Μερεμέτια με βαψίματα και μεταλλικά επιθέματα στις κολώνες του ΗΛΠΑΠ στη Νέα Φιλαδέλφεια
Το σοβαρό περιστατικό με τον τραυματισμό μιας κοπέλας από πτώση κολώνας της ΟΣΥ, άνοιξε τον Ασκό του Αιόλου για την κατάσταση του δικτύου.
Ήταν Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου όταν στη συμβολή των οδών Φωκών και Σμύρνης στη Νέα Φιλαδέλφεια, κολώνα της ΟΣΥ που στηρίζει τα ηλεκτροφόρα καλώδια του δικτύου των τρόλεϊ έπεσε με αποτέλεσμα τον ελαφρύ τραυματισμό 14χρονής κοπέλας που βρισκόταν στο σημείο.
Τις ώρες και τις μέρες που ακολούθησαν του περιστατικού, πολλά ειπώθηκαν και γράφτηκαν στα ΜΜΕ για την κακή κατάσταση της συγκεκριμένης κολώνας αλλά και συνολικά του δικτύου του ΗΛΠΑΠ, ενώ έγινε λόγος για ελλιπή συντήρηση και φθορά που έχει προκύψει από την παλαιότητα του υλικού.
Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από τη συγκεκριμένη κολώνα, η βάση της οποίας είχε εμφανή σημάδια σκουριάς, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα λεπτά τα τοιχώματά της, δημιούργησαν απορίες και ανησυχίες για την κατάσταση του δικτύου αλλά και για τις αιτίες που προκάλεσαν την πτώση της ενώ μία βόλτα στη γύρω περιοχή αποκάλυψε πολλές ίδιες κολώνες να φέρουν σημάδια κόπωσης του υλικού με εμφανή τα σημάδια της οξείδωσης.
Ωστόσο, η τεχνική επιτροπή που συνέστησε άμεσα η διοίκηση της ΟΣΥ ΑΕ, με πόρισμα που είδε το φως της δημοσιότητας ανεπίσημα λίγες μόνο μέρες αργότερα, στις 9 Σεπτεμβρίου και έγινε επίσημο δέκα μέρες αργότερα στις 19 του ίδιου μήνα, έκρινε πως αιτία της πτώσης της κολώνας ήταν η πίεση που ασκήθηκε στο επάνω μέρος της κολώνας που ξεπέρασε το όριο θραύσης και προδιαγραφών και είχε ως αποτέλεσμα να κοπεί η βάση της.
Η ανακοίνωση της ΟΣΥ που ξεκινούσε με τη φράση «Προκειμένου να μπει τέλος σε κάθε παραφιλολογία που αναπτύχθηκε και μάλιστα από μη ειδικούς» έκανε ανάλυση στον τρόπο που έγινε η πτώση της κολώνας και στο πώς ξεπεράστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές της για να συμβεί αυτό, χωρίς όμως σε κανένα σημείο να συζητά για την φθορά του υλικού και την οξείδωση της κολώνας που όλοι είδαν στο φωτογραφικό και βιντεοληπτικό υλικό που κυκλοφόρησε από τα ΜΜΕ.
Το Flash.gr, όπως και τη μέρα του συμβάντος, προχώρησε σε νέα αυτοψία του επίμαχου σημείου αλλά και των άλλων τμημάτων του δικτύου της συγκεκριμένης περιοχής.
Οι φωτογραφίες δείχνουν πως έχει γίνει αντικατάσταση κάποιων από τις κολώνες που είχαν εμφανή σημάδια οξείδωσης, ωστόσο εντύπωση προκαλεί πως σε άλλες κολώνες έγινε ένα βάψιμο στη βάση τους, ενώ σε κάποιες άλλες τοποθετήθηκαν με ηλεκτροκόλληση μεταλλικά επιθέματα στη βάση τους κοντά στο σημείο που οι κολώνες ενώνονται με το έδαφος.
Πηγές μέσα από την ΟΣΥ επιβεβαίωσαν τις τεχνικές εργασίες συντήρησης στο συγκεκριμένο σημείο χωρίς όμως να μπουν σε λεπτομέρειες σχετικά με το είδος των εργασιών συντήρησης.
Εντύπωση πάντως εξακολουθεί να προκαλεί τόσο το πόρισμα που απέφυγε να σχολιάσει την οξείδωση της κολώνας που έπεσε, όσο και η επισκευή κάποιων από τις κολώνες με τα μεταλλικά επιθέματα και ένα απλό βάψιμο.
Το πόρισμα του ΟΣΥ
«Προκειμένου να μπει τέλος σε κάθε παραφιλολογία που αναπτύχθηκε και μάλιστα από μη ειδικούς, το Πόρισμα της Επιτροπής ως διαπίστωση αναφέρει χαρακτηριστικά:
Από τον επιτόπιο έλεγχο του επιτόνου αναδείχθηκε ότι αυτό έφτασε και ξεπέρασε το όριο θραύσης του, το οποίο είναι οι 3,5 τόνοι όπως φαίνεται και από τις προδιαγραφές, με αποτέλεσμα να κοπεί. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής και τον έλεγχο του επιτόνου, αυτό κόπηκε διότι τανύστηκε με δυνάμεις που υπερβαίνουν το όριο θραύσης του.
Ως εκ τούτου η προαναφερθείσα δύναμη των 3,5 tn (3500kp) εφαρμόστηκε στο σημείο στήριξης του επιτόνου , δηλαδή στο άνω άκρο του στύλου σε σχέση με το σταθερό επίπεδο όπου αυτός ήταν εμφυτευμένος. Λόγω της αγκίστρωσης του επιτόνου επάνω στην κεφαλή του οχήματος και λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική μάζα του οχήματος (περίπου 15 tn) αλλά και την μικρή ταχύτητα (από 1-2km/h τουλάχιστον)που είχε αναπτύξει, συμπεραίνεται ότι ασκήθηκε στο επίτονο μια ελκτική δύναμη (εκτιμώμενη ορμή P=mu=15.000kgr2km/h=8.400kgr*m/sec)πολύ μεγαλύτερη του ορίου θραύσης του, η οποία με την σειρά της και μεταφέρθηκε και ασκήθηκε στον στύλο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την αναδίπλωση του στύλου προς την φορά κίνησης του οχήματος Τρόλεϊ. Αυτό διαπιστώθηκε και κατά τον αρχικό έλεγχο του στύλου, την ημέρα του συμβάντος, όπου φάνηκε ότι ο στύλος δεν είχε αποκοπεί ολόκληρος στην βάση του, αλλά ότι ένας μέρος του παρέμενε ενωμένο με τη βάση».
Αναφορικά με την εργολαβία για την αντικατάσταση του δικτύου των στύλων, στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται:Το έργο είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με την συγχρηματοδότηση εθνικών πόρων το 2011 και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς η εταιρεία που είχε αναλάβει την εργολαβία (μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού έχοντας υποβάλλει ιδιαιτέρως υψηλή έκπτωση, την οποία δεν κλήθηκε όπως έπρεπε να αιτιολογήσει από την τότε Επιτροπή Διαγωνισμού) όπως εκ των υστέρων αποδείχτηκε δεν διέθετε ούτε το προσωπικό, ούτε τα ανάλογα μηχανήματα και υλικά για να φέρει εις πέρας το έργο.
Λόγω της μη εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης -παρά και τις παρατάσεις- το έργο απεντάχθηκε από την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ στα τέλη του 2015. Μεταξύ του εργολάβου και της Ο.ΣΥ. Α.Ε. εξελίσσεται δικαστική διαμάχη για τη μη ολοκλήρωση της εργολαβίας.
Στο διάστημα από την εμπλοκή της προηγούμενης εργολαβίας μέχρι την απεμπλοκή της και τη δυνατότητα σχεδιασμού νέου Διαγωνισμού, το αρμόδιο Τμήμα Εναέριων Δικτύων με εντολή της Διοίκησης από το 2020, πραγματοποιεί ελέγχους σε ολόκληρο το Δίκτυο και προχωρά σε επισκευή ή αντικατάσταση στύλων όπου αυτό απαιτείται.
Παράλληλα από την αρμόδια Διεύθυνση, έχουν συλλεχθεί τα απαιτούμενα στοιχεία για τη σύνταξη τευχών Διαγωνισμού με τίτλο «Ανοιχτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός, με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, με βάση μόνο την τιμή, για την επιλογή Αναδόχου που θα αναλάβει την επισκευή/αντικατάσταση στύλων στήριξης εναέριου ηλεκτρικού δικτύου παροχής ενέργειας στα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία της Ο.ΣΥ. Α.Ε. και τη διενέργεια περιοδικού ελέγχου καταλληλόλητας των στύλων στο ενεργό και ανενεργό εναέριο ηλεκτρικό δίκτυο της Ο.ΣΥ. Α.Ε.»