Μενδώνη: Το 15% των καλλιτεχνών συμμετέχουν σε κινητοποιήσεις – Επαγγελματίες της οργής στον ΣΥΡΙΖΑ
Την αντίδραση της Λίνας Μενδώνη προκάλεσαν οι κατηγορίες «για καθεστωτικές και βάρβαρες αντιλήψεις σε βάρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας» του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για τον «εκσυγχρονισμό της μουσειακής πολιτικής».
«Επαγγελματίες της οργής»
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κατηγόρησε τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης για «υποκρισία και προσπάθεια μικροκομματικής εκμετάλλευσης των εύλογων ανησυχιών των ανθρώπων του πολιτισμού», ενώ υποστήριξε ότι «οι κινητοποιήσεις του καλλιτεχνικού κόσμου έχουν συμμετοχή μόλις 15% από το σύνολο των εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού». Απευθυνόμενη δε προς τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μίλησε για «επαγγελματίες της οργής».
«Καθεστώς ιδρύουν αυτοί που θέλουν να ελέγξουν τους αρμούς της εξουσίας και όχι η κυβέρνηση της ΝΔ. Καθεστώς πολιτικής βαρβαρότητας ιδρύουν αυτοί που ξεπουλάνε 11.000 μνημεία στο Υπερταμείο και μετά προσπαθούν να τα μαζέψουν. Αυτοί οι οποίοι δεν διστάζουν να αποσπάσουν τις αρχαιότητες – από το σταθμό της Αγίας Σοφίας του Μετρό – ίσης και σημαντικότερης αξίας από ότι στο σταθμό Βενιζέλου- από ιδεοληψίες.
»Αυτοί που αδιαφορούν και μετά λένε τάχα μου δήθεν για “τσιμέντωμα” για τους ανθρώπους με αναπηρία οι οποίοι επιθυμούν να επισκεφθούν την Ακρόπολη και αυτοί οι οποίοι υποτίθεται ότι τώρα κόπτονται για την καλλιτεχνική εκπαίδευση» ανέφερε η Λίνα Μενδώνη και πρόσθεσε:
«Αν δεν κάνω λάθος, επί 4,5 χρόνια ήταν, οι ίδιοι αυτοί που αντιδρούν, στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία δεν έκανε απολύτως τίποτα για την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος πρωθυπουργός, ο οποίος αναγνωρίζει το πρόβλημα ότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση διαχρονικά είναι παραμελημένη και για αυτό ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι στα επόμενα τρία χρόνια θα υπάρχει η Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών. Το δε υπουργείο Πολιτισμού από το 2021 δουλεύει σε αυτή τη κατεύθυνση και μέχρι 31 Μαρτίου οι τρεις επιτροπές που έχουν ήδη συγκροτηθεί θα δώσουν το πόρισμά τους».
Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις των καλλιτεχνών και των κομμάτων που ζητούν την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος, η Λίνα Μενδώνη αντέτεινε ότι «το ΠΔ κωδικοποίησε αυτά που ίσχυαν και εφαρμόζονταν στην ελληνική νομοθεσία και τη δημόσια διοίκηση γύρω από το εξαιρετικά σύνθετο ζήτημα των προσόντων των καλλιτεχνών».
«Υπάρχουν πολλές προκηρύξεις για προσλήψεις καλλιτεχνών κατηγορίας ΔΕ στο δημόσιο επί ΣΥΡΙΖΑ και αναδεικνύουν τη βαθιά υποκρισία της αξιωματικής αντιπολίτευσης» τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
«Έχει βγει στο δρόμο περίπου το 15% των εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού»
Αναφερόμενη στις διαφωνίες επί του νομοσχεδίου και τη μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων της χώρας σε ΝΠΔΔ, η κ. Μενδώνη επικαλέστηκε δηλώσεις των πρώην υπουργών Πολιτισμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Μυρσίνης Ζορμπά και Νίκου Ξυδάκη, που όπως είπε, τάσσονταν υπέρ ενός μοντέλου ανάλογου με τη λειτουργία του Μουσείου Ακρόπολης και για άλλα μουσεία, κάνοντας λόγο «για επαγγελματίες οργής».
«Δεν έχουμε θίξει κανένα εργασιακό δικαίωμα και ο νόμος για τα μισθολογικά των καλλιτεχνών βασίζεται σε νόμο του ΣΥΡΙΖΑ του 2015. Οι άνθρωποι που έχουν βγει στο δρόμο σήμερα εναντίον του νομοσχεδίου, είναι περίπου το 15% των εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού. Αυτή είναι η “μαζική κινητοποίηση”. Ακούσαμε για τους επιστήμονες οι οποίοι έχουν ξεσηκωθεί εναντίον του νομοσχεδίου. Υποθέτω ότι στη ζυγαριά του ΣΥΡΙΖΑ ο καλός και εξαιρετικός επιστήμονας ‘Αγγελος Χανιώτης μετρά περισσότερο από πολλούς άλλους λαμπρούς επιστήμονες» ανέφερε.
Η Λίνα Μενδώνη διαβεβαίωσε ότι δεν έχει κανένα λόγο να μην αποδεχτεί «το νομικό προβληματισμό, που έθεσε το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής ως προς το θέμα των παραρτημάτων και αντί της πρόβλεψης της κοινής υπουργικής απόφασης που υπάρχει στο νομοσχέδιο, να γίνει πιο κανονιστική με Προεδρικό Διάταγμα».
Τέλος, ως προς την εξαγωγή αρχαιοτήτων στο εξωτερικό, η Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι τηρείται απόλυτα ο αρχαιολογικός νόμος του 2002, σύμφωνα με τον οποίο μπορεί να επιτραπεί η προσωρινή και όχι η μόνιμη εξαγωγή τους με σκοπό την έκθεσή τους σε μουσειακούς ή παρεμφερείς χώρους, εφόσον παρέχονται επαρκείς εγγυήσεις και όρους, με απόφαση του υπουργού και ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.