.
Η πυρκαγιά ξεκίνησε από τους υψηλότερους ορόφους, όπου βρίσκονται τα πλέον εύφλεκτα υλικά, γεγονός που βεβαιώνει ότι πρόκειται για εμπρησμό.
Από το Μινιόν απέμεινε μόνο ο σκελετός του κτιρίου ενώ το Κατράντζος κατάρευσε. Η πυροσβεστική υπολογίζει ότι οι ζημίες ανέρχονται στα δύο δισ. δραχμές.
Με προκήρυξη που έφτασε μέσω ταχυδρομείου στις εφημερίδες, στις 22 Δεκεμβρίου, η οργάνωση-φάντασμα "Επαναστατική Οργάνωση Οκτώβρης 80" ανέλαβε την ευθύνη του εμπρησμού.
Η καταστροφή είναι ολοσχερής, πάνω από δύο δισεκατομμύρια υπολογίστηκαν οι ζημιές, όμως ο Γεωργακάς αρνείται να κηρύξει πτώχευση και το ξαναφτιάχνει με τη βοήθεια των υπαλλήλων του.
Το νέο Μινιόν σε χρόνο ρεκόρ ανοίγει και πάλι αλλά τίποτα δεν είναι όπως παλιά. Το 1983 περνάει στα χέρια τού κράτους, αφού εντάχθηκε στις λεγόμενες "προβληματικές επιχειρήσεις", όμως εξακολουθεί να παραμένει στάσιμο σε μια εποχή όπου οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, καθώς κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα shop in shop καταστήματα, που σύντομα θα άλλαζαν την εικόνα του λιανεμπορίου.
Σε μια απέλπιδα προσπάθεια, ο Γεωργακάς, μαζί με μια ομάδα επιχειρηματιών, αποκτά ξανά, το 1991, τον έλεγχό του. Ένα χρόνο μετά, όμως, καταπονημένος σωματικά και ψυχικά και σε προχωρημένη ηλικία, στα 79 του, αποφασίζει να αποχωρήσει πουλώντας το μερίδιό του. Το Μινιόν, που πλέον αδυνατεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, αρχίζει να απευθύνεται σε ένα διαφοροποιημένο κοινό, με ελαφρώς αυξημένες τιμές.
Αδυνατώντας να ανταγωνιστεί τα πιο φθηνά καταστήματα, κυρίως τον Λαμπρόπουλο, και έχοντας να αντιμετωπίσει μια σειρά από δυσμενείς καταστάσεις, όπως προβλήματα ρευστότητας, κακές σχέσεις με προμηθευτές, αλλά και την αποκάλυψη κυκλώματος εκβιασμών, που λειτουργούσε στον ημιώροφο του κτιρίου, το "μεγαλύτερο μεγάλο κατάστημα", που στην εποχή της ακμής του θα απασχολούσε 1.000 υπαλλήλους και θα διέθετε 120.000 διαφορετικά είδη, θα έβαζε λουκέτο το 1998.
Σήμερα το Μινιόν αναμένεται να ανοίξει ξανά τις πόρτες του, μέσα στο 2023 .
Ο ιδρυτής του, ο Ιωάννης Γεωργακάς θα το βλέπει από «ψηλά» καθώς απεβίωσε το 2002 σε ηλικία 90 ετών.
Το νέο Μινιόν
Η ανάπλαση του Minion προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να μεταμορφωθεί και να αναζωογονηθεί μια ολόκληρη γειτονιά στην καρδιά της Αθήνας. Η πρόταση περιλαμβάνει πέντε κτίρια, με το συγκρότημα να φιλοξενεί ένα ευρύ φάσμα χρήσης.
Στο τρίτο και τέταρτο επίπεδο, οι χώροι έχουν σχεδιαστεί για επιχειρήσεις, ενώ στους επάνω ορόφους φιλοξενούνται υπερσύγχρονα διώροφα διαμερίσματα με μπαλκόνια κατά μήκος των προσόψεων.
Στην ταράτσα, το ρετιρέ θα προσφέρει απαράμιλλη θέα στο αστικό τοπίο, πλημμυρισμένο από φυσικό φως, πολυτελή φινιρίσματα και ανέσεις, καθώς και μια πολυτελή εξωτερική πισίνα.
Photos\divercity architects
*ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η επιλεχθείσα αρχιτεκτονική πρόταση δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί. Τα προσχέδια στις φωτογραφίες ανήκουν στο αρχιτεκτονικό γραφείο DIVERCITY που κατέθεσε πρόταση χωρίς να σημαίνει ότι είναι αυτή που θα υλοποιηθεί. Ο νικητής του διαγωνισμού θα ανακοινωθεί με την έκδοση της άδειας.