Megalopolis: Το έργο ζωής του Κόπολα - Το ετοίμαζε 40 χρόνια και δίχασε
Τα τελευταία 40 χρόνια ο Φράνσις Φορντ Κόπολα σχεδίαζε την ταινία της ζωής του, το Megalopolis που έκανε ντεμπούτο στις Κάννες
Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα ξόδεψε τη μισή ζωή του και 120 εκατομμύρια δολάρια από την προσωπική του περιουσία για το «Megalopolis», την επική ταινία επιστημονικής φαντασίας που έκανε το ντεμπούτο της στο φεστιβάλ των Καννών, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις.
«Ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι να κάνω μια πραγματικά απογοητευτική ταινία για ένα πολύ σημαντικό θέμα. Αυτό κάνω. Σας το λέω από τα πιο ειλικρινή βάθη της καρδιάς μου, η ταινία δεν θα είναι καλή», έλεγε το 1978 ο Φράνσις Φορντ Κόπολα. Αναφερόταν στην ταινία «Αποκάλυψη τώρα». Τα υπόλοιπα είναι ιστορία και αυτή η ταινία ουσιαστικά ήταν η αρχή της δημιουργίας του μύθου που συνοδεύει τον 85χρονο σκηνοθέτη.
Σχεδόν 40 χρόνια μετά, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα παίζει τα ρέστα του για τελευταία φορά, με την πολυαναμενόμενη επική ταινία επιστημονικής φαντασίας Megalopolis. Μια ταινία που έκανε το ντεμπούτο της στις Κάννες προκαλώντας πολλά και διαφορετικά σχόλια. Η ταινία δίχασε κοινό και κριτικούς, με άλλους να κάνουν λόγο για αριστούργημα και άλλους για την απόλυτη τρέλα.
Όπως αναφέρει ο Guardian, κανείς δεν μπορεί να πιστέψει αυτό που έχει συμβεί. Ο Κόπολα προσπαθούσε γι' αυτή την ταινία περισσότερα από 40 χρόνια. Στο πέρασμα των δεκαετιών, το πρότζεκτ υπέστη αμέτρητες αλλαγές στο σενάριο, καθυστερήσεις και προβλήματα στην έναρξη των γυρισμάτων. Ο μόνος λόγος που κατάφερε να βγει στις αίθουσες είναι το επιτυχημένο οινοποιείο του, το οποίο πούλησε για να χρηματοδοτήσει την ταινία, αφού κανείς άλλος δεν ήταν διατεθειμένος να το κάνει. Θα είναι λοιπόν το Megalopolis το τελευταίο αριστούργημα του εμβληματικού σκηνοθέτη ή θα αποδειχθεί «μια πραγματικά απογοητευτική ταινία για ένα πολύ σημαντικό θέμα;».
Αν και τα μέλη του καστ μίλησαν με καλά λόγια για την εμπειρία τους από τα γυρίσματα, σύμφωνα με άλλες πηγές που επικαλείται ο Guardian, η δημιουργία του φιλμ ήταν εξίσου χαοτική με το «Αποκάλυψη τώρα». Πολύς χρόνος και προσπάθεια σπαταλήθηκαν, σημαντικά μέλη της παραγωγής παραιτήθηκαν στα μισά της προσπάθειας και ο Κόπολα έμπλεξε ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Όπως το έθεσε ένα μέλος του πληρώματος: «Ήταν σαν να παρακολουθούσα μια σύγκρουση τρένου να ξετυλίγεται μέρα με τη μέρα, βδομάδα με τη βδομάδα, και γνωρίζοντας ότι όλοι εκεί είχαν προσπαθήσει όσο μπορούσαν για να βοηθήσουν να αποφευχθεί η σύγκρουση του τρένου».
Ο Κόπολα περιέγραψε το Megalopolis ως το ιδανικό σενάριο. Η ιδέα του ήρθε ενώ είχε ήδη ξεκινήσει τα γυρίσματα για το «Αποκάλυψη τώρα», ορμώμενος από τις ίδιες ανησυχίες για τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό. Το περιέγραψε ως ένα «επικό ρωμαϊκό τοπίο στη σύγχρονη Αμερική».
Η ταινία αφορά έναν ιδεαλιστή αρχιτέκτονα, τον Cesar Catilina (τον οποίο ενσαρκώνει ο Άνταμ Ντράιβερ). Ο συγκεκριμένος αρχιτέκτονας έχει εφεύρει το megalon, ένα υλικό που συντηρεί τον ίδιο του τον εαυτό και με αυτό πιστεύει ότι μπορεί να κατασκευάσει μία πόλη, η οποία θα συντηρείται μόνη της. Μια αληθινή πόλη του μέλλοντος κατασκευασμένη στα ερείπια της Νέας Υόρκης. Απέναντί του βρίσκει τον δήμαρχο της πόλης Franklyn Cicero (Τζιανκάρλο Εσπόζιτο), ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει το εχθρικό πλήθος που ζει μέσα στη φτώχεια και αναζητά μια καλύτερη ζωή.
Η ταινία πραγματεύεται σημαντικά θέματα, όπως η πολιτική, η αρχιτεκτονική, η φιλοσοφία, το σεξ, η αγάπη και η πίστη.
Κόσμος ήρθε κι έφυγε από την παραγωγή στη διάρκεια των 40 ετών που πάλευε γι' αυτή ο Φράνσις Φορντ Κόπολα. Το 1989 υπήρχαν φήμες ότι ξεκίνησαν τα γυρίσματα στα στούντιο της Τσινετσιτά. Ο Κόπολα έκανε πολλές φορές ανάγνωση του σεναρίου με πολλούς διαφορετικούς ηθοποιούς. Μεταξύ αυτών ο Πολ Νιούμαν, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο Αλ Πατσίνο, ο Τζέιμς Κάαν, ο Έντι Φάλκο και η Ούμα Θέρμαν. Ο κινηματογραφιστής Ρον Φρίκε φέρεται να έχει γυρίσει περισσότερες από 30 ώρες υλικού πέριξ της Νέας Υόρκης για την ταινία. Μάλιστα, ο Κόπολα αποκάλυψε ότι έκαναν γυρίσματα στη Νέα Υόρκη την 11η Σεπτεμβρίου. Αυτό τον προβλημάτισε. «Πώς κάνεις μια ταινία για το κέντρο του κόσμου, χωρίς να ασχοληθείς με το γεγονός ότι δέχθηκε επίθεση και σκοτώθηκαν χιλιάδες άνθρωποι;», ανέφερε ο ίδιος.
Τα τελευταία χρόνια, η καριέρα του Φράνσις Φορντ Κόπολα έδειχνε να έχει πάρει την κατιούσα. Μετά το 1997 σκηνοθέτησε μόλις τρεις ταινίες. Το Megalopolis ωστόσο δεν βγήκε ποτέ από το μυαλό του. Σχεδόν 300 σενάρια, 40 χρόνια προετοιμασίας και μια πώληση οινοποιείου αργότερα, ο Κόπολα είδε το όνειρό του να παίρνει σάρκα και οστά το 2022.
Ακόμη κι όταν όλα έδειχναν να παίρνουν τον δρόμο τους ωστόσο, τα εμπόδια δεν έλειπαν. Όταν έφτασε στην Ατλάντα για τα πρώτα γυρίσματα, έψαχνε κατάλυμα για τον ίδιο και την πολυμελή οικογένειά του. Δεν μπορούσε να βρει κάτι που να του αρέσει. Έτσι αγόρασε ένα drive-in μοτέλ που μόλις είχε κλείσει και αποφάσισε να το ανακαινίσει. Έμεινε εκεί όσο διήρκεσαν τα γυρίσματα. Οι εργάτες ξεκινούσαν τις εργασίες ανακαίνισης από τις 6 το πρωί, αλλά αυτό διόλου δεν ενοχλούσε τον Κόπολα.
Πολύς χρόνος πήγαινε χαμένος στη διάρκεια των γυρισμάτων. Μέλος της παραγωγής θυμάται: «Μερικές φορές ερχόταν το πρωί στο γύρισμα, αλλά επειδή δεν υπήρχε κανένα πλάνο και δεν άφηνε κανέναν να κάνει τα πλάνα, μπορεί απλά να καθόταν για ώρες στο τρέιλερ, χωρίς να μιλάει σε κανέναν, καπνίζοντας μαριχουάνα. Οι ώρες περνούσαν χωρίς να έχουμε γυρίσει τίποτα. Ηθοποιοί και τεχνικοί περίμεναν κι εκείνος μπορεί να έβγαινε έξω από το τρέιλερ, να μουρμούραγε κάτι ακατάληπτο. Και τελικά η μέρα να περνούσε έτσι. Με εμάς να κουνάμε το κεφάλι μας και να αναρωτιόμαστε πώς πέρασαν 12 ώρες. Πολλές φορές αναρωτιόμασταν αν αυτός ο άνθρωπος έχει ξαναγυρίσει ταινία».