Με αλλαγές το πρώτο κουδούνι: «Όποιος βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο» - Τι θα ισχύει με τα κινητά
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στις 11 αλλαγές που έχουν θεσπιστεί για σχολική σεζόν 2024-25.
Μιλώντας στο ΕΡΤNews αναφέρθηκε στον νέο κανονισμό που επιφέρει μια ημέρα αποβολής όταν καταγράφεται εμφανή κατοχή και χρήση κινητού. Επίσης, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως όποιος βιντεοσκοπεί σε ευαίσθητη στιγμή κάποιον άλλο μαθητή, τότε θα αλλάζει σχολείο υποχρεωτικά.
«Ασχοληθήκαμε πολύ με το μπούλινγκ (…) Βλέπουμε ότι έχει αυξηθεί ουσιαστικά το μπούλινγκ στα σχολεία. Άπαξ και βιντεοσκοπηθεί ένα παιδί σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή του -όπως έχει προκύψει σε περιστατικά τα οποία έχουν έρθει στην προσοχή μας- μαθητής / μαθήτρια που βιντεοσκοπεί, θα αλλάζει σχολείο», τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Για τα κινητά τόνισε, ακόμη: «Η μία από αυτές, μια θεμελιώδης, είναι οι νέοι κανονισμοί. Τα κινητά τηλέφωνα είναι ένα από αυτά τα κομμάτια και αυτή είναι και η διαφορά. Υπήρχε και παλιά μια εγκύκλιος που απαγόρευε τα κινητά τηλέφωνα (που την είχαν υπογράψει οι προηγούμενοι υπουργοί Παιδείας). Δεν υπήρχε πλαίσιο συνεπειών. Αυτή είναι η αλλαγή που κάνουμε. Έτσι, στην εμφανή κατοχή και χρήση προβλέπεται η ποινή της μιας μέρας αποβολή».
Να σημειωθεί πως σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το «ποινολόγιο» για τη χρήση κινητών τηλεφώνων προβλέπει:
- Εμφάνιση ή χρήση κινητού τηλεφώνου: αποβολή μίας ημέρας
- Φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση/μαγνητοφώνηση συμμαθητή ή καθηγητή χωρίς συναίνεση: αποβολή 3 ημέρες
- Φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση/μαγνητοφώνηση συμμαθητή ή καθηγητή με συναίνεση: αποβολή 1-3 ημέρες
- Φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση προσωπικών δεδομένων τρίτων προσώπων: 5νθήμερη αποβολή και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα με τα κινητά στα σχολεία δεν απασχολεί μόνο την Ελλάδα. Ήδη πολλές χώρες έχουν προχωρήσει στην απαγόρευση των κινητών στα σχολεία. Το μέτρο έχουν εφαρμόσει καθολικά η Πορτογαλία και η Ισπανία, με παραλλαγές εφαρμόζεται στη Γαλλία και τη Φινλανδία ενώ κοντά στη νομοθέτησή του βρίσκονται η Κύπρος και η Σουηδία.
Τι θα ισχύει με τις απουσίες
Ακόμα, ο υπουργός αναφέρθηκε και στις αλλαγές που θα ισχύσουν για τις απουσίες λέγοντας ότι θα αλλάξει ο τρόπος που προσμετρώνται. Τόνισε ότι μέχρι πέρσι ήταν ένας συνολικός αριθμός, δεν υπήρχαν δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες ενώ ερωτηθείς σχετικά είπε ότι αυτό γίνεται για να μην έχουμε άδεια σχολεία και ειδικά άδεια Λύκεια κατά το τέλος της σχολικής χρονιάς σε κάποιες περιπτώσεις.
«Αν ο γονιός δεν πληρώσει τη ζημιά, θα πηγαίνει στην εφορία»
Για το μέτρο της αποκατάστασης των ζημιών στα σχολεία από γονείς και αν θα λειτουργήσει είπε ότι θεωρεί ότι πως κάθετα ναι και ότι είναι κάτι που το συζητάμε χρόνια. Για το ποιος θα κάνει τον καταλογισμό της ζημιάς απάντησε ότι θα ξεκινάει από τον σύλλογο διδασκόντων στο σχολείο, θα προστίθεται ο Δήμος στην εξίσωση γιατί τα σχολεία ανήκουν στους Δήμου και από κει και πέρα αν ο γονιός δεν θελήσει να πληρώσει τη συγκεκριμένη ζημιά, αυτό πλέον θα πηγαίνει στην εφορία και θα βεβαιώνεται από εκεί.
Πώς αλλάζει το μάθημα της Λογοτεχνίας
Για την αλλαγή της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας, υπογράμμισε ότι διαφοροποιείται «η δοσολογία σε αυτά τα βιβλία λογοτεχνίας, τα οποία έχουν μείνει σε πολύ μεγάλο βαθμό ίδια απ’ όταν ήμασταν εμείς στα θρανία. Πρέπει να κάνουμε έναν εμπλουτισμό βάζοντας και το πλήρες βιβλίο δίπλα από αυτό το κλασικό βιβλίο λογοτεχνίας. Νομίζω ότι είναι καθοριστικό το να μπορέσει ένα παιδί, ένας μαθητής να αγαπήσει το βιβλίο».
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι θα προστεθούν «πιο παλιά, πιο κλασική λογοτεχνία. Πολλά διεθνή βιβλία τα οποία θα μπουν επίσης στο σχολείο. Εγώ αναφέρω χαρακτηριστικά ότι θα είναι βιβλία που θα αφορούν τις περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς, (…) Σαίξπηρ. Θα μπει στο σχολείο ο Ιούλιος Καίσαρας, αλλά βέβαια και κλασικοί Έλληνες συγγραφείς, τους οποίους οφείλουμε να μάθουμε με έναν πιο συμπαγή τρόπο». Τα νέα βιβλία θα μπουν στις σχολικές αίθουσες, προς το τέλος της σχολικής χρονιάς
Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας γνωστοποίησε ότι «θα επενδύσουμε και στις σχολικές βιβλιοθήκες». «Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε μια πολιτική για τις βιβλιοθήκες αυτές και να δούμε πώς μπορούμε να πάρουμε και νέα, πιο σύγχρονα βιβλία. Και μια πολιτική δανεισμού, φιλαναγνωσίας, λογοτεχνικών διαγωνισμών. Θέλουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο. Θα αλλάξει τη ζωή τους».
Ξεκινά το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Αναφορικά με το Ψηφιακό Φροντιστήριο, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι στις 16 Σεπτεμβρίου ξεκινά ένα κομμάτι που αφορά την Γ’ Λυκείου, «αλλά όλο το υπόλοιπο, για όλες τις άλλες τάξεις θα πάρει κάποιο χρόνο για να ολοκληρωθεί. Για να έχουμε όλο το υλικό θέλουμε μέχρι το τέλος του 2025».
«Αναγνωρίζω την ύπαρξη του φροντιστηρίου, πρέπει να αντιμετωπίσουμε όσο μπορούμε εμείς ως πολιτεία το πρόβλημα το οποίο υπάρχει, το οποίο είναι ότι η ελληνική οικογένεια επιβαρύνεται στον οικογενειακό της προϋπολογισμό για να βοηθάει τα παιδιά της, στέλνοντάς τα σε ένα φροντιστήριο. Άρα αυτό υπάρχει. Δεν μπορεί να κάνει κανένας υπουργός Παιδείας και καμία κυβέρνηση ότι αυτό δεν υπάρχει. Είναι εκεί». Για αυτό, «θα ξεκινήσουμε με ένα ψηφιακό φροντιστήριο το οποίο θα είναι ζωντανό. Θα πρέπει να εγγραφεί ένας μαθητής. Θα εγγράφονται ελεύθερα, είναι δωρεάν. Προφανώς θα είναι ζωντανό για όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα».
Ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε ότι «την πρώτη μέρα θα έχουμε τους καθηγητές μας, οι οποίοι θα κάνουν αυτά τα μαθήματα.
Στην πορεία θα προστεθεί και η δυνατότητα ερωτήσεων, οι οποίες θα γκρουπάρονται με έναν συστηματικό τρόπο». Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα αποτελέσει «εργαλείο μείωσης των ανισοτήτων».
«Φέτος έχουμε ένα ψηφιακό νέο βιβλίο πληροφορικής» στο Γυμνάσιο υπογράμμισε ο υπουργός ερωτηθείς για την αναμόρφωση του μαθήματος της Πληροφορικής. Για εμάς το σχολείο είναι ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική σκέψη, φαντασία – εδώ παίζει ρόλο Λογοτεχνία – και εθελοντισμός, τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Σχετικά με το μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι θα ενταχθεί την επόμενη σχολική χρονιά στην Α’ Λυκείου. «Θέλουμς να υπάρχει ένα εργαλείο που να πιστοποιεί τη γνώση της πληροφορικής στα σχολεία για έναν μαθητή που τελειώνει το Γυμνάσιο και νομίζω ότι θα είναι πολύ σημαντικό για κάθε καριέρα, διότι θα πιστοποιεί έναν τρόπο σκέψης, όχι μια συγκεκριμένη δεξιότητα αναγκαστικά εργασίας, αλλά έναν τρόπο σκέψης που θα μπορεί να σε οδηγήσει σε αυτή τη δεξιότητα, εφόσον εσύ το επιθυμείς».
Σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ότι «πρέπει να ανοίξει διάλογος. Το Εθνικό απολυτήριο είναι κάτι που το μελετάμε, αλλά επειδή οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι θεμελιωμένες ως ένα σύστημα αδιάβλητο, αυτός είναι όρος που θα χρησιμοποιήσω. Έχει θεμελιωθεί ότι κατοχυρώνουν ότι μπαίνει σε ένα πανεπιστήμιο αυτός που όντως έγραψε καλύτερα. Πρέπει να κρατήσουμε τον χαρακτήρα του αδιάβλητο, αλλά από ‘κει και πέρα οφείλουμε να ενισχύσουμε και το Λύκειο, γιατί είναι σαφές ότι έχει αδυνατίσει υπέρ των πανελλαδικών εξετάσεων. Πρέπει λοιπόν να μπορέσουμε να επαναφέρουμε αυτή την ισορροπία».
Τα μη κρατικά πανεπιστήμια ξεκινούν τον Σεπτέμβριο του 2025
Τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025, επεσήμανε ο κ. Πιερρακάκης. «Πρέπει να πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, να μην είμαστε φοβικοί, να μην φοβόμαστε να ανοίξουμε τις θύρες μας, να μην φοβόμαστε να αφήνουμε τα λουλούδια να ανθίσουν, όπως λέει και το γνωστό ρητό. Η Ελλάδα πρέπει να μην φοβάται να ανοίγεται. Υπάρχει ένας φόβος σε αυτή τη συζήτηση, τον οποίον προσωπικά θεμελιωδώς δεν τον καταλαβαίνω. Μπορούμε να κάνουμε θαύματα αν δεν φοβόμαστε».
Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης για τους αναπληρωτές εκαπιδευτικούς σε τουριστικούς προορισμούς και σε απομακρυσμένες περιοχές, ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Με λυπεί που εργαλειοποιείται το πρόβλημα από παρατάξεις που κυβέρνησαν και που δεν μπόρεσαν να το λύσουν. (…) Εγώ θα σας πω ότι επειδή η αυτοδιοίκηση έχει στα χέρια της πολλά εργαλεία, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που προβλέπει ο νόμος που μπορεί να κάνει ένας ταλαντούχος δήμαρχος. Έχω δει δημάρχους και μιλώ και εγώ και ο κ. Λιβάνιος με δημάρχους που κάνουν πολύ σημαντικά πράγματα για να βοηθήσουν εκπαιδευτικούς. Δεν διανοούμαι ότι ένας δήμαρχος δεν μπορεί πέντε εκπαιδευτικούς να τους βοηθήσει να βρουν ένα σπίτι. Είναι προς το συμφέρον της κοινότητας».
Σχετικά με τα ΕΠΑΛ, ο κ. Πιερρακάκης έκανε λόγο για Λύκεια τύπου campus, με σύγχρονο εξοπλισμό στα εργαστήριά τους και γνωστοποίησε ότι στόχος είναι να ιδρυθούν 10 -15 φέτος, «κάπου στα 60 θέλουμε συνολικά. Θεωρώ ότι αυτό πρέπει να γίνει με την απόλυτη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, είτε των κοινωνικών εταίρων και των επιχειρήσεων των ίδιων».
«Αν θέλουμε η χώρα αυτή να προοδεύσει, η Παιδεία είναι ο τομέας που θα καθορίσει την υπόστασή της» τόνισε στο τέλος της συνέντευξης ο κ. Πιερρακάκης.